ثروتی تشریح کرد: جزئیات کسری بودجه 20 هزار میلیارد تومانی سال آینده

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جزئیات کسری بودجه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال ۸۹ کل کشور را تشریح کرد. موسی‌الرضا ثروتی با بیان اینکه بودجه‌های عمرانی در لایحه بودجه ۳۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، گفت: از این رقم حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است، در حالی‌که اصلا هزینه کردن دولت از آن صندوق برای بودجه‌های دولتی اعم از عمرانی و جاری مجاز نیست.

نماینده بجنورد، در مجلس افزود: تشکیل این صندوق در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه پنجم پیش‌بینی شده و برداشت از تسهیلات آن توسط بخش غیردولتی امکان‌پذیر است.

ثروتی در مورد کسری بودجه لایحه گفت: از بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی برداشت از صندوق توسعه ملی نمایندگان با هیچ بخشی از آن موافقت نخواهند کرد، همچنین در بخش مالیات‌ها، حقوق گمرکی و عوارض و سود بازرگانی مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که آن هم محقق نخواهد شد.

نماینده بجنورد گفت: ۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه از محل اعتبار در نظر گرفته شده برای درآمد ناشی از هدفمندی یارانه و

۱۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به علاوه ۲ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف مازاد پیش‌بینی شده و احتمال عدم تحقق این اعداد وجود دارد.

ثروتی افزود: با توجه به اوضاع بودجه پیش‌بینی می‌شود، حداقل ۲ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه‌های متفرقه خواهد بود و در مجموع لایحه بودجه ۸۹ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری به همراه دارد. وی گفت: البته از رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان هدفمندی یارانه‌ها نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت که در بودجه شرکت‌ها اثر خواهد گذاشت.

ثروتی ادامه داد: خود بودجه بر مبنای هر بشکه نفت ۶۵ دلار در نظر گرفته شده، در حالی که در سال‌جاری این رقم ۳۷.۵ دلار بود و به نظرم عدد واقعی‌تر در حد ۵۵ تا ۶۰ دلار برای فروش هر بشکه نفت منطقی به نظر می‌رسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: در بودجه ۸۹ انتشار اوراق قرضه بین‌المللی به میزان ۸ هزار میلیارد تومان برای شرکت نفت و شرکت‌های تابعه و همچنین ۲ هزار میلیارد تومان برای وزارت کشور و شهرداری‌ها و در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان در آمد پیش‌بینی شده است که بعید است این رقم تحقق پیدا کند. ثروتی افزود: تاکنون در بودجه‌های ۸۸ و ۸۷ اوراق مشارکت خارجی و داخلی در نظر گرفته شده، اما محقق نشده است و حداکثر از این محل دو هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده و دولت چگونه می‌تواند یک باره ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد به دست آورد.