صادرات محصولات ICT نیازمند برنامه‌ای منسجم و دراز مدت است

گروه کامپیوتر - نخستین همایش صادرات نرم‌افزار با هدف برقراری ارتباط بین فعالان در حوزه صادرات نرم‌افزار، مدیران شرکت‌های خصوصی، مسوولان دولتی و علاقه‌مندان به موضوع جهت ایجاد درکی مشترک ازمسائل مرتبط با صادرات نرم‌افزار و کمک به پیشبرد اهداف ملی در این حوزه توسط شرکت تحقیقات و توسعه صادرات نرم‌افزار و دفتر بررسی بازار کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد. سخنرانی افتتاحیه توسط سعیدی رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خصوص برنامه‌های این سازمان در توسعه صادرات محصولات ICT کشور صورت گرفت.

امیرحسین سعیدی با اشاره به برنامه‌ها، سیاست‌ها و اهداف دولت نهم در زمینه‌های مختلف تصریح کرد: متاسفانه تاکنون اقدامات لازم و برنامه مدونی از وزارتخانه متولی فناوری اطلاعات دیده نشده است.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با انتقاد از عملکرد مسوولان دولتی خاطرنشان ساخت: اجرای طرح‌هایی مانند اینترنت ملی، حساب اینترنتی دانش‌آموزان و خانواده دردی از مشکلات IT کشور حل نمی‌کند و بهتر است به جای پرداختن به چنین مسائلی، تکلیف قرارداد بیلینگ ۱۱۰میلیاردی مخابرات مشخص شود.

وی با ابراز تاسف از آشنا نبودن مسوول مربوط دولتی با بخش IT و اعلام بخشنامه‌ای مبنی بر صرفه‌جویی در هزینه کرد IT گفت: متاسفانه نسبت به اعتراضات فعالان این صنف به این بخشنامه نیز واکنش‌های غیرمنطقی صورت گرفته است.

سعیدی با اشاره به علاقه دولت و شخص رییس جمهوری به صادرات، شرایط فعلی را برای صادرات نرم‌افزار کشور ایده‌آل خواند و گفت: بخش خصوصی به خاطر رونق بازار و منافع خود حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش است، اما باید اقدامات اولیه‌ای نظیر ظرفیت‌سازی و انجام استانداردهای مربوط انجام شود بعد وارد وادی شعار شویم.

سعیدی با نقد عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص جلوگیری از برگزاری مناقصات انفورماتیکی بر لزوم وجود برنامه‌ای منسجم و درازمدت، برای توسعه صادرات محصولات ICT تاکید کرد.

صفاری عضو هیات‌مدیره صندوق حمایت از الکترونیک نیز در ادامه این همایش گفت: باید واقع‌گرانه به مساله صادرات نرم‌افزار برخورد کرد.

عدم وجود سیاست‌های حمایتی مناسب، عدم رعایت قانون کپی‌رایت و ضعف زیرساخت‌های مالی و نیروی انسانی شرکت‌ها در کشور موجب شده است که بسیاری از فرصت‌های صادراتی در صنعت نرم‌افزار از دست برود.

بهره‌گیری از تجارب مسوولان سابق و بازنگری اقدامات سابق متاسفانه در دستور کار دولتمردان عموما قرار ندارد.

با این وجود تمایل به رشد و توسعه کشور و وجود سیاست‌های کلان کشور در خصوص توسعه جای امید برای رشد صادرات نرم‌افزار کشور می‌گذارد.

در ادامه صفاری در خصوص بازارهایی که شرکت‌های ایرانی در آن می‌توانند فعال باشند، گفت: از بازارهایی که می‌تواند در وحله نخست مورد توجه صادرکنندگان کشور قرار گیرد بازار افغانستان است که شرکت‌های ایرانی به راحتی می‌توانند در این بازار فعالیت نمایند.

همچنین در بخش کردستان عراق نیز فعالیت به صورت محدود هم‌اکنون صورت می‌گیرد.

در کشور تاجیکستان نیز بسیاری از شرکت های ایرانی فعال و موفق هستند.

کشورهای آفریقایی نیز با توجه به سادگی ورود به آنان می‌توانند بازارهای جذابی باشد فقط این کشورها از بنیه مالی کمتری برخوردار هستند.

اسفندیاری مدیرکل صادرات وزارت صنایع و معادن به نمایندگی از آقای دکتر شاطرزاده نیز گفت: توسعه صنعت نرم‌افزار در کشورها به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها مطرح است.

میزان تولیدات نرم‌افزار در کشور ۱۵۰میلیون دلار و تخمین صادرات نرم‌افزار ۲۰ الی ۳۰میلیون دلار از کشور است وسهم بازار جهانی از صادرات نرم‌افزار ۵۰۰میلیارد دلار است. وی افزود: هدف‌گذاری ما باید متناسب با نسبت جمعیت کشور به جمعیت دنیا، یک درصد از این رقم و معادل ۵میلیارد دلار ‌باشد.وی تصریح کرد: یکی از عوامل موفقیت شرکت‌ها در صادرات پایدار امر بازاریابی علمی صحیح است. ایجاد نام و نشان ملی در امر صادرات پایدار بسیار مهم است. هم‌افزایی توانایی از طریق ادغام شرکت‌ها و ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی نیز در تحقق صادرات پایدار بسیار مهم است.