اظهارات متفاوت درباره انتقال وزارتخانه‌ها به استان‌های دیگر

انتقال وزارتخانه‌ها به استان‌های دیگر هنوز جزو برنامه‌های دولت نیست. در حالی که فاطمه آجرلو، نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی از انتقال وزارت جهاد کشاورزی به کرج با هدف تمرکززدایی از تهران خبر داده است، اما لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور انتقال دستگاه‌های دولتی از تهران را تنها مربوط به انتقال شرکت‌های وابسته به دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی دانست و افزود: تاکنون تعدادی از وزرا بحث انتقال وزارتخانه‌های خود را به استان‌های خارج از تهران مطرح کرده‌اند؛ ولی این مهم هنوز جزو برنامه‌های دولت نیست و تلاش ما این است که در مرحله اول زمینه خروج تعدادی از شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی را به خارج از تهران فراهم و سپس در این رابطه تصمیم گیری خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها بحث انتقال چهار نوع دستگاه و سازمان از جمله شرکت‌های دولتی، پادگان‌های نظامی، موسسات وابسته به دولت و مراکز علمی و پژوهشی از تهران به سایر نقاط کشور مطرح شده که در دست اقدام است. فروزنده بیان داشت: هم‌اکنون به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است، تا ضمن بررسی توانمندی‌های خود درخواست انتقال و راه‌اندازی شرکت و موسسه مورد نظر خود را ارائه نمایند تا در کارگروهی که به همین منظور در دولت تشکیل شده درخواست‌ها بررسی و در نهایت تصمیم‌های لازم اتخاذ شود.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور گفت: در حال حاضر تعداد ۱۶۶ شرکت و موسسه در تهران شناسایی شده و زمینه‌های لازم برای انتقال آنها به استان‌های مختلف کشور در حال فراهم شدن است که بعد از اجرایی کردن این مهم، تصمیم‌های دیگری هم در راستای کم کردن از جمعیت کلان شهر تهران اتخاذ خواهد شد.

اظهارات فروزنده در حالی بیان می‌شود که روز گذشته فاطمه آجرلو، نماینده کرج از انتقال وزارت جهاد کشاورزی به کرج با هدف تمرکززدایی از تهران خبر داد و افزود: این شهرستان به عنوان پایتخت کشاورزی کشور معرفی خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: وجود حوزه‌های مهم تحقیقاتی کشاورزی کشور در کرج و منابع غنی طبیعی از دلایل اتخاذ این تصمیم است. وی ادامه داد: اکنون آمادگی استقرار وزارت کشاورزی در این شهرستان از سوی مسوولان اعلام شده است و زیرساخت‌های لازم فراهم می‌شود. نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت این امر، شهردار کرج قول تامین و آماده کردن زیرساخت‌ها را به منظور انتقال این وزارتخانه از شهر تهران داده است. وی خاطرنشان کرد: وجود پتانسیل‌های کشوری نظیر موسسه سرم‌سازی رازی، موسسه تهیه و اصلاح نهال و بذر این زمینه را برای انجام بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای ملی برای کشور فراهم می‌آورد.