عقب‌نشینی آمریکا از مواضع قبلی

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده به انتقادات تند مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، واکنش نشان داد. تام کیسی گفت: واشنگتن دیپلماسی را در قبال ایران دنبال می‌کند و ما برنامه‌ای برای حمله به این کشور نداریم. این اظهارات پس از آن ایراد شد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دفاع مجدد از توافق ایران و آژانس، تلویحا اظهار کرد که کسانی درصدد اعمال فشار بیشتر بر تهران هستند، ممکن است با این کار در روند مثبتی که آغاز شده، اختلال ایجاد کنند.وی در عین حال به منتقدان طرح اقدام واکنش تندی نشان داد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به انتقادهایی که از توافق اخیر آژانس با ایران شده، گفته است بنا بر شواهد موجود، خطر آشکاری که برای مقابله با آن نیاز به فرا رفتن از دیپلماسی باشد، نمی‌بینیم.

محمد البرادعی گفت موافقت ایران با پاسخگویی به پرسش‌های باقی مانده آژانس چیزی است که شورای امنیت‌سازمان ملل هم به دنبال آن بوده و اگر در ماه‌های آینده مشخص شود که این کشور قصد همکاری و عمل به جزییات جدول زمان‌بندی مورد توافق را ندارد، در آن صورت وضعیتی کاملا متفاوت خواهد بود.

البرادعی در دفاع از توافق ایران و آژانس در برابر ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه به ایران اجازه وقت‌کشی برای تکمیل غنی‌سازی اورانیوم را داده است، گفت «رانندگانی که در صندلی عقب نشسته‌اند» با دلایلی پوچ می‌گویند این، تمهیدات کار خوبی نیست.

وی افزود: من به منتقدان می‌گویم لطفا رانندگی را به ما واگذار کنید و ما در ماه نوامبر به شما می‌گوییم که در کجا هستیم. یک جدول زمانی داریم که ما را قادر می‌سازد تا نوامبر و دسامبر به روشنی ببینیم آیا ایران آماده کار با ما با حسن نیت هست یا آنگونه که بعضی‌ها دوست دارند بگویند، فقط وقت کشی می‌کند.

البرادعی که در مقر آژانس در وین با خبرنگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد: «به نظر ما سه ماه زمانی معقول برای حل شماری از مسائل پیچیده‌ای است که پنج سال وجود داشته‌اند.»

البرادعی همچنین تلویحا گفت: فشار آمریکا برای منزوی کردن ایران با تحریم‌های اقتصادی، به بهانه متوقف نکردن غنی‌سازی اورانیوم، می‌تواند همکاری ظریف بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به مخاطره اندازد.

وی گفت: باید اکنون به ایران فرصت داد. البته باید قاطع بود اما درعین حال باید ایران را تشویق به همکاری کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، البرادعی اظهار کرد: بدخواهان نمی خواهند اجازه دهند تا فرصتی به ایران داده شود تا در زمینه سابقه برنامه‌های هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند.

وی همچنین از ایران و آمریکا خواست تا به گفت‌وگوها بازگردند و با طرح تایم-اوت موافقت کنند.

البرادعی که در جمع خبرنگاران و دیپلمات‌های حاضر در آژانس صحبت می‌کرد، افزود: از ما به خاطر گفتن کلمه «نه» به درخواست‌ها انتقاد می‌شود که آن را کمی ریاکارانه می‌دانم.

وی همچنین ضمن انتقاد از اظهارات جنگ‌طلبانه درباره مساله هسته‌ای ایران تاکید کرد: ما یک جدول زمانی داریم و این مساله ما را قادر می‌کند تا به شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای ایران کمک کنیم و بتوانیم برخی از ظن‌هایی را که گفته می‌شود ایران در پی خرید زمان است برطرف کنیم.

مدیرکل آژانس افزود: ما هیچ‌گونه برنامه نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندیدیم و هیچ گونه مدارکی هم که آن را ثابت کند، از‌سازمان‌های اطلاعاتی دریافت نکرده ایم و بر اساس شواهدی که داریم ما به چنین چیزی برنخورده‌ایم.

وی همچنین هشدار داد در صورتی که ایران از تعهدات خود عقب بنشیند، این امر می‌تواند هرگونه توافقی را در آینده با خطر رو‌به‌رو‌سازد.

