امنیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد

بحث حضور تهیه‌کننده خصوصی در تئاتر که به تازگی از طرف معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده است، یکی از مباحثی است که می‌تواند در تئاتر ایران تاثیراتی را به همراه داشته باشد. حمید شاه‌آبادی یکشنبه ۲۳ خرداد ماه اعلام کرد که از این پس تئاتر کشور صاحب تهیه‌کننده می‌شود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: کسانی که امکان این را دارند که تهیه‌کننده تئاتر باشند، می‌توانند پس از تعیین نهایی جزئیات طرح تهیه‌کنندگی تئاتر با مراجعه به اداره‌کل هنرهای نمایشی، آمادگی خود را اعلام کرده و در این زمینه برای آنان پروانه صادر شود.

به گفته معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهیه‌کنندگان تئاتر از یک طرف با اداره‌کل هنرهای نمایشی و از طرف دیگر با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرارداد خواهند داشت و این افراد ضمن تامین مالی اهالی تئاتر از گیشه کسب درآمد کرده و توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی حمایت می‌شوند. محمد یعقوبی، یکی از کارگردان‌های باسابقه تئاتر ایران در این زمینه می‌گوید: واقعیت این است که تجربه ۳۰ سال گذشته ثابت کرده مدیریت‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند و ما اگر حرفی می‌زنیم معنایش گوش شنوای مدیران نیست، بلکه ما باید حرف‌مان را بزنیم و سکوت نکنیم. از ما می‌خواهند عادت کنیم و ما نباید عادت کنیم. اگر تهیه‌‌کنندگی تئاتر به خاطر مخاطب‌محوری مطرح شده است، باید به این نکته توجه کرد که تئاتر در حال حاضر هم مخاطب دارد. وقتی مدیران تئاتری از کمبود بودجه تئاتر گله دارند، چگونه حرف و شغلی دیگر را در تئاتر تعریف می‌کنند؟ اینکه گفته شده این طرح تنها در زمان مطرح شدن در معاونت هنری با درخواست‌هایی مواجه شده، نشان‌‌دهنده آن است که طرح تهیه‌کننده در تئاتر در میان اهالی معاونت هنری و اداره‌کل هنرهای نمایشی مطرح است و به نوعی در ادامه تعریف مدیر تولید در تئاتر قرار دارد.عضو هیات‌مدیره خانه تئاتر تصریح کرد: به نظر من این طرح راهی برای کنترل بیشتر تئاتر همچنین راهی برای اشتغال‌زایی میان اهالی اداره‌کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بودجه تئاتر ما اندک است. تجربیات نشان داده که هدف از این گونه طرح‌ها کنترل بیشتر روی تئاتر بوده و کسانی که وارد می‌شوند بیشتر به سمت مدیران تئاتری گرایش دارند تا هنرمندان تئاتر. مگر اینکه خود هنرمندان و در واقع یکی از اعضای اجرا‌کننده هر نمایش تهیه‌کننده شوند.کارگردان‌ نمایش‌های «یک دقیقه سکوت» و «ماچیسمو» تاکید کرد: اگر تهیه‌کننده پول را از دولت دریافت کند، به کارمند دولت تبدیل می‌شود؛ ولی اگر هدف جذب تهیه‌کننده خصوصی باشد، باید امنیت سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و دیگر نباید سلیقه یک فرد یا کارمند در اداره‌کل هنرهای نمایشی امنیت خاطر سرمایه‌گذار را نسبت به یک کار مخدوش کند. همچنین نباید شاهد بروز این اتفاق باشیم که اداره‌کل هنرهای نمایشی حمایت‌های لازم را از تهیه‌کننده نداشته باشد.وی امنیت سرمایه‌گذاری در تئاتر را مساله اساسی در راه حضور تهیه‌کننده خصوصی در تئاتر دانست و تاکید کرد: تهیه‌کننده خصوصی باید حق داشته باشد در صورت استقبال مخاطبان از یک اثر نمایشی تا چند ماه کار را در سالن تئاتری اجرا کند؛ ولی تجربه ثابت کرده فضای امنی برای سرمایه‌گذاری‌های این چنینی وجود ندارد، به‌خصوص در عرصه فرهنگ و هنر.