قائم مقام اعتماد ملی گفت: مجلس هشتم تا حدی نسبت به دور پیشین خود، بهتر عمل کرده، اما هنوز از بعد نظارتی، آن‌چنان که باید و شاید قوی نیست و از اختیارات وسیع خود استفاده نمی‌کند. رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: بزرگ‌ترین آفت برای مجلس این است که نمایندگان به جای جلب رضایت مردم درصدد جلب رضایت دولتمردان برآید. نمایندگان ضمن آنکه مصالح کشور را حفظ می‌کنند، باید شجاعت داشته باشند و بتوانند حرف خود را بزنند و از حقوق محرومان جامعه ‌دفاع کنند. در این زمینه نگاه خطی جناحی نداشته باشند، در این صورت می‌توانند هم در پیشگاه مردم و هم در پیشگاه خداوند روسفید و سرافراز باشند.

وی در ارزیابی عملکرد مجلس هشتم نسبت به دوره‌های پیشین آن گفت: در دوره هفتم و هشتم بسیاری از نمایندگان با حضور در لیست گروه‌های سیاسی وارد مجلس شدند، در دوره‌ هفتم تلاش اغلب نمایندگان، تامین نظر دولت بود تا مردم. اما مجلس هشتم تا حدی قوی‌تر از دور پیشین خود عمل کرده و نسبت به مسائل اعتراضاتی داشته؛ اما هنوز نمی‌توان گفت مجلس نیرومند و مستقل است.

منتجب‌نیا با تاکید بر اینکه «سه دوره اول مجلس، قوی‌ترین مجالس پس از انقلاب اسلامی بودند» اظهار کرد: حضرت امام در زمان حیات خود به قدری به مجلس احترام می‌گذاشتند و به آن اقتدار می‌بخشیدند که هیچ دولتی جرات نمی‌کرد در برابر مجلس عرض اندام کند.

این نماینده سابق مجلس افزود: یک ویژگی برای یک مجلس واقعی،‌استقلال آن ـ ضمن احترام به سایر قوا و مقامات نظام و نیز حفظ امنیت، آرامش، حرمت‌ها و حریم‌ها ـ است. از نظر قانون اساسی نماینده‌ای که از یک حوزه‌ انتخابیه، برگزیده می‌شود، باید ارتباط نزدیک با مردم داشته باشد نه صوری و تشریفاتی و با تعیین وقت قبلی مانند سایر مقامات.