البرادعی با اشاره به برخی اظهارات درباره اینکه ایران با وجود ممنوعیت شورای امنیت‌سازمان ملل متحد از «طرح اقدام» به عنوان پوششی برای ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود استفاده می‌کند، تصریح کرد: طی چند سال گذشته شورای امنیت به ما گفته است که باید مسائل مهم در این زمینه را روشن کنیم، بنابراین بدون شک ما باید از تصمیم ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کنیم چرا که براساس طرح اقدام که ماه ژوئیه مورد توافق ایران و آژانس قرار گرفت تهران موافقت کرد تا ماه دسامبر به پرسش‌های کارشناسان آژانس درباره بیش از ۲ دهه فعالیت هسته‌ای خود پاسخ دهد.

مدیرکل آژانس افزود: توافق ایران و آژانس در تلاش برای جلوگیری از رویارویی که ممکن است منجر به جنگ شود لازم است و آژانس هیچ فعالیت ممنوعه‌ای در ایران مشاهده نکرده است.

البرادعی گفت: در برخی روزنامه‌های آمریکایی اقدامی هماهنگ و موزون برای تخریب این روند، تخریب آژانس و تخریب من وجود دارد.

وی افزود: این دیوانگی است که فکر کنیم مدیرکل آژانس مستقل از شورای امنیت یا شورای حکام عمل می‌کند.

این گفته البرادعی پاسخ به انتقاد مقام‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی بود که مدعی شده بودند وی در توافق با ایران خودسرانه عمل کرده و دست به اقدامی زده است که خارج از حوزه اختیارات او است.

البرادعی تاکید کرد: توافق آژانس با ایران همانطور که از سوی شورای امنیت تعیین شده، برای همکاری است.

وی افزود: هنگامی‌که ایران خواستار پاسخگویی به سوالات آژانس اتمی شده است، ما نمی‌توانیم نه بگوییم.

پس از این اظهارات بود که آمریکا سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که به طور تلویحی گفته بود، واشنگتن در حال آماده شدن برای حمله نظامی به ایران است، رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، ضمن تکرار اتهامات غرب مبنی بر حمایت ایران از تروریسم گفت: ما به همراه سایر شرکای خود در حال فعالیت هستیم تا پاسخگوی عواقب حمایت ایران از تروریسم باشیم.

وی افزود: اما ما مسیر دیپلماتیک را در قبال ایران دنبال می‌کنیم. ما با شرکای خود در شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعامل داریم و چندین سال است که در حال انجام این کار هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: سیاست آمریکا هیچ تغییری نکرده است. در حالی که هیچ یک از روسای‌جمهوری آمریکا هرگز هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنداشته‌اند، رویکرد ما همچنان به کارگیری دیپلماسی و استفاده از همه ابزارهای داخل جعبه دیپلماسی است تا بتوانیم ایران را متقاعد کنیم رفتارش را تغییر دهد. این رویکرد تا زمانی که خود رییس جمهور آن را تغییر ندهد همواره همین طور بوده و همچنان باقی خواهد ماند.

کیسی این سخنان را پس از آنکه محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور تلویحی گفت: واشنگتن در حال آماده شدن برای حمله نظامی به ایران است، بیان کرد.

البرادعی در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین بخشی از سخنان خود اظهار کرد: من از یک طرف ایران را می‌بینم که بدون اینکه ما بتوانیم راستی‌آزمایی لازم را کاملا انجام دهیم به غنی‌سازی اورانیوم مشغول است و از طرف دیگر صدای طبل جنگ کسانی را می‌شنوم که می‌گویند راه‌حل این مساله حمله به ایران است.

این گفته البرادعی به عنوان حمله‌ای تلویحی به دولت بوش که از منتفی دانستن گزینه حمله نظامی به ایران خودداری می‌کند، تلقی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به حرف‌های البرادعی گفت: من امیدوارم این‌گونه صحبت‌ها به آمریکا اشاره نداشته باشد، چرا که حقیقت ندارند.

نماینده آمریکا در آژانس نیز روز جمعه به خبرنگاران گفت: در صورتی که ایران همکاری سریع و کاملی داشته باشد، «طرح اقدام» می‌تواند روندی مهم را برای روشن کردن سوالات مربوط به گذشته ارائه دهد، اما ایران باید راستی‌آزمایی کاملی از فعالیت‌های کنونی خود ارائه کند و طبق درخواست شورای امنیت سازمان ملل فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند.

پیشتر مقام‌های آمریکایی، از جمله شولتی با زیر سوال بردن طرح اقدام، توافق ایران و آژانس را ناکافی و حتی کم اهمیت توصیف کرده بودند.