پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای با حضور همه طرف‌های درگیر و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری

رییس مجلس شورای اسلامی ایران، تهدید برخی طرف‌ها برای دخالت نظامی در سوریه خارج از چارچوب شورای امنیت را به معنای مجوزی جهت تکرار این مساله از سوی دیگر کشورها و سرایت آتش به خود متجاوزان دانست و هشدار داد: دست زدن به چنین اشتباهی سوریه را به میدان نبرد قدرت‌ها تبدیل خواهد کرد. «علی لاریجانی» شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم، در پاسخ به سوالی درخصوص درخواست‌های مطرح شده از سوی برخی طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جهت دخالت نظامی در سوریه خارج از چارچوب شورای امنیت و موضع ایران در صورت بروز چنین اتفاقی گفت: فکر می‌کنم که این کار برای آنها خیلی گران تمام شود. اگر خارج از چارچوب شورای امنیت کشوری بخواهد در سوریه دخالت کند این امر به معنای آن است که همه کشورها مجوز دارند این کار را انجام دهند.

لاریجانی مساله سوریه و عراق را با یکدیگر متفاوت دانست و گفت: در عراق تقریبا تفاهمی صورت گرفت؛ درست است که روسیه و آلمان ابتدا خیلی نظر مساعدی نداشتند ولی پس از آن به این طرح پیوستند. وی افزود: کسانی که این اشتباه را انجام دهند خودشان را در میان آتش انداخته‌اند. لاریجانی هشدار داد: اگر کشوری در شورای امنیت موفق نشد قطعنامه‌ای بگیرد و به خودش اجازه دهد با دو کشور دیگر به سوریه حمله کند، این امر به معنای آن است که همه کشورها حق دارند این کار را انجام دهند، به صورتی‌که میدان نبردها و اراده‌های مختلفی ایجاد می‌شود و هر کسی به هر کاری که خواست دست می‌زند.

رییس مجلس تاکید کرد: این دخالت نظامی به جای ایجاد آرامش برای مردم سوریه، این کشور را به میدان نبرد قدرت‌ها تبدیل خواهد کرد و خسارت عمده به مردم سوریه تحمیل می‌شود. لاریجانی ادامه داد: ضمنا این آتش به اطراف هم سرایت می‌کند و طرف‌های منطقه‌ای فکر نکنند که می‌توانند در آن شرایط مرزهایی آرام با سوریه داشته باشند.

لاریجانی عملی شدن تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای حمله به سوریه را بعید دانست و گفت: بعید می‌دانم اسرائیلی‌ها تا این اندازه بی عقل باشند که دراین شرایط در سوریه دخالت کنند، زیرا در صورت حمله اسرائیل کاملا مشخص است که وظیفه همه مسلمانان چیست.

لاریجانی افزود: احتمال اینکه یک جنگ فراگیر وجود داشته باشد از نظر منطقی وجود دارد، ولی زیاد نیست؛ زیرا زمینه گسترش چنین جنگی در صورت بروز آن زیاد است و رژیم‌های پوشالی مانند رژیم صهیونیستی هم در این آتش گرفتار خواهند شد؛ بنابراین همان کسانی که اکنون خواستار دخالت نظامی در سوریه هستند، نگاه بسیار حسرت‌آمیزی به نتایج و پیامدهای چنین اقدامی دارند.

پیشنهاد تازه ایران برای حل بحران

رییس مجلس با اشاره به دیدگاه متفاوت جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه، تاکید کرد: ما صد در صد معتقدیم که باید در نظام سیاسی سوریه اصلاحاتی صورت بگیرد و از ابتدا هم این مساله را به مسوولان سوریه گفتیم و آنها هم قبول داشتند؛ ولی مشکل اینجا است که بعضی از کشورهای مرتجع منطقه مجال و فرصتی برای تحقق این مساله نمی‌دهند. وی تاکید کرد: برخی کشورهای منطقه خلیج‌فارس که در آنها بویی از دموکراسی و توجه به رای مردم وجود ندارد، به سوریه پول و سلاح می‌فرستند و امکاناتی را تدارک دیده‌اند تا سوریه را فتح کنند؛ کشورهایی که برخی از آنها بسیار کوچک هستند و در برخی از آنها حتی رانندگی زنان مجاز نیست.

