دنیای اقتصاد- آن‌گونه که تعدادی از نمایندگان مجلس خبر داده‌اند دولت از قصد خود برای باز پس‌گیری لایحه برنامه پنجم منصرف شده است و به این ترتیب کمیسیون تلفیق مجلس می تواند ادامه بررسی برنامه پنجم را در دستور کار خود قرار دهد. پیش از این اعلام شده بود که دولت در اعتراض به تغییرات ماهوی در متن برنامه از سوی کمیسیون تلفیق، خواستار استرداد آن شده است؛ اما بلافاصله کمیته‌ای مشترک از دولت و مجلس برای رفع مشکل تشکیل شد و به گفته الیاس نادران، توصیه‌های مقام معظم رهبری هم باعث شد تا بحث استرداد منتفی شود. با درخواست دولت

استرداد برنامه پنجم منتفی شد

مجلس وعده کرده است که مواد مورد اعتراض دولت در لایحه برنامه پنجم را بازبینی کند

دنیای اقتصاد- براساس اعلام خبرگزاری‌ها، دولت نامه استرداد لایحه برنامه پنجم را پس گرفت و قرار بر آن شد که مجلس نیز موادی از لایحه برنامه را که در آن نظرات دولت تامین نشده است، بازبینی کند.

این خبر را روز گذشته چهار عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌وگوهای جداگانه با خبرگزاری‌های فارس، مهر و ایلنا اعلام کردند و مهر پایانی بر ماجرای استرداد لایحه برنامه زدند. بدین ترتیب، ماجرای استرداد لایحه برنامه پنجم که شنبه هفته گذشته با یک نامه غیررسمی‌از سوی دولت کلید خورده بود، با ارائه «یک نامه دست‌نویس» دیگر پایان یافت. البته اینکه دولت تحت چه شرایطی حاضر به پس گرفتن تقاضای استرداد لایحه شده است، هنوز مشخص نیست؛ اما آنچه به تایید محمدرضا باهنر، رییس کمیسیون تلفیق برنامه هم رسیده، این است که لایحه برنامه در این کمیسیون باقی خواهد ماند.

استرداد نامه استرداد

روشن‌ترین توضیحات درباره روند بازپس گیری درخواست استرداد لایحه برنامه را حسین سبحانی‌نیا عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» مطرح کرد. او به این خبرگزاری گفت: با تاکیدات صورت گرفته از سوی مقام معظم رهبری، روز دوشنبه، دولت نامه استرداد لایحه برنامه پنجم را که هفته گذشته به مجلس ارائه داده بود، پس گرفت. این عضو هیات‌رییسه مجلس همچنین اظهار داشت: دولت با ارائه یک نامه دست‌نویس به مجلس، تقاضای استرداد لایحه برنامه پنجم را پس گرفته است و با توجه به این موضوع کار کمیسیون تلفیق برای بررسی برنامه پنجم از سر گرفته خواهد شد.نماینده نیشابور اضافه کرد: دیدارها و گفت‌وگوهایی میان مجلس و دولت صورت گرفته و ظاهرا مقام معظم رهبری نیز توصیه‌هایی را در این مورد داشته‌اند. از آنجایی که مجلس در موقعیتی نبود که چنین تقاضایی صورت بگیرد و بررسی لایحه برنامه پنجم در مجلس، رو به اتمام بود؛ پس گرفتن لایحه برنامه پنجم صحیح نبود.سبحانی‌نیا معتقد است که مذاکرات مجلس و دولت بی‌نتیجه نبوده است و بازپس گرفتن تقاضای استرداد لایحه برنامه پنجم نتیجه همین مذاکرات است. وی همچنین تاکید کرد که مذاکرات میان مجلس و دولت برای حل و فصل مسائل است و باید میان این دو نهاد تعامل لازم وجود داشته باشد تا در موارد اختلافی وادار به پرداختن چنین هزینه‌های بالایی نباشیم که شخصیت‌های اول کشور پادرمیانی بکنند.پادرمیانی‌ای که به گفته الیاس نادران، نماینده تهران با «تشکیل جلسه دولت و مجلس در محضر رهبر انقلاب» صورت گرفته است. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری جهان نیوز (وابسته به علیرضا زاکانی، دیگر نماینده تهران) با اشاره به جلسه هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس و رییس‌جمهور در محضر رهبر انقلاب اظهار داشت: در این جلسه رهبر انقلاب توصیه کردند؛ تدوین لایحه باید با تفاهم و هماهنگی بیشتر مجلس و دولت ادامه پیدا کند. وی با بیان اینکه دولت پس از این دیدار تصمیم گرفت تقاضای استرداد را پس بگیرد، ادامه داد: مجلس آمادگی دارد، نظر دولت در خصوص لایحه را مجددا مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.

