دنیای اقتصاد- کنگره آمریکا طرح اعمال تحریم‌های بنزینی علیه ایران را به مدت یک ماه عقب انداخته است. قرار بود کنگره آمریکا ظرف هفته پیش رو طرح تحریم بنزینی علیه ایران را به جریان بیندازد که بر اساس آن شرکت‌هایی که به ایران بنزین می‌فروشند از سوی آمریکا تحریم شوند. مقامات کنگره آمریکا گفته اند در انتظار تعیین تکلیف طرح گسترش تحریم‌ها علیه ایران می‌مانند که اکنون در شورای امنیت در دست بررسی است. ایران به سخنان مقامات کاخ سفید واکنش نشان داد

تعویق تحریم بنزینی‌ایران در کنگره آمریکا

دنیای اقتصاد- واکنش غرب به ویژه آمریکا به نامه اتمی‌ایران، انتقاد برخی از مقامات تهران از جمله منوچهر متکی، وزیرخارجه و علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی‌ کشور را درپی داشته است. همزمان، کنگره آمریکا تصویب قانون تحریم صادرات بنزین به ‌ایران را یک ماه به تعویق انداخت.

به گزارش تابناک، کریستوفر داد، رییس کمیته امور بانکی مجلس سنا و‌هاوارد برمن، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند، تصویب تحریم‌های اقتصادی علیه ‌ایران را یک ماه به عقب می‌اندازند تا قطعنامه جدید پیشنهاد شده به شورای امنیت به تصویب برسد.

بر اساس‌این بیانیه، کنگره آمریکا صبر می‌کند تا قانون جدید تحریم‌های اقتصادی‌ ایران را به گونه‌ای تصویب کند که قطعنامه جدید شورای امنیت را تقویت کند.

نمایندگان کنگره پیش تر قرار بود تا پایان ماه مه (‌۱۰ خرداد سال‌جاری) به اصلاحات انجام شده در مصوبات مربوط به «مجازات اقتصادی» ‌ایران رای دهند ولی‌این کار به پایان ژوئن (۱۰ تیر‌سال جاری) موکول شده است.

این تحریم‌ها شامل تحریم صادرات بنزین به‌ایران و ممنوعیت معامله با صنعت پتروشیمی ‌آن است.

مجلس نمایندگان و سنا آمریکا در ‌این زمینه مصوباتی دارند و کمیته مشترک در حال تلفیق ‌این مصوبات برای تهیه یک طرح واحد است.

در همین حال، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه در پکن مدعی شد که طرح ایران برای تبادل بخشی از اورانیوم غنی شده این کشور با سوخت هسته‌ای (مورد نیاز) برای یک رآکتور (تحقیقاتی) «توطئه‌ای آشکار» در تلاش برای جلوگیری از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای این کشور است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کلینتون ادعا کرد که پیشنهاد تبادل سوخت که در اختیار دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل قرار گرفته نقایصی دارد و به نگرانی‌های بین‌المللی درباره خواسته‌های هسته‌ای ایران پاسخ نمی‌دهد.

وی گفت که تلاش تحت حمایت آمریکا برای اعمال دور جدید تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران ادامه خواهد داشت.

در عین حال بنا بر گزارش شبکه تلویزیونی آسیا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز سه‌شنبه در اظهاراتی مشابه توافق ایران، ترکیه و برزیل را «حقه‌ای» برای جلوگیری از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواند.

دیوید کامرون، نخست وزیر جدید انگلیس، اما برخلاف آمریکا و اسرائیل که برای بی اعتبار نشان دادن بیانیه تهران تلاش می‌کنند، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد.

به گزارش خبر گزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کامرون سه‌شنبه خواستار افزایش فشارها علیه ایران شد و ادعا کرد که واضح است ایران قصد ساخت تسلیحات اتمی دارد.

متقابلا منوچهر متکی، وزیر خارجه در پاسخ به اظهارات کلینتون، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه نامه ایران به آژانس دارای اشکالات و نقایصی است و پاسخگوی نگرانی‌های جامعه جهانی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست، گفت: همین اظهارات خانم کلینتون دارای اشکال است و اشکال آن این است که پس از دریافت نامه جمهوری اسلامی ایران باید رسما پاسخ‌شان را به آژانس اعلام کنند. برابر بیانیه تهران پس از اظهارنظر گروه وین باید جلسات گروه وین تشکیل شود؛ این جلسات با هدف رسیدن به تفاهم نامه مکتوب باید شکل بگیرد؛ بنابراین اگر حرف یا نظری دارند می‌توانند در آن نشست مطرح کنند.

به گزارش ایسنا، متکی که دیروز در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه بروندی سخن می گفت، ادامه داد: گذشته از این اظهارنظر بیشتر تبلیغاتی خانم کلینتون، برداشت کلی ما از فضای بین‌المللی این است که هم بخشی از طرف‌های گروه وین و هم بسیاری از کشورها، سازمان‌ها و مجموعه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استقبال خوبی از ابتکار به عمل آمده توسط ترکیه و برزیل و اعلامیه تهران کرده‌اند.

وزیر خارجه گفت: ما معتقدیم گاهی کسی یا کشوری پیش‌بینی می‌کند، اگر این پیش‌بینی درست درنیامد باید به واقعیت‌ها تمکین کنند، پیش‌بینی‌‌ها این بود که آقایان لولا و اردوغان در ماموریت‌شان شکست خواهند خورد و موفق نخواهند بود. حتی برخی گفتند که ۳۰ درصد احتمال شانس این تفاهم وجود دارد. ما گمان می‌کنیم که دیپلمات شجاع کسی است که اگر پیش‌بینی‌هایش خطا بود، شرایط جدید را مورد ارزیابی قرار دهد. لولا و اردوغان موفق شدند در کنار ایران چارچوب جامع‌الاطرافی را برای تفاهم ایجاد کنند. ما فکر می‌کنیم باید از سوی آقای اوباما شاهد قدردانی باشیم نه اینکه اظهارنظرهای ناپخته از سوی بعضی از اعضای دولت آقای اوباما انجام شود. رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز آن گونه که ایلنا به نقل از بخش انگلیسی واحد مرکزی‌خبر گزارش داده، گفته است: واکنش این کشورها اهمیت بیانیه تهران را مشخص کرد.

به گفته وی، بسیاری از کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا به دنبال اجماع علیه ایران بودند و گفت‌وگوهایی جدی را با برخی کشورها و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام دادند. غرب پیش‌بینی کرده بود که سران ترکیه و برزیل با دست خالی به کشورشان بازمی‌گردند و اجماعی جهانی علیه ایران شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به بیانیه سازمان کنفرانس اسلامی که در تاجیکستان در حمایت از بیانیه تهران منتشر شده بود، گفت که نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی و پنج‌کشور ناظر در نشست کشورهای عضو این سازمان که در شهر «دوشنبه» برگزار شد، حضور داشتند.

صالحی همچنین گفت که برخی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد مانند برزیل، کوبا و ونزوئلا و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از بیانیه تهران حمایت کرده‌اند.

وی پیش‌بینی کرد که کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی که قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود بیانیه‌ای را در حمایت از توافق‌نامه اخیر هسته‌ای ایران منتشر کنند.