سینما

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آل» با انتقاد از وضعیت اکران این فیلم اعلام کرد حاضر است در یک برنامه تلویزیونی درباره شرایط نامطلوب سینمای ایران، مافیای اکران و مشکل فیلم‌های فرهنگی با مدیران سینمایی مناظره کند. فیلم سینمایی «زمهریر» به کارگردانی علی روئین‌تن برای نمایش عمومی ۱۷ دقیقه کوتاه شد.

کوئنتین تارانتینو سینماگر صاحب‌ سبک آمریکایی در جشنواره فرهنگی و کمدی « کلوب فریارس» مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

مراسم فرش قرمز پروژه سینمایی «شاهزاده پارسی: شن‌های زمان» جمعه ۲۸ مه ‌(۷ خرداد) برگزار می‌شود. این فیلم با حضور سینماگرانی چون «جک گیلنهال»، «جما آرترون» و «جوین میک» توسط کمپانی فیلمسازی «والت دیزنی» آماده نمایش شده است.

کارگاه سه روزه «پژوهش کیفی در علوم اجتماعی» با حضور و تدریس مهرداد اسکویی، ناصر فکوهی و دکتر نهال نفیسی این روزها در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

فیلم مستند «مردی در تنگنا» اولین ساخته مهدی ناظریان برای حضور در چهارمین جشنواره فیلم حقیقت آماده نمایش می‌شود.

تئاتر

حسین کیانی که به‌عنوان یکی از اعضای شورای عالی انتخاب آثار بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شده است، گفت: شرط حضور من در این شورا این است که هیچ نمایشی از گرفتن نوبت اجرای عمومی محروم نشود.

پانته‌آ بهرام که این‌روزها در حال تمرین نمایش «نورا» (خانه عروسک) به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی است، از همکاری دوباره با پیام دهکردی و احمد ساعتچیان در این نمایش ابراز خرسندی کرد.

عاطفه تهرانی نمایش «اتللو» را نیمه اول مرداد ماه در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌برد.

رسانه

محمدرضا ورزی، کارگردان مجموعه «کیمیاگر» با رد ادعای عبدالحی شماسی تاکید کرد، فیلمنامه را با توجه به اطلاعات هفت منبع مکتوب درباره زکریای رازی نوشته است.

محمدحسین صوفی، معاون صدا، درباره نیامدن برخی از میهمانان خارجی دعوت‌شده به جشنواره یازدهم رادیو در زیباکنار گفت: حضور یا عدم حضور میهمانان خارجی در جشنواره، ربطی به کیفیت آثار و به تبع آن کیفیت جشنواره ندارد.

تقدس‌نژاد، معاون اداری و مالی سازمان صدا و سیما گفت: طی پنج سال آینده تمام شبکه‌های استانی سازمان صدا و سیما دیجیتالی می‌شوند.

ادبیات

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های «عصر روشن» امروز پنج‌شنبه (ششم خردادماه) برگزار می‌شود. در نخستین نشست که از ساعت ۱۷ ششم خرداد با موضوع شعر در محل فروشگاه «کتاب روشن» واقع در خیابان سمیه، نرسیده به تقاطع مفتح برگزار می‌شود، علاوه بر شعرخوانی شمس لنگرودی، احمد پوری، آرش شفاعی، یاسین نمکچیان، علی اسداللهی، ساره دستاران، احسان عابدی، حسن همایون و نغمه دانش آشتیانی، میزگردی نیز با حضور علیشاه مولوی و محمدهاشم اکبریانی با موضوع «شعر ایدئولوژیک» برگزار خواهد شد.

عبدالجبار کاکایی مجموعه‌ ترانه‌های دو سال اخیرش را منتشر می‌کند.

شاهرخ گیوا به نگارش رمان تازه‌ای مشغول است. به گفته‌ گیوا، فضای این داستان درباره‌ یک خانه‌ قدیمی است که قرار است شهرداری در راستای تخریب محله، آن را تخریب کند و به جایش پل بسازد؛ ماجرای رمان را هم آدم‌های این خانه‌ قدیمی پیش می‌برند. این نویسنده‌ هنوز عنوانی برای رمان جدیدش انتخاب نکرده و ماجرای داستان را تا نیمه پیش برده است.

نشست نقد کتاب «پله‌ پله تا ملاقات خدا» نوشته‌ دکتر عبدالحسین زرین‌کوب برگزار می‌شود. این نشست با حضور دکتر اصغر دادبه، دکتر مریم مشرف و دکتر مجدالدین کیوانی ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه (۱۱ خرداد) در مرکز فرهنگی شهر کتاب برپا خواهد شد.

وضعیت عمومی قمر آریان، نویسنده و پژوهشگر ادبیات و همسر زنده‌یاد عبدالحسین زرین‌کوب مساعد نیست. فرح یزدانی همسر برادر زنده‌یاد عبدالحسین زرین کوب با اشاره به شرایط جسمی آریان گفت: مشکل اصلی خانم آریان کهولت و بی‌حوصلگی است و همین باعث شده که تقریبا از انجام کارهای شخصی خودش ناتوان شود.

اورهان پاموک، نویسنده ترک و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۰۶ دکترای افتخاری دانشگاه ییل آمریکا را دریافت کرد. پاموک این مدرک را روز دوشنبه در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه ییل در حضور استادان، دانشجویان و چند تن از دیگر مشاهیری که همزمان با او نائل به دریافت مدرک دکترای افتخاری شدند، دریافت کرد.

موسیقی

کنسرت «پیام صلح» با بداهه نوازی پیانو توسط «ایداکی شین» و «افسانه کوگوریو» در تالار وحدت برگزار می‌شود.

ردیف‌های آوازی هنرمند فقید «اسماعیل‌خان مهرتاش» منتشر می‌شود. استاد «محمد منتشری» ردیف‌های آوازی زنده‌یاد «اسماعیل خان مهرتاش» را به صورت آواز ثبت و ضبط کرده است و به زودی آن را منتشر می‌کند.

دبیر بخش موسیقی جشنواره ملی جوان ایرانی اعلام کرد: تاکنون بیش از ۷۰۰ گروه در بخش موسیقی جشنواره شرکت کرده‌اند که آمار آن از جشنواره فجر هم بیشتر است.

بزرگداشت علی تجویدی، آهنگساز و نوازنده برجسته ویلن در فرهنگستان هنر برگزار شد.

تجسمی

مراسم رونمایی از کتاب «سرامیک» نوشته پرویز تناولی با یادی از مهدی سحابی و نمایش بخشی از این آثار در گالری ۶۶ برگزار می‌شود. این نمایشگاه روز جمعه - هفتم خرداد‌-ساعت ۱۷:۳۰ افتتاح می‌شود و تا ۱۲ خرداد‌ ماه ادامه دارد.

نمایشگاه گروهی جمعی از هنرمندان همزمان با نخستین سالروز درگذشت زنده‌یاد «پرویز ملکی»، مدیر گالری هما در این نگارخانه برپا می‌شود.