گفت‌وگوی غیرمنتظره مطهری و جلیلی در تلویزیون

سایت تابناک نوشت‌: دکتر علی مطهری نماینده تهران در برنامه «رو به فردا» که پنجشنبه شب به مدت ۱۰۰ دقیقه با حضور وحید جلیلی و اجرای وحید یامین‌پور از شبکه سوم سیما پخش شد؛ با اشاره به اینکه برخی خواص در جریانات اخیر «لغزش سیاسی» داشته‌اند، گفت: نباید با برخی مفاهیم برخورد سیاسی کرد و پایبندی به ولایت فقیه را منحصر به برخی افراد و جریان‌ها تلقی کرد. به گزارش خبرنگار «تابناک» وی توضیح داد: در نظام جمهوری اسلامی‌ایران باید «اعتراض» و «مخالفت» به رسمیت شناخته شود و این مهم بیشتر باید از سوی متدینین جامعه دیده و پذیرفته شود.

علی مطهری در خصوص رفتار برخی خواص معترض پس از انتخابات و نیز در واکنش به مجری برنامه درباره وابسته بودن این افراد به آمریکا و اسرائیل توضیح داد: بنده بر خلاف‌نظر برخی، این افراد را نماینده آمریکا و اسرائیل نمی‌دانم و معتقدم آنها اگر چه لغزش داشته‌اند، ولی معتقد به نظام و اصول انقلاب اسلامی‌و اصل ولایت فقیه هستند. مطهری در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید این لغزش‌های سیاسی تا چه مدت باید ادامه پیدا کند و آیا نباید تمام شود؟ گفت: ما دستور داریم که خوش‌بین باشیم و باید توجه داشت که این اتفاقات، یک‌جانبه بروز نیافته است.

تابناک می‌افزاید: وحید جلیلی نیز در این مناظره با بیان اشکالات رسانه‌ای در خصوص حضور همه اقشار جامعه در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها گفت: خوش‌بینی یک مساله است و ساده‌انگاری یک مساله دیگر. وی در توضیح این مساله نیز به برخی ادله طرفین اعتراض در نتایج انتخابات اشاره کرد و از رسانه ملی خواست مصاحبه رهنورد با بی‌بی‌سی در خصوص تقلب در انتخابات را پخش کند تا همه بدانند استدلالات این افراد چقدر بی‌اساس و نقض غرض است. وی در خصوص حضور میرحسین در مراسم ختم دختری که زنده بوده نیز سخنانی بیان کرد.

تابناک می‌نویسد‌: مطهری نیز در ادامه با بیان اینکه رفتار در مقابل معترضین خوب نبوده به بازداشت‌‌های گسترده و طولانی مدت؛ خشونت‌های افراطی و یک‌جانبه‌گرایی رسانه ملی اشاره کرد و گفت: رسانه ملی می‌توانست در همان ابتدا با حضور همه سلایق در انعکاس رسانه‌ای اتفاقات، این جریان را خیلی طبیعی جلوه دهد و به آن پایان بخشد. تابناک می‌افزاید‌: وحید جلیلی نیز که در این گفت‌وگو با ادبیات خاص خودش به درستی به فاصله طبقاتی موجود میان مردم اشاره می‌کرد، درباره برخی شعارها در مورد سبد رای نامزدهای انتخاباتی سخن گفت و از شعارهایی که به رای دهندگان به دکتر احمدی‌نژاد توهین می‌کرد، گلایه نمود.

وی همچنین با رد این نکته که نخبگان به احمدی نژاد رای نداده‌اند؛ به بیان یک مثال اکتفا کرد و گفت: پرفروش ترین فیلم سال برای مسعود ده‌نمکی است؛ پرفروش ترین رمان سال برای فرهاد جعفری است؛ پربیننده‌ترین سریال تلویزیونی برای فرج‌الله سلحشور است و پرکارترین کاریکاتوریست بین‌المللی کشور هم سید مسعود شجاعی است؛ خب همه اینها به آقای احمدی‌نژاد رای دادند. با این حال علی مطهری علاوه بر محکوم کردن قسمت‌های ابتدایی بیانیه موسوی، با مثبت ارزیابی کردن نسبی آخرین بیانیه میرحسین، به علل اصلی این اتفاقات یعنی مناظره‌های انتخاباتی اشاره کرد و گفت: نقطه آغاز این لج‌بازی‌ها و دشمنی‌ها، مناظره‌های انتخاباتی بود و بنده معتقدم عذرخواهی می‌تواند همه مسائل را حل کند و در این داستان، هم سران معترض باید عذرخواهی کنند و هم آقای رییس جمهور و البته بدیهی است که سهم دو طرف در این مناقشات یکسان نبوده است.