«سیمانتک» و «مایکروسافت» بهترین و بدترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ‌امنیتی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد در میان شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری، شرکت «سیمانتک» بهترین محصولات ویژه شناسایی نرم‌افزارهای کوچک، مخرب و مخفی موسوم به «روت‌کیت» (Rootkit) را تولید می‌کند و در این میان کیفیت محصولات مشابه «مایکروسافت» در سطح پایینی است. به گزارش سایت اینترنتی «پی‌سی‌مگزین»، شرکت «تامپسون سایبر سکیوریتی» در مطالعه‌ای جدید میزان توانایی نرم‌افزارهای امنیتی مختلف در شناسایی و پاکسازی ۲۰نوع «روت‌کیت» مختلف را مورد سنجش قرار داده است. «روت‌کیت» به طور کلی به نرم‌افزاری کوچکی گفته می‌شود که هکرها از آنها برای دستیابی به اختیاراتی در حد اختیارات کاربر اصلی رایانه (administrator) استفاده می‌کنند.

این قبیل نرم‌افزارهای مخرب معمولا توسط هکرها برای مخفی نگاه داشتن سایر انواع کدهای مخرب از جمله «تروجان»ها و ویروس‌ها از چشمان نرم‌افزارهای «آنتی‌ویروس»، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بررسی نرم‌افزارهای امنیتی شرکت‌های نرم‌افزاری مختلف نشان داد محصول «نورتون آنتی‌ویروس ۲۰۰۷» شرکت «سیمانتک» اغلب «۲۰روت‌کیت» مورد آزمایش را شناسایی و پاکسازی می‌کند و در این میان نرم‌افزار امنیتی «ویندوز دیفندر» که به تازگی از سوی «مایکروسافت» ارائه شده، دارای ضعیف‌ترین کارایی است و از میان این ۲۰روت‌کیت، تنها موفق به پاکسازی ۵مورد از آنها می‌شود.

نتایج این مطالعه نشان داد پس از نرم‌افزار «نورتون آنتی‌ویروس» شرکت «سیمانتک»، نرم‌افزارهای مشابه شرکت‌های «مک‌آفی»، «وب‌روت»، «اف-سکیور»، «ترند مایکرو» و «سان‌بلت» از لحاظ کیفیت در مکان‌های بعدی قرار می‌گیرند.