در یابان علی شمخانی مذاکره با آمریکا برای حل مسئله هسته‌ای ایران را منتفی ندانست و گفت: مذاکره ایران با آمریکا در صورتی قابل قبول است که ایالات متحده بدون زیاده‌خواهی، هم تراز و در چارچوب قوانین مورد قبول جهان بر سر میز مذاکره حاضر شود. در یابان علی شمخانی، رییس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت: دستیابی به انرژی هسته‌ای سیاست پایدار جمهوری اسلامی‌‌است و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که در نهایت به سلب حق منتهی نشود.

وزیر دولت خاتمی‌‌ادامه داد: نباید ساختار پیش برنده برنامه‌های هسته ای در درون خودش دارای ناهماهنگی و اختلاف باشد.

رییس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی‌‌ باید تعلیق غنی سازی را بپذیرد یا نه؟ گفت: درخواست دشمن از ما فقط تعلیق غنی سازی نیست و این تنها بخشی از خواسته‌های آنان است.

وی درباره ادعای کاخ سفید مبنی بر دخالت ایران در امور عراق تاکید کرد: آمریکا به دنبال عناد تاریخی خود با ایران از موضع برتر است و لذا دائما در حال بهانه جویی است تا به هدف خویش که رویارویی با جمهوری اسلامی ‌‌ایران است، برسد.

شمخانی در پاسخ به این پرسش که چرا شورای راهبردی سیاست خارجی با گروه هسته‌ای ارتباط ندارد؟ اظهار داشت: بعضی‌ها معتقدند که نوعی سنگینی وزن در همکاری با این تشکیلات وجود دارد.