دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه کارداران غیرمقیم ایران و انگلیس تا ۸ روز آینده از سوی دو کشور تعیین می‌شوند گفت: با تعیین کاردار سفارتخانه‌ها بازگشایی خواهند شد. مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره تعیین کاردار غیرمقیم از سوی ایران و انگلیس اظهار کرد: پیرو مذاکرات وزیران امور خارجه در نیویورک و تماس‌ها بین دو کشور تفاهم شد که بحث تعیین کاردار غیرمقیم به منظور احیا و از سرگیری روابط تنظیم شود. به گزارش خبرگزاری مهر، افخم با بیان اینکه تعیین کاردارها نیازمند مراحل تعیین سفیر نیست اظهار کرد: آنها در پایتخت‌ها به طور ثابت مستقر نمی‌شوند و به این ترتیب با فعالیت کاردارها سفارتخانه‌ها نیز بازگشایی می‌شوند و بحث حافظ منافع تمام خواهد شد و تهران و لندن روابط خود را ادامه می‌دهند. وی ادامه داد: استقرار کاردار غیرمقیم به مفهوم استقرار ثابت نیست و با تعیین کاردار غیرمقیم بازگشایی سفارت انجام می‌شود. در همین خصوص عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ظرف ۷ تا ۱۰ روز آینده وضعیت معرفی کاردار جمهوری اسلامی ایران و کاردار انگلیس در تهران مشخص خواهد شد، اعلام کرد که کاردار ایرانی هنوز تعیین نشده است.

عمان حافظ منافع ایران در کانادا شد

سخنگوی وزارت خارجه در پی مبادله یادداشت‌هایی بین ایران و کانادا اعلام کرد: جمهوری اسلامی موافقت خود را با تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران در کانادا و تعیین ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در ایران اعلام کرد و بر این اساس حفاظت از اموال و منافع جمهوری اسلامی ایران و انجام مکاتبات به این صورت دنبال خواهد شد.

مقام معظم رهبری در جریان محتوای مذاکرات هسته‌ای هستند

افخم در پاسخ به این سوال که آیا پیش از مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو طرح پیشنهادی ایران در اختیار مقامات عالی رتبه از جمله مقام معظم رهبری قرار گرفته بود و ایشان در جریان محتوای طرح بودند، بیان کرد: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ به طور کاملا هماهنگ با مقامات عالی کشور قرار داشت، طبعا این هماهنگی از طریق رییس‌جمهور و مقام معظم رهبری نیز انجام می‌شود و همه چارچوب‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در شورای امنیت ملی تصویب می‌شود.

حضور کارشناسان حقوقی و تحریم در مذاکرات

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که گفته شده رییس هیات تیم مذاکره کننده کارشناسی ایران آقای بعیدی‌نژاد است و ۴ یا ۵ نفر از کارشناسان حقوقی و اقتصادی در این تیم حضور دارند، اظهار کرد: قرار است ایران و آژانس۶ آبان ماه جلسه‌ای داشته باشند، صحبت‌هایی است که جلسه کارشناسی بعد از آن باشد که پس از نتیجه اعلام می‌شود. همچنین پیش‌بینی شده که گروه کارشناسی از ایران حضور داشته باشند این موضوع به نهادهای رسمی اعلام شده که نفرات خود را در زمینه کارشناسی به ویژه در بحث بیمه و بانک معرفی کنند که با تعیین زمان دقیق این موضوع نیز اعلام خواهد شد.

دارایی‌های مسدود شده ایران

افخم درباره اموال بلوکه شده ایران که آمریکایی‌ها ادعا کردند آنها را آزاد خواهند کرد، بیان کرد: همزمان با پایان یافتن مذاکرات ژنو برخی خبرها در رسانه‌های غربی و آمریکایی منتشر شد که می‌خواهند دارایی‌های ایران را آزاد کنند، این یک گمانه‌زنی رسانه‌ای است و از هیچ کانال سیاسی منتقل نشده است. وی تصریح کرد: در صورتی که این مساله از کانال سیاسی منتقل شود بعد از دریافت پیشنهاد رسمی آن را بررسی خواهیم کرد.

تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران

افخم در پاسخ به سوال دیگری در این باره که رییس هیات پارلمانی سوسیالیست‌های اتحادیه اروپا گفته است که اتحادیه اروپا قرار است در ایران دفتری دایر کند بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران یک کشور مهم منطقه‌ای است که در روندهای منطقه‌ای و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نقش بسزایی داشته و طرف‌های مقابل همواره به این موضوع توجه داشته‌اند. موضوع ایجاد یک دفتر که از سوی رییس هیات پارلمان اروپا مطرح شده در صورت طرح رسمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و جمع بندی خود را اعلام می‌کنیم.

پروتکل الحاقی در دست مجلس

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه ورود مجلس به بحث هسته‌ای بیان کرد: تعامل بسیار خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد. ریاست مجلس به طور کامل در جریان روند مذاکرات و مباحث مربوطه است و در هر دوره نیز این مکانیزم وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد. افخم تاکید کرد: در مورد پروتکل الحاقی نیز ما اعلام کردیم که تصمیم در دست مجلس است که متناسب با روند مذاکرات و پیشرفت مباحث در این خصوص تصمیم گیری کنند.

مذاکرات ژنو ۲

وی در خصوص دعوت ایران به مذاکرات ژنو ۲ بیان کرد: در مورد بحث ژنو ۲ تغییری در روند ایجاد نشده، خبرسازی‌های متفاوتی انجام می‌شود، ما مواضع خود را اعلام کردیم و خواهان حل و فصل موضوع سوریه از طریق سیاسی هستیم. در عین حال برای حضور در ژنو ۲ هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیریم و اگر جمهوری اسلامی ایران دارای این نقش است که برای رسیدن به راه حل سوری- سوری می‌تواند نقشی را ایفا کند تعیین پیش شرط کمک‌کننده نیست. وی همچنین زمان سفر اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه به ایران را شنبه هفته آینده اعلام کرد و گفت: ابراهیمی در این سفر با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد داشت.