دیدگاه احمدی‌نژاد درباره حجاب

عکس: President.ir

گشت نسبت و جریمه برای بدحجابی هیچ ربطی به دولت ندارد و دولت در ‌این مسائل دخالتی ندارد؛ ما‌ اینها را توهین می‌دانیم که از یک زن و مرد در خیابان سوال شود که نسبت شما چیست، کسی حق ندارد ‌این گونه سوال کند

جوان خیلی پاکی است که از خیلی گذشته او را می‌شناسم، با دختر خانمی ‌ازدواج کرده و خیلی پوشیده است، به من گفت که خانمی ‌از او سوال کرده است که چه نسبتی با هم دارید؟‌ این جوان گفته است که به شما چه ربط دارد. امیدوارم ‌این مسائل نباشد و نیاز به تذکر جدی من نداشته باشد، ‌اینها در شان جامعه ما نیست محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور، در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی به اظهار نظر درباره اوضاع کشور از نظر داخلی و خارجی و نیز اقتصادی پرداخت و در عین حال مخالفت خود را با برخی برخوردها در زمینه بدحجابی بیان کرد‌. به گزارش ایرنا خبرگزاری رسمی دولت، احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو که یکشنبه شب برگزار شد، با بیان‌ اینکه در ۲۲ خرداد ۸۸ اراده ملت‌ایران متجلی شد، تاکید کرد که ‌این روز حماسی، آغاز جهانی شدن ملت‌ایران بود. وی افزود: حماسه عظیم ۲۲ خرداد را در اولین سالروز آن به ملت‌ایران و جامعه بشری تبریک می‌گویم.

در این گفت‌و‌گوی تلویزیونی از رییس‌جمهور پرسیده شد: سال گذشته در ۲۲ خرداد نمایش عظیمی ‌در کشور ما اتفاق افتاد، ۸۵ درصد واجدان شرایط، حدود ۴۰ میلیون برای انتخاب رییس‌جمهور به پای صندوق‌های رای آمدند که یک رکورد در نوع خودش در کشور ما و شاید کم نظیر در دنیا باشد، اما یکسال گذشته پر از حوادث تلخ و شیرین بود، جمع‌بندی و ارزیابی شما از تحولات‌ این یکسال گذشته چیست؟ چه برداشتی دارید؟

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: ۴۰ میلیون انسان شاید در آزادترین انتخابات شرکت کردند و محدودیت و مانعی در برابر گفته‌ها، تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی نبود، ۸۵ درصد شرکت کردند که ‌این یک رکورد بود، مردم آمدند و حضور پیدا کردند و تقریبا همه یک خواسته را فریاد زدند، همه به دنبال ‌ایجاد تغییرات اساسی در جهان، برقراری نظم عادلانه و انسانی و کرامت و تعالی انسان، آزادی و عدالت بودند.

رییس‌جمهور اظهار داشت: اراده ملت‌ایران در ۲۲ خرداد ۸۸ متجلی شد و باور ما ‌این است که ‌این نقطه آغاز تحولات بزرگ در جهان یا به عبارت دیگر آغاز جهانی شدن ملت‌ایران در دوره نوین بود.

رییس‌جمهور اضافه کرد: در مسائل داخلی هم روند سازندگی به سرعت و با حجم بسیار بالا ادامه دارد و دولت هم اشراف کاملی در مسائل اقتصادی و اجتماعی دارد و آن را با کمک مردم مدیریت می‌کند. احمدی‌نژاد گفت: برای اولین بار تورم در کشور که یک نقطه اندوهناک و نگرانی بود، برای مردم و همه برنامه‌ریزان اقتصادی به زیر ده درصد آمد و یک رقمی ‌شد و‌ این کاهش ادامه پیدا خواهد کرد، طرح‌های بزرگ اقتصادی نیز برنامه‌ریزی شده و مقدمات اجرای آنها فراهم شده است. امروز نام ‌ایران در دنیا می‌درخشد و‌ ایرانی‌ها در سراسر دنیا به‌ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند.

رییس‌جمهور افزود: همه ‌اینها حاصل اراده‌ای است که در روز ۲۲ خرداد۸۸ متجلی شد.

