سنای آمریکا در برابر تحریم جدید

دنیای اقتصاد - با شرایط جدید و مثبتی که در عرصه سیاست خارجی به دنبال دیپلماسی نیویورک ایجاد شد، قانون‌گذاران و دستیاران اعضای کنگره آمریکا اعلام کردند پس از تحولات اخیر در روابط تهران - واشنگتن تصمیم گرفته‌اند بررسی طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را به زمانی پس از مذاکرات هسته‌ای ژنو بین گروه ۱+۵ و ایران موکول کنند. کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا روز دوشنبه با صراحت اعلام کرده که ترجیح می‌دهد قانون‌گذاران ‌آمریکایی و سایرین پیش از مذاکرات هسته‌ای تحریمی را علیه ایران اعمال نکنند. تعویق تصویب تحریم‌های جدید سنای آمریکا علیه ایران

اشتون خطاب به قانون‌گذاران آمریکا: مایلم با بهترین فضا به ژنو برویم

دنیای‌اقتصاد- به‌نظر می‌رسد فضای تعامل ایجاد شده در روابط ایران و آمریکا بر نحوه تصویب تحریم‌های جدید هم اثرگذار باشد. روندی که از ماه قبل شروع شد و به معافیت‌های تحریمی و حذف برخی تحریم‌های اعمالی بر ایران از سوی آمریکا منجر شد. تحریم‌هایی که هدف آن اعمال فشار بر دولت ایران برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش بوده است. اما به‌نظر می‌رسد شرایط جدید که به دنبال گفت‌وگوهای نیویورک صورت گرفت، تاثیر خود را بر سنای آمریکا هم بر جای گذاشته است. در همین خصوص قانون‌گذاران و دستیاران اعضای کنگره آمریکا اعلام کردند پس از تحولات اخیر در روابط تهران-واشنگتن و برای آنکه فشار بیش از حد به ایران وارد نکنند، تصمیم گرفته‌اند بررسی طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را به زمانی پس از مذاکرات هسته‌ای ژنو بین گروه ۱+۵ و ایران موکول کنند.

به گزارش «ایسنا»، یک دستیار کنگره‌ آمریکا گفت که کمیته بانکداری سنا قرار بود در ماه سپتامبر به بسته‌ جدید تحریم‌ها که در ماه ژوئیه توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، بپردازد، ولی اکنون حداقل تا چند هفته این کار را نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام می‌تواند فضای بهتری را در مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ که قرار است در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتبر در ژنو برگزار شود، ایجاد کند. قانون‌گذاران آمریکایی اذعان داشتند که دلیل به تاخیر انداختن تحریم‌های جدید بهبود فضای مذاکرات ژنو است. نمایندگان ایران و کشورهای ۵+۱ دو هفته دیگر در ژنو دیدار می‌کنند تا در مورد برنامه اتمی و پیشنهادهای ارائه شده در این مورد، به گفت‌وگو بنشینند.

مجلس نمایندگان آمریکا در پایان ماه ژوئیه بسته‌ جدید تحریم‌ها علیه ایران را با ۴۰۰ رای موافق و ۲۰ رای مخالف و با هدف طرح به صفر رساندن صادرات نفت ایران به تصویب رساند. هدف از این تحریم‌ها کاهش بیشتر صادرات نفتی ایران با یک میلیون بشکه در روز در عرض یک سال است. براساس طرح جدید، دسترسی ایران به بازار جهانی برای صادرات نفتی‌اش محدود می‌شود و مشتریانی که به خرید نفت از ایران ادامه دهند، دیگر از اقدامات تنبیهی وزارت خزانه‌داری آمریکا استثنا نخواهند شد. براساس این لایحه همچنین افراد حقیقی که با ایران وارد تجارت عمده شوند؛ مجازات خواهند شد. بسته‌ تحریم‌های سنای آمریکا می‌تواند شامل اقدامات بیشتری برای اعمال فشار بیشتر روی صادرات گاز طبیعی و تجارت‌های دیگر باشد.

