دنیای اقتصاد- مجلس در جلسه فوق‌العاده عصر روز گذشته بررسی طرح ۲۱ ماده‌ای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را به پایان رساند. نمایندگان با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس، برای بررسی سریع‌تر جزئیات این طرح، علاوه بر جلسه صبح، عصر روز گذشته نیز جلسه فوق‌العاده تشکیل دادند. براساس تبصره ۲ ماده ۱۰۱ آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر بررسی طرحی بیش از شش جلسه به طول انجامد، مجلس باید جلسات خود را به صورت مستمر ادامه بدهد تا بررسی آن طرح به اتمام برسد. بر همین اساس، محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس که ریاست بخشی از جلسه علنی صبح روز گذشته را بر عهده داشت، برای برگزاری جلسه فوق‌العاده در عصر دیروز رای‌گیری کرد که با موافقت نمایندگان مواجه شد.

در ادامه جلسه عصر، نمایندگان بررسی ادامه طرح اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار خود قرار دادند و بررسی این طرح را به پایان رساندند. نمایندگان مجلس، ۳۰ آبان‌ماه با ۱۴۸ رای موافق، درخواست بررسی خارج از نوبت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را تصویب کرده بودند و کلیات این طرح هم با ۱۴۴ رای موافق ۱۲ آذرماه امسال در مجلس تصویب شد.

مقررات جدید برای تبلیغات تلویزیونی

به موجب آخرین مصوبات مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات، چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات، برنامه‌های تبلیغاتی ضبط شده رادیو و تلویزیونی نامزدها، دربرگیرنده مطالب توهین آمیز یا هتک حرمت سایر کاندیداها یا دیگر افراد و یا مغایر قوانین باشد، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف به حذف آن مطالب است و در صورتی که ضمن پخش برنامه زنده‌ای، مواردمذکور از سوی هر یک از نامزدهای انتخابات یا نماینده‌های آنها واقع شد، سازمان صدا و سیما موظف است با تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات به میزان مناسب و به صورت ضبط شده، فرصت احقاق حق بدهد. بر این اساس دیگر مصوبه مجلس، اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست‌جمهوری عبارتند از: دادستان کل کشور یا نماینده تام‌الاختیار او، وزیر کشور یا نماینده تام‌الاختیار او، هیات اجرایی مرکزی انتخابات، رییس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام‌الاختیار او. مجلس همچنین مقرر کرد: به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از امکانات دولت کمیسیونی به عنوان کمیسیون بررسی تبلیغات انتخاباتی در هیات اجرایی مرکزی انتخابات و بنا به دعوت وزیر کشور تشکیل می‌شود.

مجازات تبلیغات غیرقانونی

مجلس در مصوبه‌ای دیگر مقرر کرد: مجازات تبلیغات در زمان ممنوعیت، تعطیلی نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه‌های مجازی از یک تا سه ماه است و نویسنده مقاله در صورتی که نویسنده مشخص باشد یا مدیر نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه‌های مجازی در صورتی که نویسنده مشخص نباشد به شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شوند.

همچنین براساس مصوبه مجلس، متخلفان از موارد مندرج در ماده ۶۸ و تبصره‌های آن (مربوط به استفاده از امکانات دولتی در تبلیغات) و کسانی که از طریق رادیو و تلویزیون تبلیغات انتخاباتی له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی نمایند و همچنین مسوولان برنامه‌های مربوطه به مجازات حبس از یک تا ۶ ماه محکوم می‌شوند.