انتشار روایت منثور 257 داستان از مثنوی معنوی

مهر - ۲۵۷ قصه از مثنوی معنوی مولانا با روایتی منثور و همچنین حذف حواشی در قالب کتاب «داستان‌های مثنوی» نوشته محمد قاسم‌زاده مجوز نشر گرفته و به زودی چاپ می‌شود. قاسم‌زاده با اعلام این خبر گفت: در کتاب «داستان‌های مثنوی» ۲۵۷ قصه برگرفته از مثنوی معنوی مولانا در یک کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای در قطع رقعی به صورت نثر روایت شده است.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: این کتاب که تمامی قصه‌‌های ۶ دفتر مثنوی را به نثر ارائه می‌کند به تازگی مجوز نشر گرفته و تا دی‌ماه توسط نشر هیرمند منتشر می‌شود.نویسنده کتاب «اسفندیار» درباره دلایل به نثر درآوردن شعرهای مثنوی و همچنین ویژگی‌های کتابش توضیح داد: دریافت معنای داستان‌های مثنوی در قالب نثر آسان‌تر است، همچنین مولانا در شعرهایش از اصطلاحات زیادی استفاده می‌کند که شاید درک آن برای تمامی مخاطبان مثنوی فراهم نباشد به همین دلیل من در «داستان‌های مثنوی» ضمن به نثر در آوردن اشعار سعی کرده‌ام از جایگزین و معادل کلمات و اصطلاحات پیچیده بهره ببرم.

قاسم‌زاده افزود: مولانا وقتی در مثنوی قصه می‌گوید در میان داستان به حواشی نیز می‌پردازد و می‌توان گفت انحراف از داستان دارد من در این کتاب سعی کردم این قطع و وصل‌ها را یک‌دست کرده و داستانی یکپارچه را بیاورم. همچنین در این کتاب پس از پایان داستان برای درک بهتر مخاطب از معنا، در حد ۵ تا ۶ سطر منظور عرفانی مولانا را از روایت داستان شرح داده‌ام.