تکذیب تاسیسات هسته‌ای پنهان در نزدیکی قزوین

معاون سازمان انرژی اتمی: احداث چهار رآکتور تحقیقاتی را هدف‌گذاری کرده‌ایم

رییس سازمان انرژی اتمی ضمن تکذیب شایعه منتشر شده به نقل از منافقین مبنی بر اینکه ایران، تاسیسات هسته‌ای جدیدی در نزدیکی شهر قزوین احداث کرده است، گفت: هیچ گونه تاسیسات هسته‌ای با تعریف خاص آن که به آژانس اعلام نشده باشد در ایران وجود ندارد.

علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ، در رابطه با خبر اخیر خبرگزاری‌های خارجی مبنی بر ادعای افشای سایت هسته‌ای جدید در نزدیکی شهر قزوین به نقل از گروهک منافقین گفت: ما چنین تاسیساتی که به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد، نداریم و چنانچه آنها از چنین چیزی خبر دارند به ما معرفی کنند تا از آنها تشکر به عمل آید.

وی با تاکید بر اینکه تاسیسات هسته‌ای تعریف خاصی دارد، گفت: مراکزی از نوع چشمه‌های بیمارستانی رادیو دارو و همچنین مراکزی برای استریلیزه کردن محصولات کشاورزی به وسیله پرتودهی در سراسر ایران به وفور وجود دارد که شامل این تعریف نمی‌شود. خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از یک عضو گروهک منافقین مدعی وجود یک تاسیسات مخفی غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی روستای بهجت‌آباد از توابع شهرستان آبیک در استان قزوین شده بود. در همین حال، مسعود اخوان فرد معاون برنامه‌ریزی، بین‌الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی در گفت و گویی با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تحقیقات در مورد سایر مدل‌های سانتریفیوژ در حال انجام است، گفت: خبرهای خوشی در این زمینه در آینده اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: میزان مورد نیاز ما برای تولید رادیوداروها براساس تولیدات رآکتور تهران است، اما در برنامه آتی سازمان انرژی اتمی، ایجاد و احداث رآکتورهای تحقیقاتی را در چند نقطه دیگر کشور هدف‌گذاری کرده‌ایم. رآکتورهای مورد توجه ما در بحث تولید رادیودارو باید در مکان‌هایی باشند که فاصله زیادی با محل مصرف نداشته باشند. این محل‌ها براساس تعداد استان‌های موجود و وسعت کشورمان تعیین و مشخص خواهند شد.

اخوان‌فرد در مورد محل احداث این رآکتورها با بیان اینکه بحث تحقیقاتی آن آغاز شده، خاطرنشان کرد: زمانی که تحقیقات به نقطه مشخصی رسید، اعلام خواهد شد، ولی در نظر داریم در چهار نقطه کشور باید توزیع مناسبی برای تولید رادیودارو انجام شود.

معاون سازمان انرژی اتمی به مصوبه هیات دولت مبنی بر تاسیس ۱۰ سایت جدید غنی‌سازی نیز اشاره کرد و گفت: این ۱۰ سایت (شبیه سایت نطنز) در زمینه غنی‌سازی فعالیت می‌کنند.

وی درباره تولید نسل جدید سانتریفیوژها نیز گفت: آنچه مورد اشاره آقای صالحی است به نسل‌های جدید برمی‌گردد و خبرهای خوش دیگری در آینده اعلام می‌شود. معاون برنامه‌ریزی، بین‌الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تحقیقات در مورد سایر مدل‌های سانتریفیوژ در حال انجام است، اظهار داشت: هر کشوری نظیر ایران که در عرصه چرخه کامل هسته‌ای وارد می‌شود، طبیعی است که خودش را دائما به روز می‌کند.