وزارت نیرو به فکر ساماندهی وضعیت آب در شمال کشور باشد که در‌ماه‌‏های ابتدایی سال آتی نگران تامین آب نباشیم.

جمشید شایق، دبیر انجمن برنج، در گفت‌‏‌وگو با ایلنا، با بیان استقرار آرامش بر بازار برنج، گفت: در حال حاضر نیاز کشور حدود ۲‌میلیون و ۵۵۰‌هزار تن برنج سفید است که حدود ۲‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تن آن در داخل کشور تولید می شود، بنابراین حدود ۳۰۰‌هزار تن کسری وجود دارد.

وی افزود: نگرانی ما از آماری است که فائو منتشر کرده و این آمار را احتمالا از منابع ایرانی گرفته، چرا که این سازمان منبعی ندارد و مطابق آن اعلام شده که در سال گذشته یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تن برنج توسط ایران وارد شده است.

شایق گفت: قطعا این آمار، رقم واردات رسمی است، چرا که قاچاق و واردات غیر رسمی از مرزهای ایران آماری ندارد، این در حالی است که منبع این آمار تشکیلات بازرگانی در کشور است.

وی با اشاره به اعلام این نگرانی به وزیر جهادکشاورزی، تصریح کرد: به وزیر جهاد اعلام کرده‌‏ایم که اگر آمار فائو قابل قبول است، پاسخ ما را بدهد که چرا ۴ برابر بیشتر از نیاز، برنج وارد شده، در غیر این صورت چرا این آمار را اصلاح و تکذیب نمی‌کند.

دبیر انجمن برنج، گفت: سکوت در مقابل چنین آماری جایز نیست، بنابراین باید روشن شود که ایران در سال ۸۴ حدود یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تن برنج وارد کرده یا خیر.

وی اظهارداشت: از نظر قیمت، آرامش بر بازار حاکم است، ولی امیدواریم با شروع فصل پاییز و بارندگی‌‏ها وزارتخانه‌‏های جهاد و نیرو تمهیدات لازم را به کار ببندند، به نحوی که وزارت نیرو از همین الان به فکر ساماندهی وضعیت آب در شمال کشور باشد که در فروردین و اردیبهشت نگران تامین آب نباشیم، ضمن این که شورای اقتصاد از هم اکنون با همکاری وزارت جهادکشاورزی بر روی قیمت‌‏های خرید تضمینی اقلام پر محصول کار کرده، به طوری که در بهمن‌ماه بتواند قیمت‌‏های تضمینی را اعلام کند.