آغاز شمارش معکوس جشن سینما

نگاه سوم- شنبه شب فرهنگستان هنر میزبان جمعی از اهالی سینما بود که از سیدمحمد بهشتی، علی کسمایی، فرهاد فخرالدینی و زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور تقدیر کنند. این مراسم چهار روز مانده به جشن خانه سینما برگزار شد که بزرگداشت‌های این جشن در آن برگزار شد و به نوعی آغازگر شمارش معکوس جشن سینمای ایران بود.

علی معلم از اعضای هیات‌مدیره خانه سینما اجرای این مراسم را بر عهده داشت و با تفال به دیوان حافظ برنامه را آغاز کرد.

در ابتدای این مراسم رضا میرکریمی با خوشامدگویی به هنرمندان گفت: ضیافت جشنی را برپا می‌کنیم که نه فقط برای برگزیدگان احتمالی جشن و برای پاسداشت زحمات کاندیداها، بلکه به احترام سینمای ایران دور یکدیگر جمع شده‌ایم و جشن برگزار می‌کنیم.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: قصد ندارم در این مراسم بیلان کاری ارائه دهم. چون این سخنان در حوصله این مراسم نیست. من معتقدم آنچه می‌شود حس کرد را نباید مطرح کرد. اگر اتفاقی افتاده است اعضا خودشان متوجه می‌شوند و اگر اتفاقی نیفتاده است قطعا با حرف زدن درست نمی‌شود.

وی خطاب به هنرمندان گفت: یکسال ماموریت خود را به خانه سینما پشت‌سر گذاشتیم و یکسال دیگر ماموریت داریم اگر کوتاهی انجام شده است سهوا یا در موارد دیگری چون منافع جمع مدنظر بوده است من پوزش می‌خواهم حلالمان کنید. میرکریمی اظهار امیدواری کرد: آنچه به عنوان آبرو برای سینما می‌پسندیم اتفاق بیافتد و کسانی که به دنبال حاشیه‌سازی هستند به عقل بیایند.

مدیرعامل خانه سینما در پایان گفت: در مراسم روز سه‌شنبه فقط به خاطر سینمای ایران و عزت سینمای ایران بیاییم و جشن بیگیریم.

اهدای تندیس رسول ملاقلی‌پور در شب تولدش

فرشته طائرپور در شب تولد زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور با قرائت متنی درباره این کارگردان سینمای ایران از حسین یاری بازیگر فیلم «میم مثل مادر» دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید.

حسین یاری گفت: صحبت کردن درباره رسول ملاقلی‌پور برای من خیلی سخت است. او در جمع اهالی سینما ناشناخته نیست و بهترین تعاریف را دوستان در موردش دارند. بنده فقط می‌توانم بگویم جای این کارگردان فهیم و غیرتمند برای همیشه در سینمای ایران خالی است و از همین جا به روح پاک او درود می‌فرستم.

احمدرضا درویش، منوچهر محمدی، حسین یاری و فرشته طائرپور تندیس جشن یازدهم سینمای ایران را به همسر زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور اهدا کردند.

همسر ملاقلی پور نیز در سخنان کوتاهی گفت: امشب شب تولد رسول است، ساعاتی قبل بر سر خاک او با کیک کوچکی جشن تولد او را برگزار کردیم.

تقدیر از پدر دوبلاژ ایران

در ادامه مراسم، منوچهر اسماعیلی دوبلور پیشکسوت از علی کسمایی پدر دوبلاژ ایران تقدیر کرد.

در کلیپی که توسط مجید برزگر ساخته شده بود، منوچهر اسماعیلی، رسول‌زاده و تهامی‌نژاد در خانه سینما که سال‌ها قبل استودیو فیلم ایران بود با علی کسمایی سخن گفتند.

