ابهام در آزادی یکی از شهروندان آمریکایی

دادستان تهران: آزادی شهروند آمریکایی منتفی است

ایرنا خبرگزاری رسمی دولت: آزادی شهروند آمریکایی به تعویق افتاده است ساعاتی پس از آنکه رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه از آزادی یکی از سه زندانی آمریکایی با مساعدت رییس‌جمهور خبر داد، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران آزادی این تبعه آمریکایی را منتفی دانست و گفت که فرآیندهای قضایی لازم درباره این شهروند آمریکایی طی نشده است.

سه تبعه آمریکایی با نام‌های سارا امیلی شورد ۳۱ ساله، شین مایکل بوئر و جاشوا فلیکس فاتال ۲۷ ساله مرداد ۱۳۸۸ (ژوئیه ۲۰۰۹) در مناطق کوهستانی استان کردستان به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران دستگیر شدند. عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان کل تهران مدتی بعد، از یافتن اسناد و مدارکی آشکار درباره ارتباط دستگیر‌شدگان با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) خبر داد و این سه تن را به جاسوسی متهم کرد. حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز چندی پیش اعلام کرد، تحقیقات درباره پرونده این سه متهم آمریکایی رو به اتمام است و نتایج این تحقیقات به محض اتمام، به اطلاع عموم خواهد رسید. از آن زمان تاکنون مقامات آمریکایی درخواست آزادی این سه شهروند را به کرات مطرح کرده‌اند. تا اینکه صبح جمعه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، خانم سارا امیلی شورد، یکی از سه تبعه آمریکایی که چندی پیش به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شد، به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر، عفو و آزاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به پیگیری‌های شخص محترم ریاست جمهوری و با توجه به اصل رافت اسلامی و نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به شان زنان، در آستانه فرارسیدن عید سعید فطر تصمیم به آزادی ایشان گرفته شد. مهمانپرست افزود: البته جزئیات مربوط به نحوه و زمان آزادی ایشان در دست بررسی است که این مساله نیز متعاقبا به اطلاع خواهد رسید. سپس اعلام شد که مراسم آزادی این خانم صبح روز شنبه با حضور معاون رییس‌جمهور در تالار حافظیه مجموعه فرهنگی سعدآباد تهران برگزار می‌شود.

اما ساعتی پس از انتشار این خبر، سایت اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران نوشت: جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران اعلام کرد: خبر منتشر شده در مورد آزادی تبعه آمریکایی مورد تایید دستگاه قضایی نیست و هرگونه تصمیم‌گیری درباره متهمان یاد شده منوط به سپری شدن مراحل قضایی است.

جعفری دولت آبادی افزود: به دلیل عدم طی شدن فرآیند قضایی در پرونده متهم آمریکایی یاد شده، آزادی وی که برخی سایت‌های خبری اعلام کرده‌اند منتفی است. در همین حال، ایرنا خبرگزاری رسمی دولت نوشت‌: یک منبع آگاه در ریاست جمهوری اعلام کرد که آزادی یک تبعه آمریکایی به دلیل تعطیلی روز شنبه به تعویق افتاد.

این منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: آزادی یک تبعه آمریکایی که قرار بود روز شنبه طی مراسمی صورت پذیرد و به کشورش بازگردد، به تعویق افتاد. وی در عین حال تاکید کرد که جزئیات مربوط به این خبر متعاقبا اعلام می‌شود.

انتقاد سایت توکلی از دولت

در همین حال سایت الف وابسته به احمد توکلی، نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیلی کوتاه نوشت‌: انتشار خبر آزادی تبعه متهم به جاسوسی از سوی دولت محترم به دلایل ذیل فاقد منطق قابل دفاع ارزیابی می‌شود.

۱ - رییس‌جمهور و دولت در مقامی‌نیست که آزادی متهم مذکور را صرف‌نظر از اتهام مربوطه، بدون طی شدن فرآیند قضایی اعلام کند. این اقدام، دخالت در امور قوه‌قضائیه محسوب می‌شود.

۲ - آزادی هر متهم بدون طی شدن مقدمات قضایی لازم، اعتبار دستگاه قضایی را تضعیف می‌کند و شائبه حاکمیت سیستم فشاری - رابطه‌ای را به جای رسیدگی عادلانه به پرونده‌ها در سیستم قضایی ایجاد می‌کند. حداقل خسارت چنین اقدامات عجولانه ای، ضربه روحی و ایجاد احساس ظلم روانی در متهمان سایر پرونده‌ها و تغییر نگاه به قوه‌قضائیه است. نگاه ابزاری به قوه عدالت به شدت خطرناک است.

۳ - در چنین پرونده‌های حساسی، حتی اگر ملاحظات دیپلماتیک به هر دلیلی بر سایر ملاحظات غلبه کند، این آزادی باید پس از طی شدن فرآیند قضایی صورت گیرد. این فرآیند به حفظ اعتبار سیستم قضایی در عرصه بین‌المللی نیز خواهد انجامید.

۴ - رییس جمهور باید تلاش برای پرش از مسیر متعارف رسیدگی به پرونده‌های قضایی (در مورد پرونده متهمان ورود غیرمجاز به خاک کشور، جاسوسی و...) را با اعتماد به دستگاه قضایی عوض کند. این مساله به آرامش و ارتقای آبروی دولت در نگاه ملت و دستگاه قضایی در نگاه بین‌المللی کمک خواهد کرد.

۵ - طی شدن فرآیند قضایی راه را بر سوءاستفاده‌های آتی بیگانگان در موارد مشابه خواهد بست. بیگانه نباید تصور کند که از طریق فشار می‌تواند جریان قضایی کشور را به نفع خود تغییر دهد.