انتقاد شدید از شورای امنیت

خبرنگار در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره صدور قطعنامه علیه‌ایران اشاره و ارزیابی احمدی‌نژاد را در خصوص رفتار شورای امنیت در قبال‌این موضوع جویا شد. احمدی‌نژاد با تاکید بر‌ اینکه «قطعنامه جدید ضد‌ایرانی شورای امنیت مرده و شکست خورده به دنیا آمد»، گفت: شورای امنیت باید مشکلات جهانی را حل و فصل کند، اما آیا تاکنون به ‌این وظیفه خود عمل کرده است، آیا مساله فلسطین را حل و فصل کرده، شصت سال حقوق ملت فلسطین تضییع شده است، مساله عراق را حل و فصل کرد؟ ‌این چه شورای امنیتی است که آمریکا تصمیم می‌گیرد و عراق را اشغال می‌کند بعد از آن شورا مجوز می‌گیرد، افغانستان را اشغال و زورگویی می‌کنند، قطعنامه علیه‌ ایران می‌دهند. احمدی‌نژاد افزود: اما رژیم صهیونیستی کشتی‌هایی را که کمک‌های انسان دوستانه حمل می‌کنند و مورد احترام همه ادیان است، آنها را در آب‌های آزاد مورد حمله قرار می‌دهد نه در آب‌های سرزمین‌های اشغالی‌، مردم را می‌کشند و کشتی‌ها را تصرف می‌کنند‌، شورای امنیت واکنشی نشان نمی‌دهد، اما در همان زمان علیه‌ایران قطعنامه می‌دهند.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: این رفتار دوگانه شورای امنیت چند تیر خلاص و اولین آن به خود شورای امنیت بود. رییس جمهور تاکید کرد: شورای امنیت در برابر ظلم آشکار صهیونیست‌ها موضعگیری نمی‌کند، اما در جایی دیگر که هیچ اتفاقی نیافتاده است، موضع می‌گیرد، امروز شورای امنیتی که خودش را متعهد به صیانت از یک رژیم متجاوز، جنگ‌طلب‌، اشغالگر و آدم‌کش می‌داند، دوره‌اش تمام شده است.

رییس جمهور افزود: از ده کشور عضو غیردایم‌، سه کشور رای مخالف دادند، ۴ کشور دیگر در بلوک سرمایه‌داری هستند، آمریکا در آن کشورها پایگاه نظامی ‌دارد، ژاپن در ۶۰ سال گذشته که ۱۲ بار عضو غیردایم شورای امنیت شده‌،‌ آیا یک بار شده است که رای مستقل بدهد. اصلا می‌تواند؟ احمدی‌نژاد اضافه کرد: سه کشور دیگر هم به ما گفتند که تحت فشار هستیم و نمی‌توانیم بین حق‌ایران و فشار آمریکا کدام را برگزینیم. آنها واقعا تحت فشار بودند.

رییس‌جمهور با تاکید به‌ اینکه «رای به قطعنامه که با گدایی به دست آمده است‌، هیچ ارزش و اعتباری ندارد»، ادامه داد: آقای اردوغان تلفنی به بنده گفت که اوباما یکساعت و نیم از من خواست تا ترکیه رای منفی ندهد بلکه رای ممتنع بدهد‌، او گفت که مشکلاتی در کنگره دارد و باید راجع به‌ایران کاری بکند. اوباما گفت که می‌دانید قطعنامه اثری ندارد؛ به داد لبنان هم برسید اگر بخواهد رای ممتنع بدهد دچار مشکل می‌شود. قطعا با برزیل و دیگران هم همین‌طور رفتار کرده‌اند.

قطعنامه‌ای که با گدایی به دست‌ آید ارزشی ندارد

احمدی‌نژاد با بیان ‌اینکه «گدایی رای در شورای امنیت تیری خلاص بود به‌این شورا»، اظهارداشت: از یک طرف منطق، عدالت و حقوق ملت‌ها دیده نشد و از طرف دیگر موضعگیری دولت آمریکا و هم‌قطاران شد لحاظ گردید. رییس‌جمهور تاکید کرد: قطعنامه‌ای که با گدایی رای به دست می‌آید چه اعتبار و ارزشی دارد، اصلا ‌این شورای امنیت از‌ این به بعد دیگر چه اعتباری دارد.

