متکی: خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت هستیم

وزیر خارجه ایران، ساختار شورای امنیت را یکی از چالش‌های مهم فراروی صلح اعلام کرد و خواستار اصلاح این شورا شد. به گزارش ایلنا، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در سخنرانی خود که در محل برگزاری اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش‌ غیرمتعهد ایراد شد، با تاکید بر اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اصلی‌ترین نهاد مسوول در زمینه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است، افزود: در سال‌های اخیر این شورا در برخی موارد مبادرت به اقدامات اجرایی کرده، ولی در موارد دیگری ساکت بوده است.

وی افزود: شورای امنیت در برخورد با موضوعاتی که الزاما تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به شمار نمی‌رود، به طور فزاینده‌ای به فصل هفتم منشور ملل متحد متوسل شده است که در این زمینه، تحریم‌های اعمال‌شده توسط این شورا در بیشتر موارد، روش‌های نامناسبی هستند و موجب نقض حقوق بشر شده است. وی افزود: اصلاح شورای امنیت برای تبدیل آن به نهادی دموکراتیک‌تر، منتخب‌تر، شفاف‌تر، پاسخگوتر، متعهدتر و وفادار به منشور ملل متحد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وی با بیان اینکه رفع شکاف بین فقیر و غنی و از بین بردن تبعیض‌ها یک ضرورت است، گفت: در دنیایی که اکثریتی فقیر و اقلیتی در رفاه باشند، ناپایداری و ناامنی به وجود می‌آید که این موضوع مانع توسعه و پیشرفت است. وی با بیان اینکه برای ساختن جهانی امن و توأم با رفاه همه دولت‌های در حال توسعه نیازمند حمایت از سوی یک نظام اقتصادی عادلانه هستند، افزود: در یک همکاری جمعی می‌توانیم بحران اقتصادی موجود را به فرصتی برای همکاری میان کشورهای در حال توسعه، خارج از حوزه نفوذ قدرت‌های بزرگ تبدیل کنیم. متکی با تاکید براینکه زمان برای انجام تغییرات واقعی مهیا است گفت: ما نیازمند گفتمان و حرکتی جدید برای محقق کردن نظم نوین اقتصادی جهانی و تصحیح نهادهای کنونی و ایجاد نهادهای جدید هستیم.

دیدار وزیران خارجه ایران و مصر

وزیر خارجه ایران عصر دوشنبه (به وقت محلی) با وزیر خارجه مصر و معاون وزیر خارجه سوریه دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدارها که به صورت جداگانه در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عدم تعهد صورت گرفت، متکی و فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه، تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

اگرچه از محتوای این دیدارها به خصوص دیدار وزیر خارجه ایران با همتای مصری‌اش خبری منتشر نشده است، ولی با توجه به تنش‌های فزاینده در روابط ایران و مصر، به ویژه در شش‌ماه اخیر، دیدار وزرای خارجه ایران و مصر، اتفاق بسیار مهمی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه مصر ماجرای دست دادن احمد ابوالغیظ و منوچهر متکی وزیران خارجه مصر و ایران در کنفرانس شرم‌الشیخ را امری شخصی دانسته است.

به گزارش ایسنا، حسام زکی با بیان این که انجام چنین ملاقات‌هایی در کنفرانس‌های بین‌المللی عادی است، گفت: این دیدار تنها چند دقیقه به طول انجامید، علاوه بر آن بین ابوالغیظ و متکی روابط شخصی و خوبی حاکم است که ضرورتا ارتباطی با اختلافات سیاسی یا نقطه نظرات طرفین ندارد.

وی همچنین با اشاره به این که روابط تهران و قاهره اخیرا شاهد تحولاتی بوده است، افزود: مصر دیدگاه‌های واضحی در خصوص عملکردهای ایران در منطقه دارد که این دیدگاه‌ها را پیشتر به برادران ایرانی در مناسبت‌های عمومی اعلام کرد.

زکی ادامه داد: شایسته نیست در مساله دست دادن میان طرفین ایرانی و مصری مبالغه و بزرگ نمایی کنیم.

وی در همین حال، احتمال انجام مقدمات مربوط به دیدارهای میان دو وزیر را در شرم‌الشیخ بعید دانسته است. با وجود این، روسیه برای بهبود روابط تهران و قاهره در اجلاس شرم‌الشیخ تلاش کرده است. در همین زمینه، معاون وزیر خارجه سوریه از تلاش کشورش برای بهبود روابط تهران - قاهره خبر داد. به گزارش ایسنا، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه بعد از پایان دیدارش با متکی در گفت‌وگو با خبرنگاران در شرم‌الشیخ بیان کرد: ایران طرف مهم و اصلی در منطقه به شمار می‌رود و ما همواره در راستای هدف بازگرداندن روابط تهران - قاهره تلاش می کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت وجود روابط عادی و خوب میان تهران و قاهره از کشورهای عربی خواست تا به روابطشان با ایران اهتمام داشته باشند. مقداد ادامه داد: رژیم صهیونیستی از هر گونه روابط میان ایران و کشورهای عربی ناخرسند است. وی همچنین گفت که در دیدارش با وزیر خارجه ایران روابط تهران - سوریه مورد بررسی قرار گرفت و بر عمق این روابط و سهم آن در خدمت به اهداف دو ملت در خصوص درگیری‌های اعراب و اسرائیل و هر گونه چالش پیش روی جهان عرب و اسلام تاکید شد.

معاون وزیر خارجه سوریه در پاسخ به این که آیا آمادگی را از جانب طرف ایران برای پایان دادن به بحران با برخی کشورهای عربی شاهد بوده است، گفت: معتقدیم روابط کشورهای عربی با یکدیگر باید در بهترین وضعیت خود باشد که البته الان در چنین وضعیتی نیست و این همان چیزی است که بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه طی مراحل آینده به دنبال آن است؛ ما هم به توسعه دایره روابط کشورهای عربی با کشورهای مهم منطقه از جمله ایران هم اعتقاد داریم.

وی ادامه داد: معتقدیم ایران همواره آماده انجام این کار است و هیچگاه هم احساس نکردیم که ایران دشمن در قبال منطقه داشته باشد اما کاملا واضح است که اسرائیل از روابطی که می تواند کشورهای عربی را به ایران مرتبط کند ناراضی است، کشوری که آمادگی‌اش را برای آزادی بیت المقدس و ایجاد بهترین روابط با ما اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، متکی همچنین در حاشیه‌ اجلاس جنبش عدم تعهد در مصر با وزیران خارجه عمان، لبنان، بلاروس و سریلانکا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

در این دیدارها طرف‌ها راه‌های گسترش روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

همچنین در این دیدارها بر ضرورت استفاده از ظرفیت جنبش عدم تعهد برای حل بحران‌های بین‌المللی و از جمله بحران کنونی جهانی و بر گسترش نقش این جنبش در عرصه بین‌المللی تاکید شد.

وزیر خارجه ایران روز یکشنبه برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه و سران جنبش عدم تعهد عازم شرم‌الشیخ مصر شده که ضمن سخنرانی در این اجلاس به عنوان تروئیکای نم در هیات رییسه این جنبش حضور دارد. سال ۲۰۱۲ ریاست این جنبش از مصر به جمهوری اسلامی ایران منتقل می‌شود.