سینمای طنز انتخاب تماشاگران ایرانی
غزال صادقی
سال ۸۶ برای سازندگان کارهای طنز در سینمای ایران سال شانس بود به طوری‌ که حتی قاچاق این فیلم‌ها نیز نتوانست جلوی فروش بالای آنها را بگیرد. سه‌فیلم اخراجی‌‌ها، توفیق اجباری و کلاهی برای باران در صدر جدول فروش سال قرار گرفتند.

فروش این فیلم‌ها از مرز میلیارد گذشتند و رکوردی تازه را در تاریخ سینمای ایران به‌دست آوردند. از سوی دیگر در کنار این فیلم‌ها کارهایی خوش ساخت با سوژه‌های جدی قرار داشتند اما در نهایت انتخاب اول تماشاگران نبودند. مخاطبان در نهایت ترجیح می‌دادند چند ساعتی را که در سالن سینما می‌گذرانند فقط بخندند و این طوری خوش باشند. اما در سال 86 مجموعا 48‌فیلم در کل سینماهای تهران و شهرستان‌‌ها اکران شد و مجموع فروش این فیلم‌ها در تهران 7/8‌‌میلیارد تومان بود.
فیلم‌های کمدی
اخراجی‌ها: به خاطر نگاه طنز‌گونه به جنگ و به دلیل سر و صدای تبلیغاتی که کارگردان آن به راه انداخت و همچنین داشتن هنرپیشگان طراز اول از مرز فروش یک‌میلیارد گذشت و به فروشی معادل 6/3‌میلیارد دست پیدا کرد. اما در نهایت مافیای قاچاق سی‌دی، گریبان این فیلم در حال اکران را گرفت و به مانعی بزرگ در سر‌راه فروش بالاتر آن تبدیل شد. در نهایت در اردیبهشت ماه سالن‌‌های سینماها تقریبا خالی از تماشاگر به اکران آن پرداختند.
توفیق اجباری: توفیق اجباری از دیگر ساخته‌های محمدحسین لطیفی بود که به فروش ۵/۲‌میلیارد تومان دست پیدا کرد. داستان طنز و نوع نگاه خاصی که به زندگی یک سوپر‌استار شده بود و همچنین به‌خاطر استفاده از هنرمندانی چون محمدرضا گلزار و باران کوثری باعث شد تا این فیلم نیز با اقبال عمومی مردم روبه‌رو شود.
کلاهی برای باران: «کلاهی برای باران» ساخته مسعود نوابی، از بازیگرانی چون جواد رضویان و رضا عطاران استفاده کرده بود. این فیلم در پایان اکران خود به رقم یک‌میلیارد تومان فروش دست پیدا کرد و توانست رقم سوم پرفروش‌ترین فیلم را در سال 86 با توجه به داشتن ساختاری طنز به خود اختصاص دهد.
کلاغ‌پر: این فیلم اولین ساخته بلند شهرام حسینی بود و به عنوان اولین کار حرفه‌ای فروش بسیار خوبی برای کارگردان آن به همراه داشت. وجود محمدرضا گلزار و مهناز افشار نیز از جمله عوامل اصلی موفقیت این فیلم بود. این فیلم در مجموع توانست به فروش ۹۱۰میلیون تومان دست پیدا کند.
میهمان: مسلما فیلم میهمان را نمی‌توان در دسته فیلم‌های خوش‌ساخت و با کیفیت گذاشت؛ اما حضور امین حیایی و رامبد جوان از یک سو و داشتن فضایی طنز در کار باعث شد تا این فیلم 804میلیون تومان فروش داشته باشد.
نصف مال من نصف مال تو: این فیلم در ابتدا برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده بود و پس از شرکت در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان همدان در سینماها اکران شد، اما در نهایت این فیلم بیشتر مورد توجه بزرگ‌ترها قرار گرفت، کارگردانی این فیلم را وحید نیکخواه آزاد به عهده گرفت و چهره‌های شناخته شده سینمای ایران چون محمدرضا شریفی‌نیا، مریلا زارعی و شقایق فراهانی در آن به ایفای نقش پرداختند. فروش این فیلم ۷۲۵میلیون تومان در کل مدت اکران آن بود.
