برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه پروژه‌های تولید «ال‌ان‌جی»

با بهره‌برداری از سه پروژه تولید «ال‌ان‌جی» در سال‌های آینده، در مجموع، سالانه ۴۱‌میلیون تن «ال‌ان‌جی» در ایران تولید می‌شود که با در نظر گرفتن شرایط بازار و در صورت وجود گاز کافی برای صادرات در کشور، حجم تولیدات این پروژه‌ها قابل افزایش خواهد بود.

به گزارش شانا، مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران ضمن اعلام این خبر و با این توضیح که شرکت ملی نفت ایران با مشارکت شرکت‌های «توتال»، «پتروناس» و دو شرکت بین‌المللی دیگر، طرح «پارس ال‌ان‌جی» را برای تولید سالانه ۱۰‌میلیون تن «ال‌ان‌جی» از سال ۲۰۱۰ میلادی به بعد اجرا می‌کند، گفت: گاز مورد نیاز این طرح، از فاز ۱۱ طرح توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی تامین خواهد شد.

پروژه پارس «ال ان جی»

به گفته نصرت‌ا... سیفی، در صورت مساعد شدن شرایط بازار «ال‌ان‌جی» و تامین گاز خوراک، دو واحد ۵‌میلیون تنی دیگر در قالب پروژه «پارس ال‌ان‌جی» احداث خواهد شد که ظرفیت کل تولید این پروژه را به ۲۰‌میلیون تن در سال می‌رساند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام این که مطالعات مربوط به اجرای طرح

«پارس ال‌ان‌جی» به پایان رسیده است، گفت: این پروژه هم اکنون در مراحل پایانی عقد قرارداد است و با کنسرسیوم پیمانکاران در حال مذاکره هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد: پس از نهایی کردن قرارداد با پیمانکار «ای‌پی‌سی» (EPC) اصلی و چند بسته قراردادی کوچک‌تر، این پروژه به مرحله تصمیم‌گیری نهایی برای سرمایه‌گذاری (اف‌آی‌دی) برسد که نقطه غیرقابل برگشت است و سرمایه‌گذاری اصلی، پس از نهایی کردن آن آغاز خواهد شد.

وی افزود: شرکای ایران در پروژه «پارس ال‌ان‌جی» تا پایان امسال برای تصمیم‌گیری نهایی درباره مشارکت در اجرا فرصت دارند، هرچند حجم قابل توجه سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای چنین پروژه‌ای، به عوامل متعددی بستگی دارد و تغییر در هر یک از این عوامل، ممکن است امضای «اف آی دی» را با تاخیر روبه‌رو کند.

پروژه «پرشین ال‌ان‌جی»

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری مشترک شرکت ملی نفت ایران، شرکت شل و شرکت رپسول اسپانیا برای اجرای طرح «پرشین ال‌ان‌جی» به منظور تولید سالانه بیش از ۱۶‌میلیون تن «ال‌ان‌جی» اعلام کرد: این طرح در مرحله طراحی مهندسی جامع (فید) است.

وی گفت: گاز مورد نیاز برای اجرای این پروژه از فازهای ۱۳ و A۱۳ پارس‌جنوبی که به تازگی به فاز ۱۴ تغییر نام یافته است، تامین خواهد شد.

مهندس سیفی یادآور شد: شرکت ژاپنی «چیودا» و شرکت فرانسوی «تکنیپ»، مطالعات طراحی مهندسی جامع پروژه «پرشین ال‌ان‌جی» را تحت نظر شرکا، در ژاپن انجام می‌دهند که تاکنون حدود ۳۰‌درصد پیشرفت داشته است.

پروژه «ایران ال‌ان‌جی»

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، طرح «ایران ال‌ان‌جی»، با سرمایه‌گذاری صددرصد ایرانی اجرا می‌شود و در صورت توافق با شرکت‌های علاقه‌مند، شریک خارجی برای اجرای این پروژه انتخاب خواهد شد.

وی اعلام کرد: پروژه «ایران ال‌ان‌جی»، شامل احداث دو واحد ۵‌میلیون تنی «ال‌ان‌جی» است که با اضافه شدن احتمالی یک واحد دیگر، در سال ۲۰۱۱ میلادی به بهره برداری می‌رسد. گاز مورد نیاز این پروژه نیز از فاز ۱۲ طرح توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی تامین خواهد شد.

مهندس سیفی افزود: مطالعات طراحی مهندسی جامع (فید) پروژه «ایران ال‌ان‌جی» به پایان رسیده است و بسته اطلاعاتی اصلی آن، در حال مذاکره است، ضمن آن که تامین حدود ۴۹‌درصد از سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه، به عهده شرکت ملی نفت ایران و ۵۱‌درصد بقیه، به عهده صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت گذاشته شده است. وی با اعلام این که شرکت «لینده» آلمان، فناوری مورد نیاز را برای اجرای پروژه «ایران ال‌ان‌جی» تامین خواهد کرد، گفت: به احتمال زیاد، این پروژه، شامل سه واحد ۵‌میلیون تنی تولید «ال‌ان‌جی» خواهد بود.