چراغ سبز مسکو برای تحریم تهران

احمدی‌نژاد: روسیه اشتباه کرد، روسیه تحلیل درستی از شرایط امروز دنیا ندارد

دنیای اقتصاد- همزمان با صدور تازه ترین بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تصمیم‌ایران برای ساخت ۱۰ سایت جدید هسته‌ای‌، یک مقام آگاه روس در گفت و گو با خبرگزاری رسمی روسیه اعلام کرده است که مسکو از اجماع احتمالی بین‌المللی علیه‌ایران حمایت خواهد کرد. این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گوی تلویزیونی سه شنبه شب خود درباره رای اعضای شورای حکام به این قطعنامه گفت: روسیه اشتباه کرد، روسیه تحلیل درستی از شرایط امروز دنیا ندارد، شاید بر اساس اطلاعاتی که درست نیست به آن طرف رفت.

در بیانیه آژانس اتمی با بیان ‌اینکه ایران هنوز به طور مستقیم آژانس را از تصمیمش مطلع نکرده است‌، آمده است که آژانس توضیحات ایران درباره این اعلامیه‌اش را درخواست خواهد کرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری نووستی به نقل از یک دیپلمات روسی که روز سه‌شنبه با خبرنگاران صحبت می‌کرد،‌ اطلاع داد که روسیه در صورت دستیابی به اجماع در خصوص تحریم علیه ایران کنار نخواهد نشست.

وی ضمن اظهار نظر درباره اعلامیه‌های ایران در مورد قصد احداث کارخانه‌های جدید غنی سازی اورانیوم گفت: اگر در خصوص تحریم‌ اجماع حاصل شود، ما در انزوا قرار نخواهیم گرفت. این مساله پیام خوشبینانه‌ای برای مذاکرات دشوار با ایران که نتیجه گیری و جمع‌بندی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید نقش کلیدی در آن را ایفا کند، نبود. این مقام آگاه یادآوری کرد که دیمیتری مدودف‌،رییس جمهور روسیه به نوبه خود در این خصوص نظر خود را اعلام کرده است. این نظر این‌گونه خلاصه می شود که «روسیه ترجیح می‌دهد که از اعمال تحریم خودداری شود و برای روسیه همکاری شفاف و روز افزون ایران با آژانس ارجح‌تر است.»

وی افزود: به همین خاطر ما قصد نداریم در مذاکرات با ایران با تهدید به تحریم دشواری‌های بیشتری را اعمال کنیم، از طرفی مانند ایران هم عمل نخواهیم کرد، بلکه چنین امکانی را در نظر داریم و درباره محتوای آنها (تحریمات) موظفیم که تامل کنیم. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه رامین مهمان‌پرست روز سه‌شنبه اقدام روسیه در رای مثبت به قطعنامه غیرعادلانه اخیر شورای حکام در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را سوال‌برانگیز خواند.

مهمان‌پرست در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره موضع وزارت خارجه در قبال رای مثبت روسیه در شورای حکام اظهار کرد: ما در ارتباط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان با روس‌ها مشورت‌ها و گفت‌وگوهای منظمی داشته‌ایم و این کشور با ماهیت قانونی و صلح‌آمیز این فعالیت‌ها کاملا آشنا است.

وی افزود: با توجه به این شناخت و آگاهی روس‌ها و همچنین منطق روشن و شفاف جمهوری اسلامی ایران درباره حق قانونی و مشروع کشورمان در برخورداری از فن‌آوری هسته‌ای صلح‌آمیز، اقدام اخیر روسیه سوال ‌برانگیز است و این کشور باید پاسخگو باشد که دلیل این اقدام چیست و مواضع خود را روشن و شفاف کند.

