اراضی دولت با حفظ مالکیت به واجدین شرایط واگذار می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کردند برای حفاظت از منابع ملی شده و اراضی دولتی واقع در حریم شهرها، شهرک‌ها و شهرهای جدید با حفظ مالکیت دولت، حق بهره‌برداری و انتفاع از عرصه‌های مذکور را در قالب طرح مصوب در آن وزارتخانه در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار دهد. به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در جلسه علنی دیروز مجلس در ادامه بررسی جزئیات طرح افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی موادی از آن را تصویب کردند. بر این اساس وجه قابل پرداخت بابت حق بهره‌برداری یا حق انتفاع این گونه اراضی برای سال اول به صورت مزایده تعیین و برای سال‌های بعد بر اساس نرخ تورم سالانه اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران تعدیل و تعیین می‌شود.

وجه حق بهره‌برداری یا حق انتقاع سالانه مذکور باید توسط مجریان طرح حداکثر تا پایان هر سال مالی به حساب مربوط در خزانه‌داری واریز شود.مقرر شد هر گونه واگذاری جزئی یا کلی یا تغییر کاربری غیرمجاز یا تغییر طرح مصوب کلی یا جزئی یا عدم پرداخت به موقع وجه حق بهره‌برداری یا حق انتفاع سالانه از سوی مجری طرح، موجب فسخ یک‌طرفه قرارداد بهره‌برداری طرح از سوی وزارت جهاد کشاورزی می‌شود. نمایندگان مصوب کردند دولت زمان اجرای این گونه طرح‌ها را ۱۵ سال تعیین کند و مفاد آن در پایان سال پانزدهم قابل تجدیدنظر باشد.

بر اساس مصوبه مجلس حجم فعالیت و میزان کل (مساحت) اراضی مورد اجرا در خصوص فعالیت‌های موضوع این ماده در سطح کشور برای هر سال در بودجه‌های سنواتی تعیین می‌شود.