امپراتوری آمریکا به زودی فرو خواهد ریخت

احمدی‌نژاد درباره اوضاع آمریکا هم گفت: فکر می‌کنم کار آمریکا تمام شده است و به زودی فرو خواهد ریخت‌، آنها امروز با التماس‌، گدایی و دادن امتیاز به کشورها از جمله روسیه امور خود را پیش می‌برند تا چیزی بی‌ارزش گیرشان بیاید.

رییس‌جمهور تاکید کرد: همه ‌اینها پیروزی بزرگ برای ملت‌ها‌، مدیریت‌ آینده جهان برای عدالت، صلح، ‌برادری و ریشه‌کن کردن همه مشکلات جهان است.

بیانیه تهران آغاز دوره جدیدی در مناسبات جهانی

رییس‌جمهور اظهار داشت: آنها از‌این وحشت داشتند که یک روزی‌ایران زبان اراده ملت‌ها شود و‌این اتفاق امروز افتاده است و در اجلاس بازنگری ان. پی. تی بروز یافت. وقتی ‌ایران صحبت کرد، همه و حتی آن ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت منطق و نظرات ما را پذیرفتند، حتی یکی از ‌این کشورها اعلام کرد که اگر بتوانید بمب‌های آمریکا را برچینید، ما هم بمب‌های هسته‌ای خود را داوطلبانه جمع می‌کنیم. احمدی‌نژاد درباره بیانیه تهران هم گفت: از رییس‌جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه تشکر می‌کنم‌، کار بزرگی شد، ما یک دوره جدید را در مناسبات جهان آغاز کردیم و نشان داده شد که می‌توان جلوی اراده آمریکا‌ ایستاد و پیروز شد، می‌شود حرف انسانی زد و از آنها نترسید.

احمدی نژاد افزود: کشورهای زیادی تماس گرفته و خواستار پیوستن به ‌این جبهه جدید در دنیا شده‌اند‌، امروز ادبیات سیاسی در دنیا تغییر کرده و ترس‌ها ریخته است.

انتقاد از شیوه برخورد با بدحجابی

رییس جمهور در ادامه ‌این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با تاکید بر ‌اینکه نابسامانی‌های اجتماعی سازمان یافته را نمی‌پذیریم، خاطرنشان کرد که دولت برخی برخوردها در خصوص مسائل حجاب و عفاف با عموم مردم و مجازات‌های بدون حکم قاضی را قبول ندارد و امیدوارم ‌این مسائل تمام شود تا نیازی به تذکر جدی من نباشد.

از رییس‌جمهور سوال شد: چرا هر وقت بحث فرهنگ، جامعه‌، حجاب و عفاف می‌شود، خانم‌ها متهم ردیف اول هستند، برخی مسائل در جامعه که برخی از آنها به جوک تبدیل شده و برخی هم واقعیت است مثل گشت نسبت و جریمه‌های چند صد هزارتومانی برای انواع تخلفات مثل پوشش، چه معنایی دارد؟ احمدی‌نژاد در پاسخ تاکید کرد:‌ اینها هیچ ربطی به دولت ندارد و دولت در ‌این مسائل دخالتی ندارد؛ ما ‌اینها را توهین می‌دانیم که از یک زن و مرد در خیابان سوال شود که نسبت شما چیست، کسی حق ندارد‌این گونه سوال کند. رییس‌جمهور در عین حال افزود:‌ این به معنای آن نیست که ما نابسامانی‌های اجتماعی را نمی‌بینیم و نباید اصلاح کنیم، می‌گویم ‌این روش‌ها درست نیست. کسی بیاید و فردی را مجازات کند،‌ اینها از طرف دولت نیست‌،‌ اینها را قبول نداریم و تا جایی هم که بتوانیم برخورد و کنترل می‌کنیم.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: برخی هستند تا اسم زن می‌آید، ناراحت می‌شوند آنها باید خودشان را درست کنند، نابسامانی‌های اخلاقی که پیش می‌آید همه مقصر هستند، چه کسی گفته که خانم‌ها مقصرند، اندیشه‌ای غلط در ذهن یک عده هست که باید ‌این اندیشه را بیرون کنیم و آنها خودشان را اصلاح کنند؛ امام عزیز ما تعابیر زیادی داشت و می‌گفتند شما خودت را کنترل و اصلاح و درست نگاه کن.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: نه‌ اینکه خانم‌ها هرکاری کردند مورد تایید است، می‌گوییم که نگاه نباید ‌این‌گونه باشد و گفته شود زن مرکز مشکلات اخلاقی است.

