حذف تجمیع عوارض از صنعت سرنگ‌سازی

گروه تشکل‌ها- یوسف بهمن‌آبادی: تولیدکنندگان، سرنگ تولیدی را ۲۵درصد زیر قیمت به واسطه‌ها می‌فروشند، به همین دلیل پرداخت تجمیع عوارض به افزایش قیمت تمام‌شده سرنگ انجامیده و زیاندهی کارخانه‌ها را به همراه دارد. احمد مازوجی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران با بیان این مطلب به دنیای اقتصاد گفت: تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن پس از چند سال فعالیت، ضرورت ایجاد نهادی برای ساماندهی تولید و عرضه محصولات این صنعت را جدی‌تر از گذشته احساس کردند.

از این‌رو، در اردیبهشت سال ۱۳۸۲، سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سر سوزن را تاسیس کردند، در‌حال‌حاضر ۲۰ کارخانه سرنگ و یک واحد تولیدی سر سوزن عضو این تشکل هستند.

وی با اشاره به این که کل اعطای موافقت اصولی‌های بیش از اندازه توسط وزارت صنایع و معادن برای تولید سرنگ و سر سوزن منجر به تولید بیش از اندازه این محصولات شده اظهار کرد: اگر طبق استانداردهای موجود برای هر نفر ۹ سرنگ در سال در نظر بگیریم، کشور نیازمند حدود ۶۰۰میلیون سرنگ در سال است، در صورتی که اگر واحدها با ظرفیت کامل و ۳شیفت کار کنند، قادر خواهند بود بیش از یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون سرنگ تولید کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه بنا به دلایل مختلفی همچون تقاضای کم و نبود شرایط رقابتی برای صادرات، توسعه در این صنعت صورت نمی‌گیرد. به گفته وی، بالا بودن هزینه تمام شده سرنگ موجب شده تا این کالا علاوه بر غیررقابتی شدن برای صادرات، سرمایه‌گذاران را با چالش‌هایی چون سودآور نبودن تولید رو به رو سازد. به طوری که بیشتر سرنگ‌ساز‌ها، محصول خود را ۲۰ یا ۲۵درصد زیر قیمت مصوب می‌فروشند. آنها به جای فعالیت در ۳ شیفت کاری، تنها در یک شیفت کار می‌کنند. متاسفانه سه کارخانه بزرگ سرنگ‌سازی به خاطر زیان‌دهی در اواخر سال ۱۳۸۴ تعطیل شدند. ایران‌سرنگ، اولین و بزرگ‌ترین کارخانه سرنگ‌سازی ایران، از کارخانه‌هایی است که تعطیل شد و کارگران خود را بازخرید کرد. مازوجی با بیان اینکه واردات سرنگ یکی از مسائل مهمی است که صنعت سرنگ را با آسیب همراه کرده گفت: در حال حاضر واردات سرنگ از کشورهای اسپانیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کره و چین صورت می‌گیرد.

متاسفانه در کشور، گرایش مصرف به سمت سرنگ‌های خارجی است. در حالی که سرنگ‌های ساخت داخل از نظر کیفیت مرغوب‌تر و براساس استانداردهای جهانی تولید می‌شوند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ با اشاره به اینکه تجمیع عوارض از مهم‌ترین مشکلات پیش روی این صنعت به شمار می‌آید، تصریح کرد: تولیدکنندگان، سرنگ تولیدی را با ۲۵درصد زیر قیمت به واسطه‌ها می‌فروشند، از این‌رو پرداخت تجمیع عوارض به افزایش هزینه تمام شده قیمت سرنگ انجامیده و زیان‌دهی کارخانه‌ها را به همراه دارد. در واقع در این صنعت نه تنها تجمیع عوارض، پرداخت می‌کنیم، بلکه پایان ماه ناگزیریم ۳درصد عوارض به وزارت امور اقتصادی و دارایی و شهرداری پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: مکاتبات و مذاکرات متعددی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیوان عدالت اداری انجام داده‌ایم تا تجمیع عوارض از صنعت سرنگ حذف شود اما این تلاش‌ها هنوز نتیجه‌ای نداده است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن میزان موفقیت این تشکل در رسیدن به اهداف خود را بیش از ۵۰درصد ارزیابی کرد و گفت: سندیکا مشکلات خود را صادقانه به اتاق بازرگانی منتقل کرده و این نهاد هم تا جایی که مقدور بوده از سندیکا حمایت کرده است.

