عضو سابق تیم مذاکره‌کننده ایران با اشاره به بی‌ثمر بودن رویکرد تحریم و فشار علیه ایران، نوشته است تنها راه تعامل با ایران استفاده از دیپلماسی است. به گزارش خبرگزاری فارس، حسین موسویان، عضو سابق تیم ایران در مذاکرات هسته‎ای با انتشار یادداشتی در پایگاه «المانیتور» به انتقاد از رویکرد لابی اسرائیلی (آیپک) و اصرار این گروه برای افزایش تحریم‎های ایران پرداخته و دیپلماسی را تنها کلید تعامل با ایران دانسته است. او با اشاره به ادعای آیپک مبنی‌بر اثرگذار بودن تحریم‌ها و تاثیر آنها بر حضور ایران بر سر میز مذاکره، نوشته است: «بر خلاف ادعای مدیران آیپک، نگاهی به تاریخ نشان می‎دهد که نتیجه سیاست‏‎های قهرآمیز در قبال ایران، نه تنها تهدیدات علیه منافع امنیتی را آن‌طور که ایالات‌متحده و اسرائیل می‎گویند کاهش نداده، بلکه موجب افزایش این تهدیدات شده است.»

موسویان در ادامه به تحریم‎های ایالات‌متحده در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق و همچنین حمایت‏های دولت‎های غربی از «صدام حسین» دیکتاتور بغداد اشاره کرده و نوشته است، تنها نتیجه این اقدامات دستیابی ایران به توانمندی پیشرفته نظامی و شکل‌گیری «بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین ذخایر موشک‎های بالستیک خاورمیانه» بود. او به تلاش‎های آمریکا در سه دهه اخیر برای جلوگیری از بهره‎برداری صلح آمیز ایران از انرژی هسته‎ای اشاره کرده و می‎نویسد که همین امر موجب شد، تا ایران هر خط قرمز و هر محدودیت اعمال شده از جانب آمریکا را با پیشرفتی در عرصه انرژی صلح‌آمیز هسته‎ای پاسخ دهد، به نحوی که «۱۶۴ سانتریفیوژی که ایران در ابتدا داشت، حالا به ۹ هزار سانتریفیوژ فعال و مجموع ۱۹ هزار سانتریفیوژ رسیده است». دیپلمات سابق ایران افزایش سطح غنی‌سازی و همچنین ساخت مجموعه غنی‌سازی «فردو» در اعماق زمین را هم از دیگر نتایج اعمال و تشدید تحریم‎های ضدایرانی دانسته است.

موسویان در ادامه به شرح نحوه شکل‏گیری بحران سوریه و به تبع آن قدرت گرفتن گروه‎های تروریستی تندرو در مجاورت مرزهای فلسطین اشغالی پرداخته و نوشته است: «تاریخ نشان می‎دهد که سیاست‎های قهرآمیز ایالات‌متحده در قبال ایران در طول ۳۵ سال گذشته هیچ گاه نتوانسته از هیچ بعدی تهدید ادعایی از جانب ایران را خنثی کند. بر عکس، آن سیاست‎ها موجب شد، تا ابعاد جدیدی به نگرانی‎های امنیتی اضافه شده و دغدغه‎های امنیتی پیشین ایالات‌متحده نیز افزایش یابد.»

او تصریح کرده است: در مقابل، هرگاه برخوردی مناسب و آشتی‌جویانه با ایران صورت گرفته، نتایج مناسبی به دست آمده است. توافق امحای تسلیحات شیمیایی سوریه و توافق هسته‎ای موقت ایران و ۱+۵ از جمله موارد موفقی است که موسویان آنها را دستاورد دیپلماسی و تغییر رویکرد در قبال ایران دانسته است.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای در پایان با اشاره به بی‌نتیجه بودن سیاست تحریم و اعمال فشار علیه ایران، به مقامات و کنگره آمریکا توصیه کرده که به بی‌ثمر بودن این رویکرد توجه کرده و سیاست‌های خود را در قبال ایران تغییر دهند. او تلاش آیپک برای وادار‌کردن کنگره به اعمال تحریم علیه ایران را هم نبردی از پیش باخته دانسته است؛ زیرا سنا توسط دموکرات‎ها رهبری می‎شود و به اوباما فرصت می‏دهد تا همچنان دیپلماسی را بیازماید.