سینمای کلود شابرول تاریک شد

نگاه سوم- خبر مرگ کلود شابرول، فیلمساز برجسته روز گذشته در حالی به محافل خبری ایران رسید که چند ساعتی از نهایی شدن صفحه نگاه سوم برای انتشار می‌گذشت.از آنجایی که این چهره یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینمای مدرن به شمار می‌آید مرگش نیز خبر مهمی ‌است برای علاقه‌مندان هنر هفتم در جهان. کلود شابرول که در روز ۱۲ سپتامبر و در ۸۰ سالگی درگذشت، از منتقدانی بود که به فیلمساز تبدیل شدند و به «موج نو» معروف شدند. حرفه فیلمسازی آنها در جهت‌های متفاوتی بود، ولی آنها از همان آغاز کارشان، در یک زمینه به طور متحد در یک جهت حرکت می‌کردند و آن رد کردن سنت‌های واپس‌گرایانه سینمای فرانسه بود و فرمول‌شان برای این منظور نوشتن فیلمنامه‌های «خوش ساخت» بود و همچنین فراخوان برای یک سینمای نو که مشخصه آن رئالیستی بودنش و آزادی‌اش از قید و بندهای استودیویی و سیستم دست و پاگیر بازیگر سالاری بود. هنگامی که شابرول اولین فیلم خود را در سال ۱۹۵۸ با استفاده از ارثیه همسر اولش ساخت، اصول نامبرده را عملا به کار بست و فیلم خود را به طریقه سیاه و سفید و به صورت «آن لوکیشن»

در شهر زادگاه خود، «ساردو»، و با حضور «ژرارد بلا» و «ژان کلود بریالی» که در آن زمان بازیگران ناشناخته‌ای بودند، فیلمبرداری کرد.

کلود شابرول که پسر یک داروساز بود و در ۲۴ ژوئن ۱۹۳۰ در پاریس به دنیا آمده بود، ولی در دهکده «ساردنت» در ۱۵۰ مایلی جنوب پاریس بزرگ شده بود، همیشه خودش را بیشتر یک پسر روستایی می‌دانست تا پاریسی.