ساسان طاهری

تا پیش از فراگیر شدن طب مدرن و پدید آمدن درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مطب‌های خصوصی و تخصصی شدن رشته‌های مختلف خدمات درمانی، علاوه بر عطارها که پس از بازدید شیشه قاروره بیمار به تجویز جوشانده‌های طبیعی و علفی بیمار می‌پرداختند، افراد زبده دیگری نیز وجود داشتند که وظیفه ختنه کردن، دندان کشیدن، رگ زدن، حجامت کردن و فعالیت‌هایی از این دست را بر عهده می‌گرفتند. در برخی مناطق به «دلاک» معروف بودند که علاوه بر کمک به استحمام مردم در حمام‌های عمومی، خدمات مذکور را نیز انجام می‌دادند.

ختنه با نام لاتین (Circumcision) جراحی کوچک است که اهمیت آن امروزه از منظر بهداشتی و درمانی بر کسی پوشیده نیست. جلوگیری از هرگونه تجمع باکتری‌های عفونی و سهولت رعایت بهداشت در افراد مذکور پس از ادرار و اعمال زناشویی از عمده‌ترین مزایای این عمل جراحی کوچک و در عین حال مهم است. پیشترها پس از برش لایه خارجی، انجام بخیه ناگزیر بود و به مرور استفاده از حلقه‌های بهداشتی و پلاستیکی نیز مرسوم شده است.

بی شک بهترین زمان انجام این جراحی مهم و ناگزیر زمانی است که کودک کمتر قادر به تحرک و راه رفتن باشد. شاید قبل از ۶ ماهگی و حتی قبل از ۴۰ روزگی بهترین زمان انجام این کار باشد. فهم درد و کنار آمدن کودک و حتی آرامش پدر و مادر در مواجهه با آن بسیار آسان‌تر می‌نماید.

در برخی درمانگاه‌های دولتی علاوه بر دریافت ۷-۵هزار تومان هزینه جراحی برای خرید لیستی از قبیل تیغ جراحی (پیستوری)، نخ بخیه جذبی، حلقه پلاستیکی، دستکش، باند و چسب و غیره به علاوه پماد و آنتی بیوتیک و همچنین هزینه بازدید هفتگی پزشک جراح

در مطب خصوصی تقریبا ۱۲-۱۰هزار تومان دیگر باید پرداخت؛ البته اگر کودک (آقازاده) شما دارای دفترچه بیمه تامین اجتماعی باشد.