وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، اظهار کرد که سفارت آمریکا در بغداد توافق کرده است که امکان دسترسی کنسولی ایران به پنج دیپلمات ایرانی که نیروهای ‌آمریکایی در ماه ژانویه در اربیل عراق دستگیر کردند را فراهم کند.

هوشیار زیباری ابراز امیدواری کرد دسترسی کنسولی ایران به پنج دیپلمات دستگیر شده در عراق از تنش‌ها بکاهد و گفت: تاریخی برای این ملاقات تعیین نشد، اما ممکن است در هر زمانی رخ دهد. زیباری گفت به آزادی این پنج نفر که چندین ماه است خواستار آن شده نزدیک‌تر نشده است. وی افزود که دریافته است نیروی نظامی آمریکا این موضوع را در ماه اکتبر بازنگری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: ما امیدوار بودیم در ماه ژوئن تصمیمی اتخاذ شود، اما اکنون ژوئن به پایان رسیده و هنوز تصمیمی حاصل نشده است. وی گفت: براساس آنچه شنیده‌ایم این امر تا ماه اکتبر به تاخیر افتاده است، بنابراین در آن زمان درباره سرنوشت آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.

از سوی دیگر، مسوول ارتباطات دفتر صلیب سرخ در تهران دلیل لغو دیدار ۵ دیپلمات‌ ربوده شده در اربیل با خانواده‌هایشان را موافقت نکردن دیپلمات‌ها با این دیدار عنوان کرد.

کتایون حسین نژاد، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اخباری مبنی بر لغو دیدار دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در اربیل با خانواده‌هایشان اظهار کرد: اوایل تیر ماه قرار بود که دیپلمات‌ها خانواده‌های خود را ملاقات کنند، اما به دلیل عدم موافقت دیپلمات‌ها با این کار آمریکایی‌ها اعلام کردند که امکان ملاقات وجود ندارد.

وی یادآور شد: به‌رغم تمامی اینها صلیب سرخ در تلاش است که بتواند زمینه‌های ملاقات دیپلمات‌ها با خانواده‌هایشان را فراهم کند.

حسین‌نژاد در ارتباط با دیدارهای صلیب سرخ با دیپلمات‌ها گفت: صلیب سرخ بر مبنای بازدید‌های مرتبی که از بازداشت‌گاه‌ها دارد، به زودی دیداری را از دیپلمات‌ها انجام خواهد داد که این سومین ملاقات صلیب سرخ با آنها است.به گفته وی هم‌اکنون ارتباط تلفنی دیپلمات‌ها با ایران و خانواده‌هایشان بر قرار است و دیپلمات‌ها و خانواده‌ها می‌توانند پیام‌های خود را از طریق سیستم پیام‌رسانی صلیب سرخ نیز به یکدیگر منتقل کنند.

پیش از این مسوول دفتر صلیب سرخ در تهران در گفت‌وگو با ایسنا عدم تمایل دیپلمات‌ها برای ملاقات و نیز ارتباط با خانواده‌هایشان را تحقیر شدن از جانب نیروهای آمریکایی در جریان این آدم ربایی عنوان کرده بود.