منوچهر اسماعیلی دوبلور پیشکسوت به روی صحنه آمد و گفت: من بخش کوچکی از حاصل عمر «علی کسمایی» هستم. درود می‌فرستم به تمام هنرمندان که سرمایه‌گذار سینما بودند از عبد‌ا... محمدی، از اصغر تفکری، ژاله کاظمی، منوچهر نوذری، حسین سرشار پاوراتی ایران و پاوراتی جهان که همه را داغ‌دار کرد. وسلام به هنرمندان زنده و آنها که پایه‌های سینما بر دوششان است. امروز صحبت از مردی است که حاصل عمرش، آبرو و حیثیت دوبلاژ ایران است. ابوالحسن تهامی‌نژاد و منوچهر اسماعیلی تندیس یازدهمین جشن خانه سینما را به «علی کسمایی» دادند.

تقدیر از آهنگساز موسیقی‌های ماندگار فیلم

محمد سریر آهنگساز در بخش تقدیر از فخرالدینی گفت: او مدرس دانشگاه است، فخرالدینی آهنگ‌های ماندگاری برای موسیقی فیلم ساخته است. او در حوزه موسیقی ملی تحقیق کرده است و رهبر ارکستر و سازنده قطعات موسیقی کلامی است، همه اینها حاصل چهار دهه فعالیت او است. شاید یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های او در درونی کردن موسیقی ملی است و لحظاتی که از موسیقی او در فیلم استفاده می‌شود، موسیقی او ایرانی است.

محمد احصایی و محمدرضا علیقلی، محمد سریر از فرهاد فخرالدینی تقدیر کردند و تندیس یازدهمین جشن سینمای ایران را به او اهدا کردند.

فرهاد فخرالدینی نیز ضمن اشاره به کلیپی که از او پخش شد گفت: همه حرف‌هایم را در این کلیپ مطرح کردم. به هر حال در زندگی انسان لحظاتی ارزشمند وجود دارد، در این لحظه بسیار خوشحال هستم که همه عمرم را در راه موسیقی صرف کردم.

وی درعین حال متذکر شد: سینما به فریاد موزیسین‌ها رسید، در دورانی که به تایید دکتر سریر، موسیقی زیاد عرصه مناسبی برای فعالیت نداشت، در آن دوره سینما به فریاد موسیقی رسید. بنابراین من از طرف خود و همکارانم در این عرصه از سینمای ایران تشکر می‌کنم که به موسیقی ما یاری رساند و موسیقیدانان ما هم به واقع سنگ تمام گذاشتند.

تندیس خدمت برای بهشتی

در ادامه کلیپی که کیومرث پوراحمد درباره سید محمد بهشتی ساخته بود، به نمایش درآمد، در این کلیپ رضا یزدانی اشعار سهراب سپهری را خواند و موسیقی «فردین خلعتبری» آن را همراهی کرد. بهشتی در بخشی از این کلیپ می‌گوید: الان باور کردنی نیست که سینما رو به نابودی است، ممکن است با ایده‌ال‌های ما و من هم فاصله داشته باشد، اما سینمایی که در مقیاس جهانی عرضه شده است نمی‌تواند روبه نابودی برود.

عزت‌‌ا... انتظامی نیز دراین کلیپ از بهشتی به عنوان «معمار سینمای ایران» نام برد. کیومرث پوراحمد که برای مراسم تقدیر از سید محمد بهشتی به روی صحنه آمده بود گفت: من ابتدا پیشنهاد کردم که علیرضا داوودنژاد درباره بهشتی صحبت کند. گفتند: داودنژاد با دمپایی می‌آید. «راست می‌گن بی‌ادب، آداب را رعایت نمی‌کند. به همین دلیل من بخشی از مطلبی که علیرضا داودنژاد در سالی که سید محمد بهشتی از سینما رفت، با عنوان «بعضی چیزها که از بهشتی شنیدم» می‌خوانم.»

وی بعد از قرائت بخشی از آن متن گفت: این اولین باری است که دست اندرکاران سینما، اصولا یک تشکیلات صنفی از یک مقام دولتی تجلیل می‌کنند، یک مقام دولتی که در دوران خودش در تمام تولیدات افتخار آفرین سینما نقش داشته است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب در یک ساختمانی به نام «آیت فیلم» آدم‌هایی بودند که یک کمی غریب بودند اما در میان آنها یک آقایی بود که من دوستش داشتم. وقتی بیشتر حرف‌هایش را شنیدم به او بیشتر علاقه‌مند شدم. او بعد رفت تلویزیون و سپس در دوره آقای انوار رفت فارابی. در آن دوران بیشتر به او علاقه‌مند شدم.