وعده تامین نظرات دولت

اما نکته قابل توجهی که هم در سخنان نادران وجود دارد و هم در اظهارات سبحانی‌نیا به چشم می‌خورد، وعده‌ای است که به نظر می‌رسد مجلس برای تامین نظر دولت در لایحه برنامه داده است. سبحانی‌نیا در این باره گفت: بنا شده است دولت مشکلات خود را در مورد برنامه پنجم به مجلس ارائه کند. سپس موادی از لایحه برنامه پنجم که در آن نظرات دولت تامین نشده است، بازبینی می‌شود و با تلاش کمیسیون تلفیق این موارد حل خواهد شد. او در گفت‌وگویی دیگر با خبرگزاری مهر هم از «پیگیری‌های برخی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس برای حل ایرادات مد نظر دولت در مصوبات کمیسیون تلفیق» سخن گفت. همچنین محسن کوهکن، سخنگوی هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اشاره‌ای تلویحی به این نکته داشت. او گفت: مجلس و دولت به سوی تفاهم کلی در خصوص برنامه پنجم توسعه حرکت می‌کنند که هم روند بررسی و تصویب آن را ادامه دهیم و هم اینکه دغدغه‌های دولت در این زمینه را برطرف کنیم.وی همچنین خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است، جلساتی بین مجلس و دولت در خصوص لایحه برنامه برگزار شده و هر دو قوه در حال حرکت در جهت تحقق رهنمودها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب هستند. کوهکن افزود: قوای مقننه و مجریه بر اساس رهنمودهای رهبری با روحیه کاملا باز و برادرانه و با حفظ استقلال و تفکیک قوا در خصوص موارد مطرح فیمابین عمل می‌کنند.

ادامه بررسی از سوم مهر

در خصوص ادامه بررسی لایحه برنامه در کمیسیون تلفیق، با توجه به اینکه مجلس در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد، اظهار نظرها متفاوتی شده است. سبحانی نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: در تماسی که با آقای باهنر رییس کمیسیون تلفیق داشتم، ایشان دریافت نامه انصراف از استرداد لایحه را تایید کرد و براساس این نامه، کار کمیسیون تلفیق از سر گرفته خواهد شد.وی افزود: اگر نیازی به تشکیل کمیسیون در تعطیلات مجلس باشد، کمیسیون برای حضور اعضا فراخوان می‌دهد در غیر این صورت منتظر پایان تعطیلات خواهیم ماند.اما جعفر قادری، نماینده شیراز و عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با پایگاه خبری خانه ملت (وابسته به مجلس) صراحتا اعلام کرد که کمیسیون متبوعش پس از پایان تعطیلات دوهفته‌ای مجلس (سوم مهرماه)، رسیدگی به لایحه برنامه پنجم را از سر می‌گیرد.او با اشاره به ماده‌های باقی مانده از لابحه برنامه گفت: از برنامه پنجم توسعه مواردی چون بررسی بر روی مصوبات کارگروه تلفیق و مواد الحاقی، باقی مانده است. قادری با اشاره به اینکه بنا نیست در زمان تعطیلات تابستانی مجلس، کمیسیون کار خود را دنبال کند، تاکید کرد: نمایندگان برای دو هفته تعطیلی برنامه‌ریزی کرده‌اند و امکان جمع شدن آنها وجود ندارد.