تکذیب برکناری وزیر بهداشت

عکس: ایسنا

رحیمی: تا احمدی‌نژاد هست ‌دستجردی هم هست

دنیای‌اقتصاد- شایعه برکناری وزارت بهداشت که از چند روز پیش دهان به دهان می‌گشت با گزارش دیروز ارگان مطبوعاتی دولت درباره اظهارنظرهای ارزی وی و موضع‌گیری نمایندگان مجلس جدی‌تر گرفته شد. پس از بروز این واکنش‌ها اما معاون اول رییس‌جمهور با رد این شایعه عنوان کرد که تا «احمدی‌نژاد هست دستجری هم هست.» محمدرضا رحیمی تاکید دارد که مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن وزارتخانه بهداشت است و به همین دلیل احمدی‌نژاد از وی به شکل ویژه‌ای حمایت می‌کند.

روز گذشته صحن مجلس شاهد موضع‌گیری پی در پی نمایندگانی بود که به دولت توصیه می‌کردند از عزل دستجردی صرفنظر کند. شاید بخشی از این جنب و جوش به مضمون گزارش روزنامه ایران برمی‌گشت که در آن «وفاداری» مرضیه وحید دستجردی به رییس‌جمهور زیر سوال رفته بود. دلیل این امر از سوی نویسنده این روزنامه، مواضع انتقادی وزیر بهداشت درباره عدم تامین ارز دارویی بود که در یک نمونه آن دستجردی گفته بود: «ارز دارویی صرف خرید زین اسب و دسته بیل شده است.» هر چند استفاده از ارز مرجع در مصارفی غیر از اولویت‌های تعیین شده از جمله واردات اتومبیل‌های لوکس پیش از این مورد انتقاد قرار گرفته بود، اما پافشاری دستجردی در این امر و تاکیدات مدامش بر اینکه برای داروی مورد نیاز کشور ارز کافی تامین نشده است باعث بروز انتقاداتی نسبت به وی شد. خود او اما چندی پیش موضع میانه‌ای درباره شایعه برکناری‌اش گرفته و گفته بود که «هر آمدنی یک رفتنی دارد و همه ما دیر یا زود باید برویم.» دیروز نیز نوبت به نمایندگان مجلس رسید تا به دفاع از وزیری بایستند که شایعه شده به دلیل انتقاداتش از عدم تامین ارز دارویی در آستانه از دست دادن اتاقش در راس وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته بود. نادر قاضی پور با سخنانش در صحن مجلس اولین قدم در واکنش به این موضوع را برداشت و سپس چند تن دیگر از نمایندگان مساله را پی گرفتند.

قاضی‌پور در قالب تذکری گفت: خبردار شدیم که خانم مرضیه وحید دستجردی را می‌خواهند تغییر دهند چون که ایشان گفته بود که پول ارز واردات دارو صرف واردات لوازم آرایشی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در واکنش به شایعه برکناری وزیر بهداشت به دولت پیشنهاد داد که اگر می‌خواهد کسی را عزل کند باید «رییس بانک مرکزی و معاون نظارت و برنامه‌ریزی خود را برکنار کند که عامل و منشأ مشکلات جدی حوزه سلامت هستند.» وی به همین ترتیب مسوولان را نسبت به «آه و نفرین بیماران» در صورت عدم رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان انذار داد.

رییس‌جمهور مهرورز از دستجردی انتقام نمی‌گیرد

رییس کمیسیون بهداشت مجلس همچنین گفت: گلایه‌های وزیر بهداشت درباره عدم تخصیص ارز و بودجه به حق است و رییس‌جمهوری که شعار مهرورزی می‌دهد قطعا به خاطر این گله‌ها از وزیر بهداشت انتقام نمی‌گیرد و او را برکنار نمی‌کند.

حسینعلی شهریاری، افزود: شایعه برکناری وزیر بهداشت را ما هم شنیده‌ایم اما امیدوارم صحت نداشته باشد؛ زیرا بعید می‌دانم رییس‌جمهور با شعار مهرورزی تنها وزیر زن کابینه خود را که از وزرای موفق این دولت است، برکنار کند. وی ادامه داد: وزیر بهداشت از جمله وزرای موفق دولت دهم است و مشکلاتی که در حوزه سلامت به خصوص در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌ها به وجود آمده است، ربطی به مدیریت وزیر بهداشت ندارد و ناشی از بی‌تدبیری بانک مرکزی در اختصاص ارز و تامین بودجه از سوی معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: با توجه به این مشکلات اگر رییس‌جمهوری بخواهد کسی را برکنار کند باید رییس بانک مرکزی و معاون نظارت و برنامه‌ریزی خود را برکنار کند که عامل و منشأ مشکلات جدی حوزه سلامت هستند.