قرار بود سنا در ماه سپتامبر به بررسی طرح جدید تحریم‌ها بپردازد، اما این موضوع بار دیگر به تعویق افتاده است. طبق گزارش‌ها، تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپا تاکنون صادرات نفتی ایران را به زیر یک میلیون بشکه در روز رسانده است. تحریم‌های کنونی از جمله چین، هند و ژاپن را وا داشته است واردات نفتی خود از ایران را کاهش دهند. طبق قوانین تحریمی فعلی، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، این اختیار را دارد که تحریم‌های جاری را لغو کند.

در روزهای گذشته و در پی موضع‌گیری‌های اخیر ایران درباره پرونده هسته‌ای، برخی از چهره‌های سیاسی و بین‌المللی از کنگره آمریکا خواسته بودند برای افزایش فشارها بر ایران دست نگه دارد. کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا روز دوشنبه با صراحت گفت که ترجیح می‌دهد قانون‌گذاران ‌آمریکایی و سایرین پیش از مذاکرات هسته‌ای تحریمی را علیه ایران اعمال نکنند. وی گفت: من مایلم با بهترین فضای ممکن به ژنو برویم تا این مذاکرات را برگزار کنیم.

دستیاران کنگره آگاه از این مساله گفتند که مقامات دولت باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا، کنگره را تحت فشار گذاشته بودند تا فعلا دست نگه‌دارند. باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و یک عضو کمیته بانکداری در گفت‌وگو با رویترز گفت: گفت‌وگوهایی درباره اینکه آیا در حال حاضر این بهترین کار است و اینکه در حالی که مذاکرات ادامه دارند فقط تحریم‌های موجود در جای خود باشند، صورت گرفت. وی تاکید کرد: کنگره به‌طور کلی همچنان نسبت به ایران مشکوک است و از تحریم‌های شدید‌تر حمایت می‌کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما به مشورت با کنگره در زمینه‌ همه قوانین مربوط به ایران مثل همیشه ادامه خواهیم داد. جفری اسکات، متخصص تحریم در موسسه اقتصاد بین‌المللی پترسون می‌گوید: «دشوار است که مشتریان اصلی نفت ایران در آسیا را وادار کنیم تا واردات خود را از ایران از این هم کمتر کنند و تاکید بر تحریم‌های بیشتر غیرسازنده خواهد بود و حتی توافق فعلی نیز بین کشورها زیر سوال خواهد رفت.

پیش‌تر هم گروهی از نمایندگان لیبرال دموکرات با امضای نامه‎ای خواستار به تعویق افتادن تصویب این تحریم‎ها شده بودند؛ زیرا آن را دارای تاثیری معکوس و اقدامی غیرمسوولانه می‌دانستند. در همین ارتباط بسیاری از مقامات سابق و کنونی در آمریکا هشدار داده بودند که تصویب تحریم‌های جدید می‌تواند پیام منفی را برای تهران ارسال کند. به گفته آنها زمان تصویب این تحریم‌ها درست نبوده و مجلس نمایندگان باید ابتدا زمانی را برای مشاهده عملکرد حسن روحانی در نظر می‌گرفت. همچنین باید اشاره کرد که در هفته‌های گذشته دور جدیدی از معافیت‌های تحریمی از سوی غرب در دستور کار قرار گرفت. برای نمونه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای چهارمین بار معافیت ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را از تحریم نفتی ایران تمدید کرد؛ اما در عین حال، شش شهروند و چهار شرکت ایرانی را به لیست تحریم خود افزوده است. همچنین یک دادگاه اروپایی حکم به رفع تحریم هفت شرکت و بانک ایرانی داد. همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا طی روزهای گذشته گروه‌های غیرانتفاعی فعال در حوزه امدادرسانی، حمایت از حیوانات، حقوق بشر و برنامه‌های ورزشی را از فهرست تحریم‌های خود خارج نمود و گفت که این گروه‌ها نیازی ندارند که برای فعالیت در ایران مجوز خاصی را از دولت آمریکا دریافت کنند.