انتظارات تهران از مذاکرات ایران وآمریکا
دنیای اقتصاد- چندی است که منابع خبری ایران، عراق و آمریکا خبر از برگزاری دور چهارم مذاکرات تهران- واشنگتن در عراق می‌دهند. هر از چندی نیز زمانی برای برگزاری این دور از گفت‌وگوها اعلام می‌شود؛ با این وجود همچنان ملت عراق در انتظار این مذاکرات و نتایج آن هستند.

روز گذشته معاون وزیر امور خارجه دلیل به تعویق افتادن چندباره این مذاکرات را طی مراحل تشریفاتی و انجامیدن این روند به تعطیلات سال نو مسیحی عنوان کرد. در عین حال وزیر امور خارجه از انتظارات ایران از نتایج این مذاکرات سخن گفت. منوچهر متکی همچنین از توضیح جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق درباره سخنانی که به نقل از وی در زمینه قرارداد الجزایر منتشر شده بود، استقبال کرد و با تاکید مجدد بر خدشه‌ناپذیر بودن این معاهده از آمدن هیاتی عراقی به ایران برای پیگیری پاکسازی اروندرود خبر داد. این خبر در حالی به تایید معاون وزیر خارجه عراق رسید که وی مدعی بود که ایران با اعمال تغییر در توافقنامه‌های مرزی ایران و عراق موافقت دارد. البته این ادعا به سرعت توسط سفیر ایران در بغداد تکذیب شد.
وزیر امور خارجه درباره گفت‌وگوهای ایران و آمریکا:
مذاکره باید با تعهد همراه باشد
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران به طور اصولی با برگزاری دور آتی مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق موافقت کرده است، در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد زمان دور آتی مذاکرات ایران و آمریکا اظهار کرد: ایران ملاحظاتی در این زمینه دارد که درباره نحوه مشارکت طرف مقابل در این مذاکرات و نیز پذیرش تعهد نسبت به نتایج گفت‌وگوها است.
وی ادامه داد: با توجه به این مساله، ایران اخیرا ملاحظات خود را به طرف عراقی برای انعکاس به طرف آمریکایی منتقل کرد و ما هم‌اکنون منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم.
متکی هدف ایران را از این مذاکرات «گفت‌وگو برای گفت‌وگو» ندانست و گفت: ما این موضوع را اتخاذ کردیم تا بتوانیم به ملت، دولت و امنیت عراق کمک کنیم و لذا باید این گفت‌وگوها دستورکار مشخصی داشته باشد و به نتیجه مشخصی غیر از نتایج گذشته دست یابد که این مساله نیازمند تعهد طرف مقابل است.
وزیر امور خارجه درباره سفر هیات عراقی به تهران در روزهای آتی، گفت: ایران و عراق کمیته‌ای فنی برای لایروبی اروندرود تشکیل دادند.
به گزارش ایرنا، منوچهر متکی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره هدف سفر هیات عراقی به تهران افزود: این سفرها با هدف تحکیم مناسبات بین دو کشور و همکاری‌های جاری بین ایران و عراق در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی انجام می‌شود.
وزیر امور خارجه یادآور شد: در سفر قبلی معاون حقوقی وزیر امور خارجه عراق و همچنین سفر نوری المالکی به تهران، موضوع لایروبی اروندرود مطرح شد تا بر اساس توافقات بین دو کشور کمیته فنی برای این مساله تشکیل شود.
متکی افزود: هم اکنون توافق کلی روی لایروبی اروندرود صورت گرفته و ایران اعضای خود را در این کمیته انتخاب کرده است و منتظریم که طرف عراقی هم اعضای خود را معرفی کند.
وی با تاکید بر خدشه‌ناپذیر بودن قرارداد ۱۹۷۵الجزایر، این قرارداد را شالوده مستحکمی برای حفظ همجواری و روابط صمیمانه بین ایران و عراق دانست.
متکی گفت: ما گام‌های بلندی برای توسعه همکاری‌های بین دو کشور داریم و هم‌اکنون همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و عراق به مرز دو‌میلیارد دلار رسیده است.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران یادآور شد: ایران در حال حاضر علاوه بر حضور در پروژه‌های مختلف برای کمک به مردم عراق، در پروژه‌های اقتصادی این کشور نیز حضور دارند.
وزیر امور خارجه تاکید کرد که ایران علاقه‌مند به توسعه روابط با عراق در همه حوزه‌ها است.
بهره‌برداری از نیروگاه
وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد که نیمی از ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر تا تابستان آینده راه‌اندازی می‌شود.
متکی، افزود: روسیه در مورد نیروگاه اتمی بوشهر تصمیمی را که از مدتی قبل اعلام کرده بود عملی و اقدام به ارسال سوخت کرد.
وزیر خارجه اضافه کرد: بعد از تکمیل پروسه ارسال سوخت که هشت مرحله است، زمینه تزریق سوخت و راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر حداکثر تا تابستان سال آینده طبق ضوابطی که در چارچوب
قرار داد وجود داشته، فراهم می‌شود که این نیمی از ظرفیت نیروگاه بوشهر خواهد بود.
متکی خاطرنشان کرد: نیمه دیگر نیز بعد از راه‌اندازی نیمه اول راه‌اندازی خواهد شد.
وزیر امور خارجه گفت: مراحل قرارداد از حالا به بعد، سیر طبیعی را طبق توافقات به عمل آمده بین دو کشور طی می‌کند و ما از این روند راضی هستیم.