توضیح رییس سازمان امور مالیاتی درباره افزایش 70 درصدی  مالیات اصناف

رییس سازمان امور مالیاتی در واکنش به اعتراض رییس شورای اصناف به افزایش ۷۰ درصدی مالیات اعضای این اتحادیه گفت: امسال نیز همانند سال‌های قبل تفاهم‌نامه‌ای بین شورای اصناف، وزارت بازرگانی و سازمان امور مالیاتی برای تعیین مالیات اصناف در اردیبهشت‌ماه منعقد شد و سازمان مالیاتی از قول خود در تفاهم‌نامه عدول نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی عسگری افزود: اگر اصناف اعتراضی به مالیاتی دارند، این مشکل آنها است و ما به عنوان سازمان مالیاتی از قول خود از تفاهم‌نامه امضا شده عدول نکردیم. رییس سازمان امور مالیاتی افزود: در قانون بودجه سال جاری دو هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات مشاغل و اصناف تصویب شده که سازمان مالیاتی در قالب تفاهم نامه سه جانبه از آنها دریافت می‌کند. وی افزود: با توجه به وجود واحدهای صنفی فراوان در کشور که تعداد آنها به ۶/۲ تا ۷/۲ میلیون واحد می‌رسد، سرانه مالیات هر واحد صنفی به طور میانگین ۷۰۰ هزار تومان است که رقم زیادی به شمار نمی‌رود.

۱۰ درصد از صنایع خوش حساب هستند

وی با بیان اینکه بخش صنعت ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: گرچه در برداشت‌های عمومی مطرح می‌شود که این بخش مشکلات زیادی از نظر پرداخت مالیات دارد و رکود در بخش صنعت حاکم است؛ اما واقعیت چیز دیگری است، زیرا حدود ۷۰ درصد شرکت‌های بخش خصوصی با سازمان مالیاتی هیچ مشکل مالی ندارند.

رییس سازمان امور مالیاتی افزود: این شرکت‌ها سود ابرازی خود را اعلام می‌کنند و سازمان مالیاتی نیز طبق قانون ۲۵ درصد از این سود را به عنوان مالیات دریافت می‌کند. عسگری افزود: در ۳۰ درصد بقیه صنعت کشور نیز ۱۰ درصد از صنایع خوش حساب هستند، ولی تقاضا دارند مالیات به صورت تقسیطی پرداخت شود. عسگری افزود: در ۲۰ درصد باقیمانده صاحبان صنایع برخی درخواست رسیدگی به امور مالیاتی در مسیر دادرسی مالیاتی دارند و ۸ تا ۹ درصد این صنایع نیز تقاضای دادرسی مالیاتی دارند که طبق ماده ۲۵۱ قانون مالیات‌های مستقیم به تقاضای آنها رسیدگی می‌شود.

عسگری افزود: ۱۰ درصد از صنایع باقیمانده کشور شامل دو گروه هستند که تعدادی از آنها واقعا مشکل اداره واحد صنعتی دارند و ۵ درصد نیز مشکلی ندارند؛ اما بد حساب هستند، بنابراین از نظر سازمان مالیاتی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از صنایع کشور مشکل خاصی با سازمان مالیاتی ندارند.

رییس سازمان امور مالیاتی افزود: ۴۰۹ هزار واحد تولیدی اعم از اشخاص حقوقی و شرکت‌های صنعتی، مشاوره و خدماتی در کشور وجود دارند که گرچه ۵ درصد آنها نیز قابل توجه است، ولی ۹۵ درصد این شرکت‌ها مشکل خاص مالیاتی ندارند.