وی ادامه داد: در مورد بی‌تدبیری در اختصاص ارز مرجع نیز گزارش‌های مبسوطی در مجلس منتشر شده است که به جای اختصاص ارز به دارو و تجهیزات به چوب بستنی و غذای سگ ارز اختصاص داده‌اند؛ بنابراین رییس جمهوری اول باید با رییس بانک مرکزی برخورد کند. شهریاری که این سخنان را در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان می‌کرد، در نطق میان دستورش نیز گفته بود: در اولویت‌بندی کالاها برای تخصیص ارز غذای سگ در اولویت هفتم است و این در حالی است که یکی از تجهیزات پزشکی در اولویت هشتم قرار دارد.

وی گفت: وزیر بهداشت نیز که در این شرایط از عدم اختصاص ارز و بودجه گله کرده است، حرف به حقی زده است و اگر رییس‌جمهور در این شرایط وزیر بهداشت را برکنار کند قطعا این تصمیم او به عنوان یک نقطه منفی در کارنامه وی ثبت خواهد شد که البته امیدواریم این شایعات صحت نداشته باشد.

حمایت نایب رییس مجلس از وزیر بهداشت

در همین حال محمدحسن ابوترابی فرد که در غیاب علی لاریجانی برای ساعاتی ریاست مجلس را بر عهده داشت در واکنش به اظهارات نمایندگان با بیان اینکه کشور ما مفتخر است ۵/۹۶ درصد از داروهای مورد نیاز خود را در داخل تولید می‌کند، گفت: ۵/۳ درصد باقیمانده نیز باید با ارز مرجع و با کمترین قیمت در اختیار بیماران قرار بگیرد.

نایب‌رییس اول مجلس ابوترابی فرد تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود ارز به برخی کالاها اختصاص داده شده و به فلان کالا مانند دارو تخصیص داده نمی‌شود، در شأن دولت و مجلس نیست. وی خاطر نشان کرد: امیدواریم دولت از تجربه طولانی وزیر بهداشت به بهترین نحو استفاده کند و در این زمینه شاهد همکاری نزدیک کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت و درمان نیز باشیم.

باید قبول کنیم که مشکل داریم

ساعتی پس از این اظهارات، معاون اول رییس‌جمهور در سخنانی گفت: خود من هنوز نیامده گفتند فلانی رفت؛ در حالی که تا آقای احمدی‌نژاد هست من هم هستم و تا احمدی‌نژاد هست وحید دستجردی هم هست. به گزارش خبرگزاری فارس محمد‌رضا رحیمی در حاشیه سیزدهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در مورد تحریم‌ها و گرانی دارو گفت: اولویت دارو برای ما خیلی مهم است و این هم ربط به گرانی ندارد. کشورهای استکباری ما را تحریم کردند و نفت ما و بانک مرکزی را نیز در این تحریم‌ها قرار داده‌اند. که یک زحمت مضاعف برای ما ایجاد شد. وی ادامه داد: در ابتدا کارهایمان را کند کردند و تا زمانی که مانند تحریم‌های قبلی تجربه پیدا کنیم و تحریم‌ها را دور بزنیم کمی زمان می‌برد.

وی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت ارز در کشور، قیمت‌ها بالا رفت و گرانی پیش آمد، افزود: اما نباید نگران بود؛ چرا که ۹۷ درصد داروها را خودمان تولید می‌کنیم و تنها ۳ درصد داروهای ویژه و خاص وارداتی است. در این راستا وزیر بهداشت برای تهیه آن با قدری مشکل مواجه شد که من در حضور ایشان قول می‌دهم که در آینده این مشکل را نخواهیم داشت. رحیمی تصریح کرد: آن چیزی که برخی افراد بی‌اطلاع درباره اولویت‌بندی دارو می‌گویند، واقعیت ندارد و مطمئن باشید دولت با تمام همت وارد عرصه شده است.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: باید قبول کنیم که مشکل داریم، ۳۳ سال است از سوی قدرت‌های ظالم مدام تحریم می‌شویم و این تحریم شدید‌ترین آنها است. به تمام بیماران نیازمند و وزیر بهداشت اطمینان می‌دهم که کندی در کار وجود دارد ولی کمبود ارز وجود ندارد. وی تاکید کرد: دولت همه را حمایت می‌کند، ولی خانم وحید دستجردی را ویژه حمایت می‌کند چون ایشان اولین وزیر خانمی است که وارد وزارتخانه شده و موفق عمل کرده است و من نمره بالایی (بیست) به ایشان می‌دهم ایشان و همکارانشان گام‌های اساسی در وزارت بهداشت برداشتند و یک بانوی مومن و غیرتمند هستند که وزارت بهداشت را به حرکت درآورده است.

وی اضافه کرد: دولت و رییس‌جمهور تلاش خود را در حمایت از خانم دستجردی دریغ نخواهد کرد و نباید به شایعات توجه کرد.