دنیای‌اقتصاد- نمایندگان مجلس دیروز با دو فوریت لایحه دولت برای فروش ۱۰۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید با هدف کنترل نقدینگی و مهار تورم تا پایان سال موافقت کردند

این موافقت در حالی صورت گرفت که به گفته شیبانی، رییس کل بانک مرکزی، دولت در شش ماه اخیر حدود ۱۸۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت با هدف کنترل نقدینگی منتشر کرده و مجوز انتشار ۲۰۰میلیارد تومان دیگر از این اوراق را دارد.

در صورت تصویب نهایی تقاضای دولت در مجلس شورای اسلامی، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری مجموعا ۱۲۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت با نرخ سود ۵/۱۵درصد از سوی بانک مرکزی فروخته شود.همزمان با تقاضای دولت برای انتشار اوراق مشارکت جدید،‌ بانک مرکزی اعلام کرد که از روز شنبه پنجم اسفندماه فروش اوراق مشارکت را در ۱۴ بانک دولتی و خصوصی آغاز خواهد کرد.

با توجه به عدم اعلام مبلغ کل اوراق مشارکت قابل فروش در این مرحله، به نظر می‌رسد بانک مرکزی با پیش‌بینی تصویب نهایی تقاضای ۱۰۰۰میلیارد تومانی دولت، فروش این اوراق را نیز در برنامه جدید خود گنجانده است.

اوراق مشارکت منتشره از سوی بانک مرکزی معادل اوراق قرضه در سایر کشور‌ها است، چرا که به گفته شیبانی این اوراق برای هزینه کردن منتشر نمی‌شود، بلکه با هدف جلوگیری از چاپ پول و کنترل نقدینگی به مردم فروخته می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی طی سخنانی در مجلس علت ارائه دوفوریت این لایحه را فرصت کوتاه باقی‌مانده تا پایان سال دانست که بنا به گفته وی، با فروش این اوراق در این مدت ۹/۴درصد از نقدینگی مهار خواهد شد.وی تصریح کرد که مسائل شرعی اوراق مشارکت توسط شورای نگهبان تایید شده است.

صاحبنظران اقتصادی منشا اصلی توسل به اوراق قرضه را سیاست‌های انبساطی دولت در سایر حوزه‌ها معرفی می‌کنند.