وی نقش تشکل‌های اقتصادی و صنعتی در توسعه را غیرقابل انکار دانست و گفت: سندیکا با پرداختن به فعالیت‌هایی همچون واردات، مکاتبات و مذاکرات با نهادها و سازمان‌های دولتی، بخشی از فعالیت‌های پیش روی تولیدکنندگان سرنگ را عهده‌دارشده و زمینه را برای متمرکز کردن آنها در مسیر تولید و افزایش کیفیت محصولات فراهم کرده است. به عنوان مثال، سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن واردات مواد اولیه پلی‌پروپلین آرمیت‌دار مورد نیاز تولیدکنندگان این صنعت را از خارج بر‌عهده داشته و با انتقال نیاز اعضا به کارخانه پتروشیمی اراک، مواد مورد نیاز تولید بر اساس سهمیه، در اختیار اعضا قرار داده می‌شود.

وی افزود: باید از شرکت پتروشیمی اراک که مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های سرنگ‌سازی همچون پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن را بدون افزایش قیمت و بر مبنای قیمت مصوب اسفند ۸۴ در اختیار اعضای سندیکا قرار می‌دهد، قدردانی کرد.

وی با بیان این که ۵هزار نفر در صنعت سرنگ فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: دولت باید برای جلوگیری از واردات سرنگ، تعرفه سرنگ را افزایش دهد تا این صنعت بتواند جایگاه واقعی خود را به دست آورد. و از بحران‌هایی نظیر ورشکستگی و تعطیلی که تولیدکنندگان این صنعت را همواره با چالش مواجه می‌سازد، نجات دهد.

وی افزود: در حال حاضر مکاتباتی با وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و بازرگانی برای افزایش تعرفه واردات از ۳۰درصد به ۵۰درصد انجام داده‌ایم که امیدواریم مسوولان با این پیشنهاد موافقت کنند.

وی همچنین پیشنهاد داد: اگر دولت برای محصولات این صنعت یارانه اختصاص دهد، تولیدکنندگان می‌توانند قیمت سرنگ را کاهش داده و با متمرکز شدن بر کیفیت، عرصه را برای ورود به بازار تجارت جهانی مهیا کنند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن، با بیان اینکه واسطه‌گری‌ها، یکی از موانع عمده در عرضه سرنگ ارزان است، اذعان داشت: عرضه سرنگ از طریق پخش سراسری موجب از بین بردن فرصت برای حضور واسطه‌ها می‌شود. در حال حاضر، بیشتر تولیدکنندگان مایلند محصولات خود را از طریق پخش سراسری توزیع کنند اما به دلیل اینکه توزیع‌کنندگان از عرضه این نوع محصولات سودی به دست نمی‌آورند آنها را توزیع نمی‌کنند. در نتیجه تولیدکنندگان ناگزیرند سرنگ تولیدشده را در بازار آزاد به واسطه‌ها بفروشند تا این محصول از طریق داروخانه به دست مصرف‌کننده برسد که این مسیر افزایش قیمت سرنگ را به دنبال دارد.

مازوجی با اعتقاد بر اینکه مهم‌ترین مولفه برای رقابتی شدن یک کالا، قیمت آن است، ابراز داشت: از آنجایی که هزینه‌های مطرح در تولید نظیر حقوق کارگر، بیمه و هزینه‌های سربار چون برق، آب و گاز نسبت به کشورهایی نظیر چین بالا است، به تناسب آن قیمت تمام شده محصول افزایش می‌یابد.

وی افزود: انتظار ما از دولت این است که تسهیلاتی برای این صنعت نظیر کاهش دادن تعرفه‌های برق، آب و گاز ایجاد کند تا با کاهش هزینه‌های تمام شده، محصولی ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسانیم.