دنیای اقتصاد- رییس کمیته بررسی کننده حادثه قم روز گذشته گفت که گزارش و فیلم حادثه امروز در صحن علنی مجلس قرائت و پخش می‌شود. منصور حقیقت پور همچنین اعلام کرد که این گزارش در سه سطح «خیلی محرمانه»، «محرمانه» و «عادی» و همچنین در دو سطح ۵۰ و ۶۰۰ صفحه‌ای تدوین شده است که ۷ صفحه آن در صحن مجلس قرائت می‌شود. موضوع گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم چندی است که محل چالش میان نمایندگان مجلس شده است. برخی نمایندگان همچون کریمی قدوسی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نتایج این گزارش را جفا به انقلاب دانستند و خواستار عدم قرائت اسامی در این گزارش شده‌اند. برخی نیز همچون حسین سبحانی‌نیا عضو هیات‌رییسه مجلس، قرائت این گزارش را پایان بخش خودسری‌ها می‌دانند و معتقدند باید اسامی افراد خاطی قرائت شود. هیات‌رییسه مجلس، اما «قرائت» یا «عدم قرائت» اسامی خاطیان در صحن علنی مجلس را در‌هاله‌ای از ابهام گذاشته است تا امروز تکلیف نهایی در صحن علنی تعیین شود.

۲۲ بهمن ماه سال گذشته عده‌ای در مراسم سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس در قم اخلال به وجود آوردند. از همان زمان کمیسیون امنیت ملی مجلس مامور تدوین گزارشی در خصوص علل و عوامل ایجاد اخلال در این واقعه شد.

تهدید برخی نمایندگان از سوی مقامات عالی رتبه کشوری

منصور حقیقت‌پور، رییس کمیته بررسی‌کننده حادثه قم در ۲۲ بهمن روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه گزارش حادثه دوشنبه در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود، افزود: فیلم این حادثه نیز پخش می‌شود.

حقیقت پور با بیان اینکه گزارش در چند سطح خیلی محرمانه، محرمانه و عادی تدوین شده است، گفت: گزارش ۵۰ صفحه‌ای و ۶۰۰ صفحه‌ای در کمیسیون امنیت تهیه شده که در صحن علنی مجلس گزارش ۶ تا ۷ صفحه‌ای قرائت خواهد شد.

حقیقت‌پور درباره اینکه گفته می‌شود اگر اسامی در گزارش قرائت شود، اینگونه اظهارات تهدیدآمیز است، گفت: خیلی از مقامات عالی رتبه کشوری هم برای تهدید به این موضوع ورود کردند و مسوول کمیسیون و اعضای کمیته را تهدید می‌کنند، اگر لازم است اسامی را اعلام می‌کنیم.

وی درباره اینکه آیا در این اسامی خود آن افراد هستند یا دوستانشان، گفت: برخی خودشان هستند، برخی دوستانشان.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: گروهی خودسر در آنجا وجود دارد که به هر چه می‌رسد اجتهاد می‌کنند و عمل می‌کنند.

وی درباره محتوای گزارش نیز گفت: یکسری طبقه‌بندی انجام شده به صورت عادی و محرمانه، در واقع گزارش در چند سطح تهیه شده است و سعی خواهیم کرد بر پایه مر قانون و هر آنچه عین قانون است عمل کنیم.

حقیقت‌پور تصریح کرد: گزارش در چند سطح تهیه شده و یک سطح آن خیلی محرمانه است که خلاصه آن در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، آنچه آشکارا در صحن قرائت می‌شود به گونه‌ای خواهد بود که اجازه ندهیم وقت مجلس گرفته شود.

رییس کمیته بررسی‌کننده حادثه قم درباره اینکه آیا دستگاه قضا نیز در مورد افراد ورود خواهد کرد؟ گفت: این مساله سازوکار خاص خودش را دارد، اما مطمئن باشید مجلس در این کار بهترین اقدام را انجام خواهد داد و نگران نباشید تلاش می‌کنیم این موضوع به نتیجه برسد؛ چراکه مطالبه رهبری و مراجع تقلید است.

وی با بیان اینکه مجلس در این موضوع تصمیم مناسبی را اتخاذ می‌کند، اظهار کرد: امیدواریم برخورد درست و حسابی صورت گیرد تا ریشه این قضیه خشکانده شود.

تهدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از سوی یک مقام دولتی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: یک مقام دولتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را تهدید کرده که در صورت قرائت گزارش غائله ۲۲ بهمن قم، اعضای کمیسیون در دور بعدی مجلس رای نخواهند آورد.

حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اظهار کرد: یک مقام دولتی با تماس با کمیسیون، اعضا را تهدید کرد تا گزارش غائله ۲۲ بهمن قم در مجلس قرائت نشود.

وی افزود: این فرد گفته است در صورتی که گزارش در مجلس قرائت شود اعضای کمیسیون در دور بعدی مجلس رای نخواهند آورد.

مردم باید بدانند چه کسانی در کشور خودسرانه عمل می‌کنند

حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات‌رییسه مجلس نیز با اشاره به قرائت گزارش ۲۲ بهمن قم در صحن علنی مجلس، گفت: قرائت اسامی خاطیان حادثه ۲۲ بهمن قم، به اقدامات خودسرانه پایان می‌دهد.

وی در گفت‌وگو با سایت خانه ملت، با بیان اینکه اینگونه اقدامات خودسرانه و احساساتی به نفع نظام نبوده و پرونده آن باید بسته شود، با تاکید بر اینکه خاطیان باید از طریق سازوکار قانونی به سزای عمل خود برسند، ادامه داد: با اقدامات خودسرانه چند نفر که خود را دایه مهربان‌تر از مادر دانسته و اقدامات آنها موجب وهن نظام می‌شود، نمی‌توان مملکت داری کرد.