لاریجانی گفت: می‌توان کمیته‌ای را در سوریه تشکیل داد که از طریق آن در مدت مشخصی انتخابات مجلس با مشارکت همه گروه‌ها و حتی مخالفان برگزار شود و در همین فاصله انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شود ... دولت سوریه با این مسائل مخالفتی ندارد ولی فرصتی برای این مسائل نیست.

لاریجانی اظهار کرد: وقتی با راکت و آرپی‌جی وارد شهر می‌شوند و شهروندان را گروگان می‌گیرند، فرصتی برای اصلاحات سیاسی به وجود نمی‌آید؛ برای هر کشوری ابتدا باید امنیت فراهم شود و پس از آن اصلاحات سیاسی صورت گیرد.

کوفی‌عنان کمک کند

لاریجانی با اشاره به ثابت نبودن اوضاع مخالفان سوریه گفت: معارضه در سوریه وضع ثابتی ندارد و از گروه‌های مختلفی تشکیل شده است. وقتی از معارضه صحبت می‌کنید یک سازمان واحدی را نمی‌توانید در نظر بگیرید.

وی ادامه داد: آقای کوفی عنان اگر بتواند بین گروه‌های مختلف و دولت مذاکرات سیاسی برگزار کند، حتما ایران در این زمینه کمک کننده است. لاریجانی گفت: در سوریه اصلاحات را درست می‌دانیم ولی نه با سرنیزه؛ معتقدیم که این اصلاحات می‌تواند درونی انجام شود و ما هم در این زمینه کمک‌کننده هستیم.

ممانعت از فروش نفت ایران ممکن نیست

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ممانعت غربی‌ها از فروش نفت ایران امکان‌پذیر نیست و درصورتی که بخواهند موضوع هسته‌ای ایران را با فشارهای اقتصادی حل کنند، از نظر ما این موضوع قابل حل نیست تا تکلیف این فشارها تعیین شود.

وی با بیان اینکه مذاکرات با ۱+۵ همیشه فراز و فرود داشته، تاکید کرد: در مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵، شاید غربی‌ها این منطق را در پیش گرفته‌اند که اگر با تحریم‌ها به ایران فشار بیاورند ایران باید کوتاه بیاید .. ولی این مساله ملت ایران را عصبانی می‌کند.

لاریجانی افزود: اگر بخواهند موضوع هسته‌ای حل شود باید روی میز طرح‌های مثبتی وجود داشته باشد، ولی اگر تصور می‌کنند که با فشار اقتصادی ایران کوتاه می‌آید، از نظر ما این موضوع قابل حل نیست تا تکلیف این فشارها تعیین شود.

رییس مجلس در پاسخ به این سوال که درصورت منع صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها، آیا ایران تنگه هرمز را می‌بندد، اظهار کرد: ممانعت غربی‌ها از فروش نفت ایران امکان پذیر نیست. ممکن است با عده‌ای برای خودداری از خرید نفت ایران چانه‌زنی کنند، ولی طبیعتا ایران از راه‌های دیگر نفت خود را می‌فروشد. لاریجانی گفت: اما اگر بخواهند با مانع فیزیکی وارد شوند حتما با آنها برخورد خواهد شد. البته این مانع فیزیکی عادی نیست و آنها خودشان را در مهلکه نخواهند انداخت؛ آنها به دنبال کار نظامی با ایران نیستند زیرا هزینه آنها زیاد خواهد شد.

لاریجانی تاکید کرد: آنها به دنبال فشار اقتصادی علیه ایران هستند و ما این را درک کرده ایم و در حال پیدا کردن راه آن در داخل هستیم. بنابراین تصور نکنند که از راه فشار می‌توانند مساله را حل کنند.