انتقاد رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از مواد جنجالی لایحه خانواده

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ضمن مخالفت با مواد ۲۲ تا ۲۴ لایحه حمایت خانواده بر لزوم حذف این مواد تاکید کرد و گفت که این لایحه به فرهنگ اصیل ازدواج در سنت آسیب می‌زند. سلیمان جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: من اعتقاد داشتم که لایحه حمایت خانواده باید حداقل در چهار کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و قضایی به صورت تخصصی و به شکل یک کمیسیون مشترک تصویب می‌شد نه صرفا در یک کمیسیون؛ چرا که موارد تخصصی در این لایحه وجود دارد، اما متاسفانه صرفا با یک نگاه این لایحه تصویب شده است.

وی با وارد دانستن اشکالات زیادی به لایحه حمایت خانواده ضمن داشتن برخی محاسن یادآور شد: نمی‌توان نام این لایحه را لایحه حمایت از خانواده گذاشت. اما شاید می‌شد این لایحه به نام اصلاح قضایی قانون ازدواج و نکاح مطرح شود، چرا که حمایت خانواده بحث اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم دارد، اما در این لایحه صرفا حمایت‌های قضایی دیده شده است.

نماینده ماکو در خانه ملت، با تاکید بر لزوم حذف ماده ۲۳ این لایحه در خصوص تعیین شرایطی برای ازدواج مجدد مردان گفت: بسیاری از مواردی که ماده ۲۳ به عنوان شرایط برشمرده در اسناد ازدواج هم قید شده است و نیازی ندارد که در این لایحه عنوان شود.

جعفرزاده افزود: به اعتقاد من علنی کردن و تکرار مواردی که پیش از این هم وجود داشته و حتی گاهی در اسناد ازدواج قید شده، تبعات زیادی دارد و باعث می‌شود بنیان خانواده‌ها متزلزل و سست شود.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به پیشنهادات برخی نمایندگان برای الزامی کردن ثبت ازدواج موقت نیز گفت: به اعتقاد من ثبت این نوع ازدواج به معنی اشاعه دادن فرهنگ فحشا و به فساد کشاندن جامعه است. چرا به فرهنگ و سنت دینی ازدواج پشت پا می‌زنیم، در حالی که روالی که تاکنون وجود داشته می‌تواند ادامه یابد.

وی در خصوص ماده ۲۲ لایحه حمایت خانواده مبنی بر لزوم ثبت ازدواج موقت در صورت بارداری زوجه یادآور شد: همین الان هم در ازدواج موقت اگر زوجه باردار شود با توافق زوجین شناسنامه برای طفل صادر می‌شود.

نماینده ماکو در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ماده ۲۴ لایحه حمایت خانواده مبنی بر تعیین مهریه متعارف گفت: دولت نباید در تعیین مقدار مهریه ورود پیدا کند، گر چه می‌تواند برای مالیات و عوارضش مبنایی تعیین کند، اما اینکه مهریه چقدر باشد یا نباشد در شان دولت و حاکمیت نیست و مردم باید خودشان این را انتخاب کنند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: من در مورد ماده ۲۲ تا تبصره‌های ماده ۲۴ حرف دارم و معتقدم که این مواد حتما باید حذف شود.