رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بی‌اطلاع نگه داشتن نمایندگان مجلس از قراردادها و موافقت‌نامه‌های نفتی و گازی را یک تخلف آشکار قانونی عنوان کرد و گفت: در همین راستا برخی نمایندگان مجلس به دنبال تحقیق و تفحص از قراردادهای نفتی و گازی هستند.

حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری خانه ملت ضمن اظهار انتقاد نسبت به اینکه برخلاف اصل ۷۷ قانون اساسی که کلیه موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای نفتی و گازی بین کشورمان با سایر کشورها باید پیش از اجرا به تصویب مجلس برسد این اتفاق نمی‌افتد، عنوان کرد: ما از دوره هفتم مجلس این موضوع را به شکل مکرر تذکر داده‌ایم. نماینده مردم تهران در مجلس، با اظهار این مطلب آنچه موثر است قراردادهای فروش نفت و گاز که جزو انفال محسوب می‌شود، ادامه داد: متاسفانه به‌رغم اینکه این قراردادها باید به مجلس بیاید، این اتفاق نمی‌افتد و ما بارها هم نسبت به این قضیه تذکر داده و نامه‌نگاری کرده‌ایم. کاتوزیان در این زمینه به نامه‌نگاری رییس مجلس با شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: متاسفانه به‌رغم طی همه این روندها و پروسه‌ها اقدامی در این جهت صورت نمی‌گیرد که ما این قضیه را یک تخلف آشکار قانونی می‌دانیم. رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: البته از آنجا که عموما شرکت ملی نفت این قراردادها را می‌بندد و طرف قراردادهای ما هم اکثرا شرکت‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی خارجی هستند، مطرح می‌کنند که این قراردادها بین بخش خصوصی بسته می‌شود و دولتی نیست؛ اما ما می‌دانیم که این به نحوی دور زدن قانون است. وی گفت: واقعیت این است زمانی که گاز می‌فروشیم، به نحوی انفال را واگذار می‌کنیم که متعلق به ملت ایران است و لذا قرارداد آن باید تحت نظارت نمایندگان مردم باشد؛ اما متاسفانه این مساله در زمان هیچ دولتی من‌جمله دولت آقای هاشمی رفسنجانی، خاتمی و هم‌اکنون هم دولت آقای احمدی‌نژاد رعایت نمی‌شود. به گفته رییس کمیسیون انرژی مجلس، ضعف‌ها و ایرادات زیادی در این قراردادها توسط متخصصینی که قراردادها را می‌بینند، وارد می‌شود که همه اینها به این برمی‌گردد که مجلس هیچ نظارتی بر آنها ندارد. یعنی نه تنها این قراردادها به تصویب مجلس نمی‌رسد، بلکه به اطلاع نمایندگان هم نمی‌رسانند و ما حتی از محتوای این قراردادها هم بی‌اطلاعیم که این یک تخلف آشکار است که به‌طور جدی منافع مردم را به مخاطره می‌اندازد.

کاتوزیان این توجیه را که این قراردادها محرمانه است و به این دلیل به اطلاع نمایندگان مجلس نمی‌رسد، کاملا رد کرد و گفت: چطور است قراردادی که محرمانه است دولت خارجی از آن اطلاع دارد و حتی منشی وزارت نفت که آن را تایپ می‌کند نیز از مجلس محرم‌تر به حساب می‌آید؟ گاهی خبرهایی می‌رسد که اطلاعات این قراردادها به دست کشورهای دشمن ما هم می‌رسد؛ اما نماینده مجلس که دغدغه حفظ منافع مردم را دارد، نباید مطلع باشد. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بنده به عنوان رییس کمیسیون انرژی همین جا با صراحت اعلام می‌کنم که از متن و حاشیه هیچ‌یک از قراردادها مطلع نیستم؛ چرا که تنها به ما می‌گویند مثلا گاز را به پاکستان فروختیم. هم‌اکنون اگر شما از من سوال کنید که فرمول فروش و قیمت‌گذاری در این معامله چه بوده است، اطلاعی ندارم؛ چرا که این موارد را از ما پنهان می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه برخی نمایندگان مجلس به فکر تحقیق و تفحص از قراردادهای نفتی و گازی هستند، گفت: به عنوان مثال ممکن است نماینده‌ای از محتوای یکی از این قراردادها اطلاع پیدا کند و متوجه شود که قرارداد خوبی نیست. تکلیف چیست؟ آیا باید به کمیسیون اصل نود شکایت کند؟ لذا طی این روند برای دولت نیز مشکلات و مصائب و گرفتاری‌های زیادی دارد.