لایحه واردات بنزین و تبصره 13

دنیای اقتصاد- یک روز پس از طرح مجدد یک فوریت لایحه واردات بنزین و تصویب غیرمنتظره آن در صحن علنی که بازتاب اضطرار جامعه در این خصوص بوده، یک بار دیگر این سوال مطرح شده است که بالاخره عاقبت کار چه خواهد شد و آن لایحه که در شهریورماه گذشته به‌رغم درخواست دولت قید فوریت نیافته بود، چه شد که پس از رد آن در کمیسیون برنامه و بودجه، مجددا با درخواست نمایندگان در صحن علنی مطرح شد و این بار حتی فوریت آن تصویب شد تا مراحل بعدی آن با سرعت طی شود. کمتر سابقه داشته است که چنین اتفاقی بیفتد و یک لایحه پس از رد در جلسه کمیسیون، مجددا در صحن علنی به بحث گذاشته شده و یک فوریت آن تصویب شود. اما این بار ابعاد بحرانی که ناخواسته دامان جامعه ایران و اقتصاد کشورمان را گرفته و سخت گلوی آن را فشار می‌دهد، به قدری گسترده شده که گویی مجلس چاره‌ای جز تصویب کلیت لایحه ندارد، تا بلکه پس از گذر از این مرحله و تامین اعتبار و واردات ضروری روزانه حداقل ۲۵میلیون لیتر بنزین، از قرار هر لیتر حداقل ۵۰۰تومان و توزیع آن به لیتری ۸۰تومان، نفسی به راحتی بکشد و آنگاه بنشیند و چاره‌جویی کند که چه باید کرد و این اختلاف قیمت را که هر دم بیشتر می‌شود، چگونه باید کم کرد. آیا تبصره ۱۳ به همین منظور کافی است؟

زمان تعیین شده برای اجرای تبصره۱۳ کم است

اما رییس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید، زمان تعیین شده برای اجرای تبصره ۱۳ کم است و باید به دولت فرصت بیشتری داد و تا آن وقت باید بنزین وارد شود.

کمال دانشیار با بیان اینکه باید زمان در نظر گرفته شده برای دولت به منظور اجرای این تبصره ۱۳ را بیشتر کرد، تا دولت بتواند ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه دهد، به تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ اشاره کرد و افزود: این قانون، قانون خوبی است و باید اجرا شود، مجلس باید برای اجرای این قانون با دولت همکاری کند.

به گزارش ایسنا، نماینده‌ ماهشهر در پاسخ به اینکه درخصوص اجرای این تبصره از دولت گزارشی خواسته‌اید یا نه؟ گفت: هر ماه گزارش کار را می‌خواهیم و دولت با تمام قوا روی موضوع وقت گذاشته و از طریق وزرا موضوع را پیگیری می‌کند، به طوری که این جدیت در دو دولت گذشته سابقه نداشته است.

دانشیار اظهار داشت: تعدادی اتوبوس و مینی بوس خریداری شده و به زودی وارد ناوگان حمل و نقل می‌شود، به تعداد تاکسی‌ها نیز اضافه خواهد شد و گازسوز کردن خودروها نیز طبق برنامه پیش می‌رود.

رییس کمیسیون انرژی ادامه داد: در حال حاضر که این تبصره به طور کامل اجرا نشده است، باید اجازه داد تا بنزین وارد شود، چرا که در بودجه نیز آمده که دولت باید فعالیت‌های غیرقیمتی را انجام دهد، سپس نسبت به اصلاح قیمت‌ها و سهمیه‌بندی اقدام کند.

اجرای تبصره را به بحث واردات بنزین گره نزنیم

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز می‌گوید: اگر لایحه واردات بنزین در صحن علنی رای نیاورد دولت باید تصمیمی ترکیبی اتخاذ کند، مقداری بنزین وارد و مقداری با محدودیت‌های مدیریتی و سهمیه‌بندی جبران کند.

حسین نجابت عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تا مشخص شدن نظر نهایی مجلس در خصوص لایحه واردات بنزین در صحن علنی صبر کرد به ایسنا، گفت: فضای حاکم بر مجلس تا حدودی مشخص است. مجلس با روند مصرف فعلی موافق نیست طبیعتا دولت هم موافق نیست. تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۸۵ تکلیف را مشخص کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با یادآوری این جمله رییس‌جمهور که تلاش داریم میزان مصرف بنزین در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش نیابد، گفت: رییس‌جمهور قبلا گفته بود تلاش دارد مصرف سال جاری سوخت، بیش از سال گذشته نشود. دولت اگر این وعده را عملی کرده بود کمتر از ۵/۳‌میلیارد دلار واردات انجام می‌داد. تصمیم‌گیری مجلس در این خصوص باید مبتنی بر برخی مسائل حاشیه‌ای، ذخیره‌سازی و عملکرد تبصره ۱۳ باشد. اگر واردات بنزین انجام شود وظیفه مجلس در پیگیری اجرای تبصره ۱۳ سنگین‌تر می‌شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد مفاد تبصره ۱۳ در یک سال انجام نشدنی است، گفت: اگر تبصره ۱۳ به طور کامل انجام شود بطور حتم واردات بنزین کاهش می‌یابد. تردیدی نیست هر میزان از تبصره ۱۳ عمل شود، مصرف و واردات بنزین کاهش قابل ملاحظه خواهد یافت. اگر ۶۵۰۰ اتوبوس، ۱۵هزار ون، گازسوز کردن و جایگزین کردن خودروهای فرسوده انجام شود، دولت و مسوولان ترافیک راحت‌تر می‌توانند محدودیت‌هایشان را اعمال کنند.

