افزایش بهای برق دهک‌های پر درآمد از ماه آینده

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت از ارائه طرح وزارت نیرو در خصوص افزایش بهای برق به دولت خبر داد و گفت: وزارت نیرو طرحی را به دولت ارائه کرد که در آن خواسته شده است قیمت بهای برق دهک‌های نه و ده را که جزو پرمصرف‌ها هستند از ماه آینده افزایش دهد و این موضوع اکنون در کارگروه تخصصی در دست بررسی است.

محمد رضا فرزین با تاکید بر اینکه روش پرداخت یارانه‌ها در کشور غیر اقتصادی و اشتباه است، گفت: ‌در حوزه انرژی و بسیاری حوزه‌های دیگر که یارانه پرداخت می‌کنیم جزو پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا هستیم. به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا فرزین در جمع خبرنگاران و برنامه‌سازان صدای جمهوری اسلامی ایران در ساختمان شهدای رادیو گفت: از لحاظ شدت مصرف سوخت‌های فسیلی با فاصله زیاد در رتبه نخست قرار داریم. وی با بیان اینکه در قانون هدفمندی یارانه‌ها بحث اساسی این است که آیا با این یارانه‌ها به اهداف مورد نظر خواهیم رسید، افزود:‌ هدف ما از پرداخت یارانه این است که در اقتصاد کشور مزیت ایجاد کنیم؛ اما شاهدیم که یارانه‌های پرداختی نه تنها به ایجاد مزیت منجر نشده است، بلکه نتیجه آن چیزی جز فقرکارآیی،‌ نابهره‌وری و اتلاف منابع نبوده است.

فرزین با تاکید بر اینکه منابع هدفمند کردن یارانه باید به‌گونه‌ای باشد که از تولید و مصرف حمایت کنیم، گفت: ‌در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از شانزده قلم کالای مشمول یارانه نام برده شده است که هفت قلم از این تعداد شامل حامل‌های انرژی و ۹ قلم دیگر کالا و خدمت است.

وی افزود: اصلاح قیمت پنج قلم از حامل‌های انرژی از قیمت فوب خلیج فارس، برق از قیمت تمام شده و گاز طبیعی از ۷۵ درصد قیمت صادراتی تبعیت می‌کند. فرزین قیمت تمام شده بنزین به قیمت فوب خلیج فارس را ۵۵۰ تا ۵۶۰ تومان و قیمت سبد گاز صادراتی را ۳۴۰ تا ۳۵۰ تومان اعلام کرد.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت با بیان اینکه در پرداخت یارانه‌ها در جاهایی که کالابرگ وجود ندارد پول آن به مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شود، گفت: ‌هر چند اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند؛ اما در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده است که دولت می‌تواند ۵۰ درصد از درآمد حاصل از اصلاح قیمت را به صورت نقدی، ‌غیرنقدی و در قالب تامین اجتماعی در اختیار خانوارها قرار دهد. وی با بیان اینکه ایجاد حساب بانکی در شش استان کشور آغاز شده است، افزود: ۸۵ درصد از افراد ثبت‌نام کرده در سه استان محروم حساب بانکی باز کرده‌اند و دولت به مردم این قول را می‌دهد که در معیشت خود دچار مشکل نخواهند شد.