رییس جمهور گفت: هر چند وقت یک عده‌ای می‌خواهند با طرح‌ این مسائل در کشور جنجال به پا و برخورد کنند، ما‌ این را قبول نداریم‌، با صراحت می‌گویم ما مطلقا و از بنیاد،‌ اینها را قبول نداریم.

احمدی‌نژاد در عین حال افزود: اگر کسانی بخواهند سازمان یافته مشکلات اخلاقی را در جامعه رواج دهند، ما چشم‌پوشی نمی‌کنیم و دستگاه‌های ذی‌ربط باید برخورد اطلاعاتی و قانونی کنند؛ اما در برخورد با افراد معمولی، رفتارها باید انسانی و فرهنگی باشد. احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر کسی اصرار دارد که با اراده‌، تشکیل شبکه و با وصل بیگانه یک نمایش غیراخلاقی برگزار و ذهن جوانان را تخریب کند، مساله‌اش جدا است.

کسی حق ندارد بدون حکم قاضی فردی را مجازات کند

رییس‌جمهور در پاسخ به‌این پرسش آیا ‌این درست است که با دوربین از ماشین‌ها‌، عکس گرفته‌، تابلو روی آنها گذاشته و همه بازرسی شوند، گفت: کسی حق ندارد بدون حکم قاضی فردی را مجازات کند، اگر عکس فردی را در روزنامه منتشر کنید و بگویید متخلف است‌،‌ این مجازات است، اگر فردی را متوقف کنید و تابلو روی ماشینش قرار دهید و از آن عکس بگیرید، مجازات است. هیچ کس حق ندارد، بدون حکم قاضی کسی را مجازات کند، مگر‌ اینکه قانون وجود داشته باشد، مثل جریمه متخلفان راهنمایی و رانندگی به دست پلیس که البته حق فرد برای شکایت محفوظ است. یا فردی پول برقش را دیر داده است‌، در قانون پیش‌بینی شده و مجازات دارد. رییس‌جمهور افزود: در مسائل اجتماعی قانونی نداریم که ماموری برود و درجا تشخیص دهد و خودش هم مجازات کند.

احمدی نژاد اظهار داشت: جوان خیلی پاکی است که از خیلی گذشته او را می‌شناسم، با دختر خانمی‌ازدواج کرده و خیلی پوشیده است، به من گفت که خانمی‌ از او سوال کرده است که چه نسبتی با هم دارید؟ ‌این جوان گفته است که به شما چه ربط دارد. امیدوارم ‌این مسائل نباشد و نیاز به تذکر جدی من نداشته باشد، ‌اینها در شان جامعه ما نیست.

تحلیل احمدی‌نژاد از اوضاع سیاست و اقتصاد

برای اولین بار تورم در کشور که یک نقطه اندوهناک و نگرانی بود، برای مردم به زیر ده درصد آمد و یک رقمی ‌شد و‌ این کاهش ادامه پیدا خواهد کرد.

رای به قطعنامه تحریم علیه ایران با گدایی به دست آمد.

فکر می‌کنم کار آمریکا تمام شده است و به زودی فرو خواهد ریخت.

اردوغان تلفنی به بنده گفت که اوباما یک ساعت و نیم از من خواست تا ترکیه رای منفی ندهد بلکه رای ممتنع بدهد، او گفت که مشکلاتی در کنگره دارد و باید راجع به ‌ایران کاری بکند.

یکی از کشورها در اجلاس ان. پی. تی به ما اعلام کرد که اگر بتوانید بمب‌های آمریکا را برچینید ما هم بمب‌های هسته‌ای خود را داوطلبانه جمع می‌کنیم.

کشورهای زیادی تماس گرفته و خواستار پیوستن به جبهه جدیدی در دنیا شده‌اند که پس از بیانیه تهران ایجاد شد.