او در پاسخ به این پرسش که در صورت موافقت مجلس با واردات بنزین سرنوشت تبصره ۱۳ چه می‌شود؟ اظهار کرد: خیلی درست نیست که مساله اجرای تبصره ۱۳ به بحث واردات بنزین گره زده شود، ولی مجلس باید به شدت پیگیر اجرای تبصره ۱۳ باشد. سوال‌های متعددی از وزیر و معاونان وزارت نفت در کمیسیون‌های مجلس پرسیده شده است ولی پیشرفت تبصره ۱۳ پیشرفت مطلوبی نیست. اخیرا گزارش‌هایی می‌رسد که اجرای تبصره ۱۳ ولو با تاخیر شروع شده ولی به هر صورت پیشرفت کار مطلوب نیست.

نجابت اصلاح ساختار قیمت سوخت با رویکرد هدفمند شدن یارانه‌ها را اصولی دانست و تصریح کرد: شکی در بهینه شدن یارانه‌ها از طریق اصلاح قیمت‌ها نیست اما برخی فکر می‌کنند با افزایش قیمت سوخت، کاهش مصرف زیادی خواهیم داشت ولی اساسا این چنین نیست. تجربه به دنیا اثبات کرده که افزایش قیمت در ابتدا تاثیری در حدود ۱۰ درصد دارد، ولی بعد از مدتی این میزان نیز به حالت اول باز می‌گردد، بنابراین باید فکری اساسی کرد. افرادی که فکر می‌کنند تنها علاج چالش مصرف انرژی افزایش قیمت است، تصوری ساده دارند.

اجرای تبصره ۱۳ به تعیین تکلیف لایحه واردات بنزین موکول است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز معتقد است: دولت و مجلس باید در بهبودی بیماری مزمن سوخت مصمم باشند، اینکه دولتی بگوید تا مادامی که ما سر کاریم آب از آب تکان نمی‌خورد سنگی از پیش پا بر نمی‌دارد، بالاخره روزی باید در خصوص سوخت تصمیمی اساسی گرفته شود، باید از جایی شروع کرد ولو به تدریج.

رجب رحمانی می‌گوید: برخی از نمایندگان نظرشان همان نظر رییس‌جمهور است که رفع مشکل بنزین را ضمن واردات بنزین، جلوگیری از القای شوک اقتصادی می‌دانند. کنترل و کاهش واردات، افزایش تولیدات پالایشگاهی، تولید خودروهای دوگانه‌سوز و کم‌مصرف و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از اهم نظرات اعضای کمیسیون است.

نماینده تاکستان با بیان اینکه احتمال رای آوردن و یا نیاوردن لایحه واردات بنزین در صحن علنی وجود دارد، گفت: در صورت تصویب لایحه در صحن علنی آن بخش از مفاد تبصره ۱۳ که با لایحه همخوانی نداشته باشد خود به خود حذف می‌شود. مقدمات تبصره‌های ۱۱ و ۱۳ قانون بودجه و تعهدات دولت باید عملی شود یا لااقل بخشی از تعهدات مندرج عملی شود. اگر روند واردات به شکل فعلی ادامه یابد این احتمال وجود دارد که طی سال‌های آینده میزان واردات به ۲۰‌میلیارد دلار افزایش یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: اجرای تبصره ۱۳ به تعیین تکلیف نهایی لایحه واردات موکول است. حتی ممکن است در مصوبه آتی مجلس باز بخش‌هایی از تبصره ۱۳ در پیشنهادهای نمایندگان گنجانده شود که ضمن تاکید بر انجام واردات، پیشنهادهای مطرح شده را مجددا جزو تکالیف دولت قرار دهند.

باید تا شنیدن پیشنهادهای نهایی نمایندگان موافق و مخالف لایحه، کمیسیون و دفاعیه دولت صبر کرد. رحمانی با تاکید براینکه با ساماندهی مصرف سوخت باید از فشار و عذاب مردم کاست، افزایش پلکانی قیمت بنزین را بهتر از وارد کردن بی‌دغدغه بنزین دانست و افزود: قیمت و مصرف بنزین، مطابق لایحه افزایش پلکانی سوخت سامان می‌یابد. افزایش درصد اوکتان سوخت، اصلاح چرخه تولید پالایشگاه‌های کشور، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار سیاست اصلاح قیمت سوخت باید اجرایی شود.

او توقف طرح افزایش تدریجی قیمت بنزین از دو سال پیش را به دلایل سیاسی مصلحت ندانست و اظهار کرد: معمولا دولت‌ها و مجالس در پایان عمر کاریشان تصمیم قاطعی در خصوص مسائل مهم اتخاذ نمی‌کنند و این در حالی است که واقعیات به مردمی که مشکلات دوران انقلاب و جنگ را به خوبی تحمل کرده‌اند باید گفته شود، مردم واقعیات را درک می‌کنند.

مردم باید میزان دقیق بیکاران و مشکلات عدیده بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی را بدانند.

نماینده تاکستان با بیان اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتاده که دولت تصمیم به ارائه لایحه گرفته است، گفت: قیمت تولید ۴۲میلیون لیتری تولید بنزین داخلی افزایش داده نمی‌شود، ولی باید در مصرف، شعار عدالت‌محوری دولت اجرایی شود. اینکه عده‌ای ده‌ها لیتر بنزین را در روز تنها برای خوشگذرانی و کارهای غیرضرور به هدر دهند، عدالت نیست. باید دید میزان مصرف کشورهای توسعه یافته و چین چه میزان است.