گزارش وزیر اطلاعات از پرونده‌های مهم

عکس: حمید جانی‌پور

خاتمی ممنوع‌الخروج نشده است

حکم جلب مهدی هاشمی به ما رسیده است

دنیای اقتصاد- حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در پایان جلسه هیات دولت به جمع خبرنگاران آمد و به تشریح پرونده‌های مهمی پرداخت که در وزارت اطلاعات در حال پیگیری است. وی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا خاتمی ممنوع‌الخروج شده است، گفت: ممنوع‌الخروج نشده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که پس چرا اجازه نداده‌اند از کشور خارج شود، گفت: من اطلاعی ندارم. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مهدی هاشمی گفت: حکم جلب مهدی هاشمی به ما رسیده است و هر موقع که زمان آن برسد اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از طریق اینترپل بحث مهدی هاشمی را پیگیری می‌کنید، خاطرنشان کرد: اینترپل مربوط به نیروی انتظامی است. وی در پاسخ به این سوال که وزارت اطلاعات از چه طریقی این موضوع را پیگیری خواهد کرد، گفت: فعلا از هیچ طریقی.

مصلحی در مورد تیم تروریستی که روزهای اخیر در کردستان دستگیر شده‌اند نیز گفت: اینها افرادی بودند در بحث ترور شهید شیخ‌الاسلام که چندی پیش در کردستان به شهادت رسیده است. مصلحی خاطرنشان کرد: یک گروه از افرادی که در این ترور دخالت داشتند یک هفته بعد از این اتفاق دستگیر و شناسایی شدند و این گروه باقی مانده بودند و با برنامه‌ریزی خوبی که صورت گرفت این گروه ـ که از اوایل انقلاب شکل گرفته بود ـ منهدم شد. وی در پاسخ به این سوال که در مورد ترور شهید علی‌محمدی به کجا رسیده‌اید، گفت: بحث ترور شهید علی محمدی در حال پیگیری است و ما البته به نتایج خوبی رسیده‌ایم. وی در پاسخ به این سوال که مقامات قضایی ایتالیا اعلام کردند که معصومی‌نژاد خبرنگار واحد مرکزی خبر در ایتالیا که چندی پیش دستگیر شده است یک مقام اطلاعاتی ایرانی بوده است، گفت: دروغ گفته‌اند، وی خبرنگار است. وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوال که اسم گروه تروریستی که اخیرا در کردستان شناسایی و منهدم شده‌اند چیست، گفت: صبر کنید در آینده اعلام می‌کنیم.

سخنان رییس سازمان انرژی اتمی

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه هم‌اکنون تولید اورانیوم ۲۰ درصد در داخل کشور در حال انجام است، گفت: تبادل سوخت اورانیوم باید به صورت همزمان و در ایران انجام شود. رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از خبر وزیر امور خارجه در خصوص مذاکره با ۱۰ پایتخت جهان برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران چیست، عنوان کرد: نامه‌ای به آژانس نوشته شده بود که تامین سوخت از هر کشوری که قابلیت دارد را منعکس کنند ضمنا در خصوص این مساله که ممکن است در شورای امنیت مطرح شود متکی با تک‌تک اعضای شورای امنیت رایزنی خواهد کرد. وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با آمریکا هم که یکی از اعضای شورای امنیت است مذاکره خواهد شد، گفت: این موضوع را از آقای متکی بپرسید، ولی هم‌اکنون به صورت غیر مستقیم این کار در حال انجام است. صالحی در ادامه در مورد سوالی مبنی بر اینکه دستاوردهای کنفرانس خلع سلاح را در تهران چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: دستاوردهای کنفرانس خلع سلاح در تهران بسیار خوب بود و باعث رو شدن رفتار غیر عادلانه و غیر منصفانه غرب شد و مشخص شد بحث خلع سلاح هسته‌ای مغفول مانده است؛ ضمن اینکه به دو رکن دیگر ان. پی. تی نیز باید توجه کرد. رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه در حال حاضر تولید اورانیوم ۲۰ درصد در چه مرحله‌ای است، اظهار کرد: هم‌اکنون تولید اورانیوم ۲۰ درصد به خوبی در داخل کشور در حال انجام است.

واکنش بستگان خاتمی

ساعتی پس از آنکه وزیر اطلاعات درباره عدم ممنوع‌الخروج بودن سیدمحمد خاتمی توضیح داد، محمدرضا تابش رییس فراکسیون خط امام(ره) که از بستگان خاتمی است، در گفت‌وگو با «ایلنا»، به تشریح روند اعلام خبر ممنوع‌الخروجی خاتمی پرداخت و گفت: البته شایسته بود که دولت محترم زودتر نسبت به این مساله واکنش نشان می‌داد. تابش به شرح آنچه که از روز چهارشنبه هفته گذشته در زمینه ممنوع‌الخروجی خاتمی رخ داده بود، پرداخت و گفت: یک مقام مسوول توصیه کرده بود که خاتمی شخصا از این سفر اعلام انصراف کند تا مبادا در مبادی خروجی کشور برخوردی خلاف شان ایشان صورت بگیرد. وی افزود: ایشان از من خواستند تا برای رعایت شان آقای خاتمی از ایشان بخواهیم که به این سفر نروند. وی تصریح کرد: انتقال این مساله سبب شد تا برای رعایت شان آقای خاتمی و پرهیز از مواجهه با تصمیمات مسوولان، ایشان از سفر به ژاپن منصرف شوند. البته از روز شنبه سعی کردیم پیگیری کنیم که این تصمیم‌گیری از جانب چه مرجعی بوده است. تابش با بیان اینکه این پیگیری‌ها سبب شد که خوشبختانه آقای کوثری (اسماعیل کوثری نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی) به ما اعلام کنند که آقای خاتمی ممنوع‌الخروج نیست. به گفته کوثری منوچهر متکی، وزیر امور خارجه نیز در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان گفته بود که گذرنامه سیاسی آقای خاتمی را همانند روال قبل تحویل ایشان داده‌ایم و اطلاعی از ممنوع‌الخروج بودن ایشان نداریم. تابش یادآور شد: بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی نیز طی صحبتی با رییس قوه‌قضائیه، این پاسخ را از آیت‌الله لاریجانی شنیده بودند که قوه‌قضائیه اقدامی برای ممنوع‌الخروجی ایشان نداشته و مداخله‌ای در این امر نداشته است.