موضع تند هیلاری کلینتون علیه‌ایران

خبرگزاری مهر نوشت‌: وزیر خارجه آمریکا ضمن تایید دخالت‌این کشور در امور داخلی ‌ایران در عین حال گفت که حمایت واشنگتن از مخالفان در‌ایران به زیان آنها خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی.بی.سی، «هیلاری کلینتون» که جمعه شب در شورای روابط خارجی آمریکا سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی درباره حمایت آمریکا از مخالفان در‌ایران ادعا کرد: دولت آمریکا می‌خواهد به مردم‌ایران کمک کند؛ اما نمی‌خواهد مانند مانعی بر سر راه آنها قرار گیرد.

به گفته کلینتون، حمایت آمریکا از آنچه جنبش اعتراضی‌ایران خواند می‌تواند به آن آسیب برساند.وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در جمع متخصصان سیاست خارجی‌این کشور، با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی و همچنین تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا، آمریکا و بعضی دیگر از کشورها علیه‌ایران، گفت که حکومت‌ایران کم‌کم تاثیر اعمال‌این تحریم‌ها را حس می‌کند.

کلینتون افزود: «تحریم و فشار به خودی خود نتیجه بخش نیست، بلکه اهرم‌هایی را برای رسیدن به راه حل از طریق گفت‌وگو فراهم می‌کند.

راه حلی که ما و هم‌پیمانانمان برای رسیدن به آن مصمم هستیم.»وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه مواضع خصمانه خود گفت که حکومت‌ایران دو راه بیشتر ندارد، یا باید به «مسوولیت‌های خود در قبال سایر کشورها» عمل کند و از منافع بازگشت به جامعه جهانی بهره‌مند شود، یا همچنان به خواست جامعه بین‌المللی بی‌اعتنایی کند و هزینه‌های فزاینده آن را بپردازد و با انزوای روزافزون ناشی از آن روبه‌رو شود.کلینتون همچنین با اذعان به دخالت آمریکا در امور داخلی‌ایران گفت‌: سیاست ما بدون تردید حمایت از آزادی و حقوق بشر در‌ایران است و ما‌ این کار را با مجهز کردن‌ایرانیان به تکنولوژی لازم برای‌ایجاد ارتباط با یکدیگر و توانایی ابراز نظر و دیدگاه‌های خود انجام داده‌ایم. ما همچنین اقدام دولت‌ایران را محکوم کرده‌ایم و به‌ این اقدام ادامه می‌دهیم. کلینتون در ادامه در موضعی کهنه و غیرواقعی با اشاره به حکومت ‌ایران مدعی شد: حکومت ‌ایران به سمت تبدیل شدن به یک دیکتاتوری نظامی ‌پیش می‌رود و مردم‌ایران به مرور زمان نسبت به «رخدادهای ناراحت کننده‌ای» که در کشورشان در جریان است، واکنش نشان خواهند داد.

کلینتون همچنین در حاشیه سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا در برداشتی غلط از تحولات داخلی‌ایران و بدون توجه به واقعیت‌ها ادعا کرد: «گمان نمی‌کنم شکی وجود داشته باشد که‌ ایران در حال تغییر ماهیت به یک دیکتاتوری نظامی ‌با نوعی پوشش‌ ایدئولوژیک دینی است.