بحران سوریه در رایزنی تهران

ظریف: اگر از ایران دعوت شود در ژنو ۲ شرکت می‌کنیم ظریف در دیدار با اخضر الابراهیمی:

از ایران دعوت شود در ژنو‌2 شرکت می‌کنیم

گروه دیپلماسی- با هدف حمایت از برگزاری کنفرانس ژنو۲، اخضر الابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در راستای ادامه رایزنی‌های خود در خاورمیانه، دیروز وارد تهران شد.

در سفر ابراهیمی به کشورهای خاورمیانه که در راستای حمایت از تلاش‌های فعلی برای برپایی کنفرانس ژنو ۲ است، آخرین تحولات میدانی در سوریه و تبادل نظر درخصوص حل بحران سوریه موضوع گفت‌و‌گوی ابراهیمی با مقامات تهران بود.

به گزارش «ایسنا» به نقل از صدای روسیه، این در شرایطی است که الابراهیمی پیش از این گفته بود که حضور ایران در مذاکرات میان دمشق و مخالفان مفید خواهد بود. همچنین حضور ایران در ژنو ۲ مانعی برسر تعیین زمان برگزاری این کنفرانس است، به ویژه اینکه مخالفان سوری شدیدا با این مساله که به ایران به عنوان حامی نظام سوریه در این مذاکرات نقشی داده شود، مخالفند.

الابراهیمی در چارچوب سفر منطقه‌ای خود به مصر، کویت و عراق سفر کرد و گفته شده پس از تهران عازم دمشق و بیروت خواهد شد. الابراهیمی مهر ماه سال گذشته نیز در سفر به تهران با مقامات ایرانی دیدار کرده بود.

پیش‌تر هم جفری فلتمن مدیر اداره سیاسی سازمان ملل از احتمال حضور ایران در ژنو ۲ خبر داد و گفت که ایرانی‌ها بر اساس آنچه از آنها شنیدم و علنا اعلام کردند نسبت به پیامدهای درگیری‌های طایفی در سوریه که پیامدهایی در سوریه و فراتر از آن خواهد داشت، بسیار نگرانند. فلتمن درباره دعوت از تهران گفت که فهرست مدعوین به این کنفرانس بر اساس رایزنی با دو کشور طراح این کنفرانس یعنی روسیه و آمریکا تهیه خواهد شد.

اختلاف نظرهایی وجود دارد اما دعوت به این کنفرانس بر اساس این اصل است، کسانی که قدرت تاثیرگذاری مثبت را در طرف‌ها دارند.

کنفرانس مطبوعاتی ظریف با الابراهیمی

دیروز اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، گفت: «در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان ملل با دبیرکل برای شتاب بخشیدن به ژنو ۲ توافق کردند. او افزود: «آنها از من خواستند برای گوش دادن به نظرات کشورهای منطقه و صحبت کردن با آنها چند سفر به منطقه داشته باشم.»

به گزارش مهر، اخضر الابراهیمی تاکید کرد: «دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل اتحادیه عرب و بنده معتقدیم شرکت ایران در اجلاس ژنو ۲ طبیعی و ضروری است و ما معتقدیم که این دعوت انجام شود.» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اضافه کرد: «هنوز دعوتنامه‌ای برای هیچ یک از شرکت‌کنندگان اجلاس ژنو ۲ فرستاده نشده و به همین دلیل برای ایران نیز فرستاده نشده است. ما و دبیرکل سازمان ملل می‌خواهیم که ایران در این اجلاس شرکت کند.»

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در مورد دعوت ایران برای اجلاس ژنو ۲ گفت: «هنوز دعوتنامه‌ای برای هیچ یک از شرکت‌کنندگان ژنو ۲ ارسال نشده‌است و جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد که به پایان دادن این وضعیت کمک کند، اگر ایران برای اجلاس ژنو ۲ دعوت شد، با عزم راه حل سیاسی و از طریق گفت‌وگو در این اجلاس شرکت می‌کند. در ادامه اخضر الابراهیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر در منطقه با مساله‌ای روبه‌رو هستیم که جمهوری اسلامی ایران در آن نقش خطیری دارد، ادامه داد: «در مورد بحران کشنده سوریه تلاش می‌کنیم با هم و دیگران با هدف کمک به ملت سوریه برای دستیابی به راه حل و پایان دادن به این وضعیت دشوار تلاش کنیم.»

پیش‌تر هم سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران در ژنو ۲ گفت: «ما مواضع رسمی خود را در این باره اعلام کرده‌ایم. ایران خواهان حل و فصل موضوع سوریه از راه سیاسی است و از همه راه‌حل‌هایی که به این بحران کمک می‌کند استقبال می‌کند. در عین حال برای حضور در نشست «ژنو ۲» اعلام کرده‌ایم هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم.»