احمدی‌نژاد نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت: برخی کشورها و دولت‌ها ازجمله دولت انگلیس به شدت با آن شرایط آرامش قبل از قطعنامه اخیر مخالف بودند. برای ما مسجل است که دولت انگلیس با مذاکرات ژنو که مذاکرات درستی بود و در مسیر درست تفاهم بود مخالف بود و رژیم صهیونیستی نیز به شدت مخالف آن بود و اینها دنبال این بودند که آن فضا را عوض کنند و بگویند اصلا تفاهمی نیست و آرامشی وجود ندارد و برای این مساله سرمایه‌گذاری کردند. وی افزود: برخی دیگر هم به نظر من فریب خوردند، روسیه اشتباه کرد، روسیه تحلیل درستی از شرایط امروز دنیا ندارد، شاید بر اساس اطلاعاتی که درست نیست به آن طرف رفت. اما رژیم صهیونیستی و دولت انگلیس اصلا دستپاچه بودند زیرا در این مذاکرات سازنده همه در حد خودشان بودند، ایران در حد خودش با کشورهای بزرگ دنیا حرف می‌زند و همکاری هم می‌کند اما این را که کسی بخواهد خود را برتر از دیگران بداند اصلاً قبول نداریم، همه آنها هم این را می‌دانند زیرا دوره این ادبیات پایان یافته است. نشانه‌های تمایل روسیه به پیروی از غرب برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ‌ایران در شرایطی آشکار شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از‌ایران خواسته است که درباره برنامه‌اش برای احداث ۱۰ کارخانه غنی سازی اورانیوم تکمیلی توضیحاتی ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز‌، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران هنوز به طور مستقیم آژانس را از تصمیمش مطلع نکرده است. آژانس توضیحات ایران درباره این اعلامیه‌اش را درخواست خواهد کرد.

اوایل روز سه‌شنبه یوکیا آمانو به طور رسمی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. وی در اظهارت کوتاهی در برابر خبرنگاران بدون اظهار نظر درباره ایران گفت: اوضاع آژانس در حال حاضر توفانی است. ما چالش‌های مشکل بسیاری را فرا روی خود داریم. محمود احمدی‌نژاد نیز در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی سه شنبه شب خود درباره ساخت ۱۰ سایت هسته‌ای تازه گفت: این ۱۰ سایت از قبل طراحی شده است و ما به آژانس تعهد نداده‌ایم که در طراحی و ساخت آن‌ها را خبر کنیم، زیرا یک صنعت بومی است‌؛ اما ۶ ماه قبل از تزریق گاز، طبق قانون خبر خواهیم داد. اما تا الان همکاری‌های فراوانی را با آژانس انجام داده‌ایم و ساخت ۱۰ سایت هسته‌ای در دستور کار دولت قرار گرفته و از چند ماه قبل طراحی سایت‌های هسته‌ای برای ۵۰۰ هزار سانتریفیوژ انجام شده است. سایت نطنز برای ۵۰ هزار سانتریفیوژ طراحی شده است؛ اما سایت‌های جدید ظرفیتشان بیش از این سایت است.

در‌این میان، کاخ سفید اعلام کرده است: در صورتی که ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان ندهد با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد. به گزارش ایسنا، رابرت گیبز، سخنگوی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی. ان. ان. با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: در صورتی که آنها فعالیت‌های غنی‌سازی را متوقف نکنند و برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود را کنار نگذارند با تحریم‌های بیشتر روبه‌رو می‌شوند. متحدان ما در زمینه پرداختن مستقیم به این مساله جدی هستند.

گیبز گفت: «من فکر می‌کنم که عاقلانه است که ایران به مسوولیت‌هایش در قبال جامعه بین‌المللی عمل کند.» سخنگوی باراک اوباما افزود: این به خود آنها بستگی دارد. زمان در حال پایان یافتن است. گیبز علاوه بر آن از منتفی دانستن اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران خودداری کرد؛ اما گفت: من فکر می‌کنم ما پیش از هر چیز خواهیم دید که چه نوع تحریم‌هایی بر روی ایران تاثیر خواهد داشت.

گیبز این اظهارات را پس از آن بیان کرد که وزارت خارجه ایران اعلام کرد که نه تنها برنامه ساخت ۱۰ نیروگاه جدید هسته‌ای را به پیش خواهد برد بلکه به خاطر زیر پا گذاشته شدن حقوق هسته‌ای‌اش نیز دست به اقدامات قانونی خواهد زد.