دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مقام معظم رهبری علاوه بر تایید سیاست‌های کلان مبارزه با مواد مخدر، فرمان جدی به روسای سه قوه برای اجرای آن صادر کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، فداحسین مالکی در جمع خبرنگاران در حاشیه اجلاس بررسی روند کنترل پیش سازهای مواد مخدر در مجموعه فرهنگی شقایق، افزود: خوشبختانه پس از دو دهه سیاست‌های کلان مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و استراتژی‌های ملی و سند فرابخشی در این زمینه اکنون براساس آن در ستاد مبارزه با مواد مخدر تدوین و ابلاغ شده است و این خلاء استراتژیک که مورد سوال دستگاه‌های اجرایی و مردم بود حل شده است.

وی اضافه کرد: اولین گام برای اجرای سیاست‌های کلان مبارزه با مواد مخدر مبارزه با معتادان تزریقی که پرخطرترین گروه معتادان هستند بود که با اجرای طرح دو مرحله‌ای درمان و جمع‌آوری این معتادان در حال اجرا است.

وی گفت: ۱۳میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های درمانی و تقویت مراکز درمان معتادان در اختیار وزارت بهداشت، بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد درمانی قرار گرفته است و آموزش‌های وسیعی در این زمینه در مراکز ترک اعتیاد و برای پزشکان در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور انجام شده است. مالکی افزود: اکنون فضا برای معتادان فراهم است که با معرفی خود از پیگیری‌های انتظامی‌مصون باشند و آخرین دستاوردهای علمی‌نیز برای درمان موثر آنها در این مرحله به کار گرفته می‌شود اما اگر مرحله اول نتیجه نداد مرحله دوم این طرح که جمع‌آوری این معتادان توسط نیروی انتظامی‌است انجام می‌شود.