با استفاده از تخت‌خواب‌های چندکاره مشکل خانه‌های کوچک حل می‌شود

مینا صباغی- امروزه با کوچک‌تر شدن مساحت آپارتمان‌ها و کاهش فضای زندگی، استفاده بهینه از فضا روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، در حقیقت استفاده از کلیه فضاهای موجود در خانه برای رفع نیازهای خانواده هنری است که به کمی ابتکار و نگاهی نو نیاز دارد و هر یک از ما با به کارگیری سلیقه و ابتکار شخصی و صرف کمی وقت می‌توانیم از فضاهای به ظاهر مرده و بی‌مصرف منزلمان سود ببریم. در دنیای امروز استفاده از وسایل کم دردسر که به زیبایی فضا نیز کمک می‌کنند رواج یافته است. تخت‌خواب یکی از کالاهایی است که علاوه بر اینکه مشکل جمع‌آوری رختخواب را برطرف کرده است تا حدودی نیز باعث زیبایی محیط می‌شود.

در این بین تخت‌خواب‌های تاشو و چندکاره به علت قابلیت چندگانه و حجم کم تا حدودی می‌‌توانند مناسب فضاهای امروزی باشند. در این زمینه با حسین رستمی یکی از تولیدکنندگان تخت‌های تاشو و چندکاره گفت‌وگویی داشتیم.

حسین رستمی، درباره استفاده از تخت‌های تاشو و چندکاره گفت: با گسترش ساخت خانه‌های کوچک، با متراژ پایین، استفاده از وسایلی مانند تخت‌خواب‌های بزرگ و میزهای جاگیر چندان رواج ندارد. اما الزامی که به وجود می‌آید این است که بتوان تخت‌هایی را استفاده کرد که قابلیت چند کار را داشته باشند و فضای کمی را اشغال کنند.

البته در بعضی کشورها ساخت این محصولات رواج دارد و در ایران نیز تعداد خیلی محدودی از شرکت‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی در مورد قابلیت و امکانات این تخت‌ها به خبرنگار ما گفت: این تخت‌ها فضای کمی را اشغال می‌کند و پتو و تشک، نیز به راحتی در آنها جای می‌گیرند. از جمله قابلیت‌هایی که تخت‌های تاشو دارند تبدیل شدن به میز تحریر، تلویزیون، کتابخانه و در نهایت تخت و میز توالت است. رستمی که درباره میزان فضایی که این تخت‌ها اشتغال می‌کنند، گفت:‌ این تخت‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند. به‌طور مثال اگر یک تخت یک نفره معمولی در خانه‌های کوچک فضای زیادی را در بر می‌گیرد، این نوع تخت‌های تاشو فضایی حدود ۴۵ در ۸۸سانتیمتر را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: مدل دو نفره این تخت دارای میز توالت، دراور، آینه و میز تلویزیون است و کل فضایی را که در بر می‌گیرد ۴۵ در ۱۶۰سانتیمتر است. البته مدل دو نفره آن در ۳طرح ارائه می‌شود.

به گفته وی، مدل‌های یک نفره آن که ۳ طرح دارد، با قیمت ۲۳۰هزار تا ۴۸۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و مدل‌های ۲نفره آن در دو طرح با قیمت ۴۸۰ تا ۹۸۰هزار تومان عرضه می‌شوند که یک مدل آن ملزوماتی چون تشک، پتوی خارجی و بالش و مدل دیگر آن علاوه بر این ملزومات دارای میز آرایش و آینه نیز است.

همچنین ماده‌ای که در ساخت تخت‌ها به کار گرفته شده از MDF اتریش است که روکش ملامینه دارد و البته رنگ‌بندی آن هم بسته به نوع سلیقه مشتری متفاوت است.

به گفته این تولیدکننده مدل‌های ایتالیایی این محصول در بازار بیشتر یافت می‌شوند که در اروپا با قیمت ۶۰۰ یورو به فروش می‌رسند.

البته در این تخت‌ها که ساخت ایتالیا است با کمک باد و جک‌های بادی می‌توان تخت را باز و بسته کرد که امکان خرابی آن هم وجود دارد.

ضمن این که مدل‌های خارجی در بازار داخلی با قیمت تقریبا بالایی بین ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

وی در رابطه با تفاوت تخت‌های تاشو و مبل‌های تختخوابشو به خبرنگار ما گفت: تخت‌های مبل‌شو در بازار بعد از چند مدت استفاده خوابیدن بر آن باعث ایجاد خستگی در فرد می‌شود و بعد از مدتی که از استفاده آن بگذرد جا می‌اندازد.

چرا که بر اثر استفاده زیاد از آن به عنوان مبل و تشک قابلیت انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند.اما تخت‌های تاشو به علت این که تنها به عنوان تخت استفاده می‌شود تشک آن جا نمی‌اندازد و تحمل وزن ۱۵۰ کیلوگرم را دارا هستند.

وی افزود: طی یک سال گذشته مواد اولیه تا حدودی افزایش قیمت داشته‌اند و از آنجا که امسال قیمت MDF، لترون و آهن بالا رفته است حدود ۳۰هزار تومان قیمت تخت‌های تاشو نیز افزایش یافته است.به طوری که سال گذشته هر ورق MDF را با قیمت ۵۴هزار تومان می‌خریدیم، اما امسال قیمت همین کالا ۷۴هزار تومان شده است.