غول سبز رقبای خود را شکست داد

نگاه سوم- «شرک سوم» با ۶/۶۹میلیون دلار فروش در ۶۴۸۹ سینما در ۵۲ کشور همچنان پرفروشترین فیلم جهان است. ورایتی اعلام کرد اکشن «ترانسفورماتورها» یک هفته پیش از آغاز اکران در آمریکا، در سطح بین‌المللی افتتاح شد و در ۱۰ کشور و ۲۶۶۱ سینما به رقم درخور ۷/۳۴میلیون دلار دست یافت. «آزاد زندگی کن یا سخت بمیر» با بازی بروس ویلیس هم همزمان با آمریکا در ۳۵ کشور دیگر اکران شد و فروش آن در ۳۵۸۳ سینما رقمی حدود ۷/۳۰میلیون دلار بود.

سه فیلم پرفروش هفته‌های قبل ـ «چهار شگفت‌انگیز: ظهور موج سوار نقره‌ای»، «سیزده یار اوشن» و «دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا» ـ هم هر یک با حداقل ۱۴میلیون دلار فروش در بازار جهانی موفق ظاهر شدند. مجموع فروش ۱۷۹میلیون دلاری شش فیلم اول هفته بسیار بیشتر از موعد مشابه سال گذشته بود که در بحبوحه جام جهانی فوتبال و سردی گیشه‌ها «بازگشت سوپرمن» با ۲۰میلیون دلار پیشتاز بود. موفقیت دنباله‌ها در سطح جهانی استراتژی استودیوها در مورد تمرکز بر فیلم‌های آشنا را مورد تاکید قرار داد. «دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا» هفتمین فیلمی است که فروش بین‌المللی آن از ۶۰۰میلیون دلار بیشتر شده و پس از تنها شش هفته از آغاز اکران اگر تنها ۳۳میلیون دلار دیگر بفروشد، «دزدان دریایی ۲» را پشت سر می‌گذارد. «شرک سوم» هم تاکنون ۲۵۹میلیون دلار فروخته و برای رسیدن به «شرک ۲» بیش از نیمی از راه را طی کرده است. «شرک سوم» پارامونت در ۵۳۷ سینما در بریتانیا به رقم حیرت‌انگیز ۳۱میلیون دلار دست پیدا کرد که ۷/۱۲میلیون دلار آن از پیش نمایش‌ها حاصل شده است. با کسر پیش نمایش‌ها، افتتاحیه این فیلم حدود پنج درصد بیشتر از «شرک ۲» بود که سه سال پیش در بریتانیا ۸۸میلیون دلار فروخت. در فرانسه نیز سینماروها همچنان از «شرک سوم» استقبال کردند، طوری که فیلم در سومین هفته اکران تنها ۲۹درصد تماشاگران خود را از دست داد و با ۳/۵میلیون دلار مجموع فروش خود را در این کشور به ۲/۲۹میلیون دلار رساند.

غول سبز در اسپانیا هم با ۳۷درصد کاهش ۸/۴میلیون دلار فروخت. ضمن اینکه در لهستان با ۱/۴میلیون دلار در ۸۸ سینما رکود فروش افتتاحیه در این کشور را جابه‌جا کرد. «شرک سوم» در ژاپن با ۸/۲میلیون دلار فروش در ۵۴۲ سینما، افتتاحیه‌ای متوسط داشت.

«آزاد زندگی کن یا سخت بمیر» که بیشتر با عنوان «جان سخت ۴» شناخته می شود، در آلمان با ۶/۷میلیون دلار و در ژاپن با ۲/۷میلیون دلار پرفروشترین فیلم هفته شد. «جان سخت انتقامجو»، فیلم قبلی مجموعه ۱۲ سال پیش در مجموع ۲۶۵میلیون دلار فروش داشت. «چهار شگفت‌انگیز» نیز آنقدر جذابیت داشت که بتواند به پای فیلم قبلی خود برسد. اولین «چهار شگفت‌انگیز» دو سال پیش در سطح بین‌المللی ۱۷۵‌میلیون دلار فروخت. «موج سوار نقره‌ای» در ۶۲۰۰ سینما حدود ۲/۱۵میلیون دلار فروخت و مجموع فروش خود را به ۲/۸۱میلیون دلار رساند.

«سیزده یار اوشن» برادران وانر در ۵۷۰۰ سینما در ۵۱ کشور ۵/۱۴میلیون دلار فروش داشت. مجموع فروش این فیلم ۱۲۴میلیون دلار شده و برای رسیدن به کل فروش «دوازده یار اوشن» نیمی از راه را طی کرده است. فیلم جدید استیون سودربرگ با ۲/۲میلیون دلار بهترین فروش را در فرانسه داشت. «دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا» بوئنا ویستا با ۱/۱۴ فروش در ۸۷۷۹ سینما، دیگر فیلم پرفروش هفته بود. بیشترین فروش با ۹/۳میلیون دلار در ژاپن حاصل شد. این فیلم تاکنون با ۹/۶۰۸میلیون دلار ششمین فیلم پرفروش در سطح بین‌المللی و با ۷/۹۰۴میلیون دلار نهمین فیلم پرفروش در سطح جهانی (با احتساب فروش در آمریکا) است.

«راتاتوی» بوئنا ویستا همزمان با آمریکا در ۵۲۰ سینما در کمتر از ۱۰ کشور به نمایش درآمد و حدود ۷/۴میلیون دلار فروخت که بیشترین فروش با ۳/۳میلیون دلار در روسیه بود.