قاعده بازی: مادرزن سلام، رفیق بد: اما بخت در سال 86، با همه فیلم‌های طنز نیز همراه نبود و این حتی با داشتن هنرپیشگان موفقی چون اکبر عبدی در قاعده بازی، فتحعلی اویسی در مادرزن سلام و همچنین زوج هنری ایرج طهماسب و حمید جبلی نتوانستند آن طور که انتظار می‌رفت تماشاگر جذب کنند.
قاعده بازی ساخته احمدرضا معتمدی بود. بیشتر در این فیلم از جلوه‌های ویژه مختلف سینمایی استفاده شده بود و بیشتر از آنکه بر طنز کلامی تکیه شود به طنز تصویری پرداخته شده بود. سبک کار جدید و تقریبا متفاوت بود؛ اما آن طور که تصور می‌شد مورد علاقه مخاطبان قرار نگرفت و به فروش ۴۰۰میلیونی دست پیدا کرد.
مادرزن سلام نیز آخرین ساخته ایرج قادری بود و به فروشی معادل 400میلیون تومان دست پیدا کرد. رفیق بد به کارگردانی عباس احمدی مطلق اما به خاطر داشتن داستانی با سوژه تقریبا تکراری و استفاده از همان شوخی‌های قدیمی طهماسب موفق به کسب رقم بالایی از فروش نشد در کل با 410میلیون تومان فروش از اکران کنار رفت.
سنگ، کاغذ، قیچی ساخته سعید سهیلی بازی امین حیایی به کمترین رقم فروش در میان فیلم‌‌های طنز دست پیدا کرد این فیلم در کل مدت اکران ۲۱۰میلیون تومان دست پیدا کرد.
عنوان‌های دیگر سینمایی
به‌رغم حضور برخی نام‌های مشهور چون مسعود کیمیایی، رخشان بنی‌اعتماد، کیومرث پوراحمد و ... در اکران سال ۸۶ اما به دلایل مختلف بسیاری از آنها در گیشه توفیقی کسب نکردند.
پارک وی: فیلمی در ژانر وحشت بود که البته گوشه‌هایی از آن با طنز هم همراه بود. در جشنواره بیست و پنجم از آن استقبال نشد و نقدهای بسیار تندی هم علیه آن در مطبوعات منتشر شد، وارد بود اما به خاطر اینکه گروه سنی خاص برای دیدن فیلم تعیین شده بود در جذب مخاطب موفق بود و در مجموع فروش به 785میلیون تومان رسید.
رییس: فیلم‌‌های مسعود کیمیایی به دلیل موضوع و فضاسازی همیشه تماشاگران و علاقه‌مندان خود را دارد و فقط نام این کارگردان روی یک فیلم کافی است تا جمع زیادی از علاقه‌مندان خود را به سالن‌های سینما بکشد. با این حال فیلم رییس به طور کلی ۴۹۰میلیون تومان فروخت.
عاشق: به کارگردانی افشین شرکت با بازی بازیگرانی چون هانیه توسلی و ایرج نوذری ساخته شده بود. این فیلم که برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید شده بود، به خاطر سوژه خاص آن بیشتر مورد استقبال گروه بزرگسالان قرار گرفت و در نهایت 450میلیون تومان فروش داشت.
خون بازی: رخشان بنی‌اعتماد با به تصویر کشیدن یک روز از زندگی یک دختر معتاد مسائل اجتماعی و مشکلات این گروه را به زیبایی به تصویر کشیده بود و باران کوثری نیز توانست جایزه نقش اول زن را از جشنواره بیست و پنجم و جشن خانه سینما دریافت کند. به رغم این موفقیت‌ها «خون‌بازی» ۳۲۰میلیون تومان بیشتر فروش نداشت.
نقاب: فیلم نقاب ساخته کاظم راست گفتار به خاطر داشتن حاشیه‌های فراوانی که از داستان‌اش سرچشمه می‌گرفت و به خاطر بازی محمدرضا شریفی‌نیا و پارسا پیروزفر در ابتدای کار مورد استقبال قرار گرفت اما بعد از آنکه سی‌دی‌های قاچاق این فیلم به بازار آمد در نهایت بیش از 280میلیون فروش نکرد.
«پاداش سکوت» مازیار میری با ۲۳۰میلیون تومان و اتوبوس شب کیومرث پوراحمد نیز بیش از ۲۰۰میلیون تومان فروش نداشتند. هر دو فیلم موضوع جنگ را مد نظر قرار داده بودند.