سید محمد بهشتی با همه مدیران قبلی خودش فرق می‌کند. نوع برخوردش فرق می‌کرد. همه بچه‌های سینما را بچه‌ها و برادرهای خودش می‌دانست. سنگ صبورهمه سینماگران بود. همه‌اش لطف نبود قهر هم بود و پس گردنی هم می‌زد اما آنها نیز دوست‌داشتنی بود.

پوراحمد گفت: بهشتی از آن جمله مدیران سینمایی بود که زمانیکه از پستش کنار رفت، دفتر و دکان باز نکرد و وارد کار تجاری نشد و بازهم کار کرد و هر جا رفت کار خلاقانه انجام داد. در آخرین روزهایی که در فارابی بود، من به ایشان گفتم: «من نگران هستم نهالی که شما کاشته‌اید از هم پاشیده شود» او به من گفت: «این نهالی که ما کاشتیم، اگر قرار باشد خشک شود، بگذار بشود» اما دیدیم که خشک نشد.

وی ادامه داد: در این میان عده‌ای این وسط آب در هاون می‌کوبند با انرژی هم می‌کوبند. من معتقدم جشنواره فجر باید یک جایزه به سید محمد بهشتی بدهد. وی با اعتقاد بر اینکه، نخبه کشی در این کشور مرسوم شده است، معتقد است: لایق‌ترین مدیران زیر فشارها بودند، اما نمی‌توان آنها را حذف کرد، سیدمحمد بهشتی حذف شدنی نیست و نخواهد بود.

کیومرث پوراحمد ضمن اشاره به کلیپی که از سیدمحمد بهشتی ساخته است گفت: وقتی پیشنهاد شد، من این کلیپ را بسازم، عکس و فیلمی نتوانستم در آرشیوی درباره آن مدیر سینمایی پیدا کنم.

نمی‌دانم این فیلم‌ها کجا است؟! به هرحال همه دلتنگی‌های خودم را به آقای بهشتی سعی کردم در این کلیپ متجلی کنم.

علیرضا داودنژاد، رضا میرکریمی، محمد مهدی دادگو و مجید مجیدی به روی صحنه آمدند و مجیدی تندیس خدمت به سینمای ملی ایران را به سید محمد بهشتی اهدا کرد.

سیدمحمد بهشتی ضمن تشکر از خانواده بزرگ سینما گفت: حدود چهارده سال قبل تقدیر اینگونه بود که از سینما کنار بروم. خاطرم هست در مجلس خداحافظی که دوستان ترتیب داده بودند، عرض کردم احساس من از آن مجلس این بود که بیشتر به مجلس ترحیم شباهت دارد. من هم توفیق داشتم در مجلس ترحیم خودم شرکت کنم. بعد از نزدیک به چهارده سال شرکت در این مراسم، برای من مثل این می‌ماند که کسی از آن عالم به خواب نزدیکانش آمده باشد. البته این خوابها گاهی کابوس و گاهی رویا است، امیدوارم برای شما شبیه کابوس نباشم.

وی ادامه داد: موقعیت و امکانی که من در این روزگار نسبت به سینما دارم برای کسانی که به سینما نزدیک‌تر هستند و در بطن آن هستند، وجود ندارد. من کمتر تصویر کلوزاپ از سینما می‌بینیم. من هیچ وقت اغراق نمی‌کردم که فیلم‌ها را می‌بینم همیشه تصویر لانگ شات از سینما دارم و می‌دادم که کمتر اهالی سینما این امکان را دارند.

وی گفت: سینمای ایران از جمله میراث فرهنگی ما است و این مقام بالایی برای سینمای ایران است و انشا‌ا... زنده است.

در بخش دیگری از مراسم به پیشنهاد علی معلم، چهار معاون سینمایی دوران‌های مختلف که بدون استثنا تمامی آنها در این مراسم حضور داشتند، از مهندس فخرالدین انوار، محمدمهدی حیدریان، سیف‌‌ا... داد و مهندس جعفری جلوه درخواست کرد، عکس یادگاری بگیرند و در پایان پرویز پرستویی دبیر جشن بیانیه جشن را خواند.