شرلی ویلیامز در روزنامه «گاردین» نوشت که به خاطر سوریه با ایران کنار بیایید. ویلیامز نوشت: تصمیم باراک اوباما برای مشورت با کنگره قبل از هر نوع اقدام نظامی علیه سوریه، فرصت محدودی را برای مذاکره به منظور پیدا کردن راهی سیاسی فراهم کرده است؛ تصمیمی که مورد استقبال رهبران سیاسی دنیا و از جمله حسن روحانی رییس‌جمهور ایران قرار گرفته است. وی ادامه می‌دهد: ایران با ۷۵ میلیون نفر جمعیت و داشتن منابع طبیعی نفت و گاز نقش حیاتی در منطقه ایفا می‌کند. این کشور بیش از هر کشور دیگری از استفاده از سلاح شیمیایی علیه خود متضرر شده است. در دهه ۸۰، ایران ده‌ها هزار نفر از جوانان خود را به دلیل حملات شیمیایی صدام حسین به این کشور از دست داد؛ حملاتی که هیچ‌گاه کشورهای غربی آن را محکوم نکردند.

ایران به دفعات مختلف استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم کرده است که آخرین مورد آن استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بوده است. این کشور از جمله کشورهای فعال در زمینه حمایت از کنوانسیون‌هایی است که علیه استفاده از سلاح شیمیایی در سازمان ملل وجود دارند.

این در حالی است که از سال ۲۰۱۱ انگلستان در این کشور سفارتخانه فعال ندارد. آمریکا نیز که از سال‌ها پیش روابط خود را با ایران قطع کرده است؛ اکنون تنها فرانسه است که در ایران سفیر دارد. زمانی که حسن روحانی در ایران انتخاب شد، پیشنهادهایی داده شد که انگلستان یک دیپلمات را برای شرکت در مراسم تحلیف وی به ایران بفرستد، کاری که هیچ‌گاه انجام نشد.

اکنون برای حل مساله سوریه به صورت دیپلماتیک دو اقدام ضروری است اول اینکه درگیری به پایان برسد و دوم اینکه فکری به حال مردم آواره شود که در بیرون و درون سوریه آواره شده‌اند. در این هفته اجلاس جی بیست در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار خواهد شد، آمریکا، انگلیس و فرانسه باید در این اجلاس حمایت مالی و سیاسی خود را از اجلاس ژنو که قرار است درباره سوریه برگزار شود، اعلام کنند. کنفرانس ژنو فرصتی است که در آن تمایل ایران برای پیدا کردن راهی دیپلماتیک برای سوریه مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. اکنون زمانی است که غرب باید برای فراهم کردن مسیری برای ایفای نقش حیاتی ایران در منطقه، مشارکت این کشور را بپذیرد.

منبع: سایت تابناک