رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: دولت در صورتی که بدون مجوز اقدام به برداشت از حساب ذخیره ارزی کرده است، باید حتما در این مورد به مجلس پاسخگو باشد.

احمد توکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به لایحه دو فوریتی که دولت در سال گذشته به منظور برداشت یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون دلاری از حساب ذخیره ارزی به مجلس ارائه کرده بود، اظهار کرد: نمایندگان مجلس به دو فوریت این لایحه رای ندادند، ولی هم اکنون شنیده‌ها حاکی از این است که دولت قبل از آغاز سال جدید بدون مجوز مجلس اقدام به برداشت از حساب ذخیره ارزی کرده است. وی افزود: میزان برداشت دولت از این حساب در زمان یادشده به اندازه رقم درخواستی نبوده، ولی رقم قابل توجهی را به خود اختصاص

داده است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: دولت تنها با مجوز مجلس اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی را دارد و برداشت بدون این مجوز، خلاف قانون است. به گفته توکلی در صورتی که دولت دست به این اقدام زده است، باید به واسطه اهمیت بالایی که حساب ذخیره ارزی برای اقتصاد کشور دارد، هرچه سریع‌تر توضیحات لازم را به مجلس بدهد. توکلی در گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دوم سیما نیز به این نکات اشاره کرد و توضیح صریح دولت را در این زمینه خواستار شده بود.

براساس این گزارش، شنیده‌ها حاکی است دولت با توجیه جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در ایام نوروز، با برداشت مبلغی بیش از

۶۰۰‌میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی اقدام به واردات میوه و اقلام ضروری مورد نیاز مردم در این مدت کرده است.