جزئیات معافیت «کفالت و موارد خاص» برای مشمولان

معاون مشمولان سازمان وظیفه عمومی‌گفت: اگر مشمولی تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال و سالم خانواده باشد و سن پدرش بالای ۵۹ سال (شروع ۶۰ سالگی) می‌تواند کفیل پدر شود و از خدمت وظیفه معاف گردد. سرهنگ حلوایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر به پرسش‌های مرتبط با حوزه فعالیتش پاسخ گفت و جزئیات معافیت از خدمت سربازی را توضیح داد.

وی گفت: در حال حاضر چند نوع معافیت از جمله «کفالت و موارد خاص» وجود دارد که در سازمان وظیفه عمومی‌برای مشمولان اجرا می‌شود.

معافیت کفالت شامل چه افرادی می‌شود؟

حلوایی: اگر پدری به سن بالای ۵۹ سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد و تنها یک فرزند پسر سالم بالای ۱۸ سال داشته باشد، آن فرزند پسر از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

چنانچه پدری کمتر از ۶۰ سال سن داشته باشد ولی بر اثر بیماری با تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی ‌نیازمند مراقبت باشد، در اینجا هم تنها فرزند سالم و بالای ۱۸ سال وی معاف می‌شود و اگر مادری فاقد همسر باشد (فوت یا طلاق) و تنها یک پسر سالم بالای ۱۸ سال داشته باشد آن فرزندش معاف خواهد شد.

همچنین اگر فردی خواهر یا برادر صغیر داشته باشد و پدرش هم فوت کرده باشد در اینجا هم با رعایت شرط یگانه مراقب بودن می‌تواند کفیل شود و بر اساس این قانون معاف شود.

اگر چنانچه فردی برادرش بیمار باشد و «همسر، پدر و فرزند» هم نداشته باشد، می‌تواند کفیل برادرش شود و معاف گردد، همچنین اگر دارای خواهری باشد که از سن ۱۸ سالگی تا ۲۴ سالگی به عقد کسی در نیامده و مجرد باشد و پدرش هم در قید حیات نباشد می‌تواند از معافیت استفاده نماید.

برای جد و جده به شرط اینکه فرزند دختر و پسر نداشته باشد و تنها نوه سالم بالای ۱۸ سال داشته باشند، این پسر می‌تواند معاف شود. سرهنگ حلوایی تاکید کرد: در کلیه موارد مربوط به معافیت کفالت موضوع یگانه مراقب بودن؛ یعنی نداشتن برادر سالم و بالای ۱۸ سال دیگر شرط است.

معافیت موارد خاص چه مواردی است؟

حلوایی: برابر ماده ۶ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین، یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هردو یا یکی از آنها معلول باشد) یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها معلول و ناتوان باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی‌معاف می‌گردد.

سرهنگ حلوایی همچنین گفت: در بخش معافیت معلولین با توجه به عنایت مقام معظم رهبری، اگر در خانواده‌ای یک فرزند پسر بالای ۱۸ سال باشد و یک معلول (چه خواهر یا برادر) این فرزند هم می‌تواند معاف شود.

همچنین اگر کسانی که پدر یا مادرشان «‌۲۵ درصد جانبازی یا ۳۰ ماه سابقه جبهه یا ۳۶ ماه سابقه آزادگی» داشته باشد، می‌تواند یک فرزندش معاف شود.

همچنین اگر با تلفیق موارد جانبازی و سابقه جبهه با هم منجر به ۳۰ ماه شود یک فرزند خانواده می‌تواند معاف شود.

به عنوان مثال: اگر فردی ۱۰ ماه خدمت جبهه و ۲۰ درصد جانبازی داشته باشد با توجه به اینکه مجموع تلفیق موارد آن ۳۰ ماه می‌شود فرد می‌تواند معاف شود.

اگر مادری فاقد همسر و تحت پوشش کمیته امداد باشد و دو فرزند پسر بالای ۱۸ سال داشته باشد استثنائا با توجه عنایات مقام معظم رهبری یکی از فرزندانش معاف می‌شود.

استفاده از معافیت‌ها و مواردی که مطرح شد مشمول زمان است؟

حلوایی: در بخش معافیت کفالت همیشگی است، ولی در بخش معافیت موارد خاص تا پایان سال ۸۹ جاری است.

همه کسانی که مشمول معافیت‌هایی که عنوان داشته‌اید شده‌اند، کارت‌های معافیت آنها صادر شده است؟

حلوایی: کسانی که در قانون ۳ برادری معاف شده‌اند، کارت‌های معافیت آنها صادر و ارسال شده است و بخش زیادی از افراد کارت‌های معافیت خود را دریافت کرده‌اند.

اگر فردی بیش از ۳ ماه است که مدارک خود را ارائه کرده؛ اما هنوز کارت معافیت برایش صادر نشده است، پرونده فرد دچار نقص بوده که لازم است

به دفاتر خدمات پلیس +۱۰ یا واحدهای وظیفه عمومی ‌محل سکونت خود مراجعه کند و اگر نقصی در پرونده او وجود دارد، رفع نقص کند.